SCHULD EN
BOETE
I
32
De 28-jarige regisseur Pierre Chenal heeft het aan
gedurfd den bekenden roman van Dostojevsky „Schuld
en Boete" te verfilmen. Boven alle verwachting is
hij er in geslaagd de sfeer van het werk uitstekend
weer te geven en met gerechtvaardigden trots
kan de Nova-Film te Amsterdam deze film dan ook
als de belangrijkste harer productie beschouwen.
EK zijn weinig lichtpunten in deze film, of lièver
gezegd, er zijn er keeleinaal geen. Het is alles
van een troosteloosheid en een donkerte, dat
men er down van zou worde», althans in het begin.
Raskolnikov, de student (Pierre Blanchard)en het
meisje, dat zich met heel heur hart aan hem hecht
(Madeleine Ozeray).
Want de film islang, heel erg
lang zelfs en dat gaat zich
hij na bij den toeschouwer
wieken in een zekere on
verschilligheid ten opzichte
van hetgeen men ziet. Zelfs
het zeer suggestieve spel
van denkoofdpersoonPierre
Blanchard, die de moeilijke
en zeer zware rol van den
uit het evenwicht geslagen
student Raskolnikov su
bliem vertolkt, is niet altijd
in staat daar overheen te
doen komen. Maar afge
zien daarvan, boeit deze
film toch buitengewoon
sterk en laat niet na een
diepen indruk te maken.
te onvriendelijke, stugge
decors, het prachtige,
doorvoelde spel, speciaalvan
Madeleine Ozeray, Harry
Baur e.a., geven aan deze
film een apart cachet, dat
haar ver hoven menig z.g.
ernstig werk van den laat-
sten tijd plaatst.
Ruim tien jaar geleden
probeerde men ditzelfde
t
Hls de student na den dubbelen moord op de woe
keraarster en haar zuster het huis wil verlaten, Ziet
hij tot zijn schrik iemand de trap opkomen. Het is
hier, dat 't drama wel zijn grootste spanning bereiki.
gegeven onder den naam van „Raskolnikov" te
maken, een en ander in hot genre van „Het Cabinet
van Dr. Caligari", doch het succes was tamelijk
bescheiden. Toen kwam Buchowetsky met D e
gebroeders Karamazov, eveneens van
Dostojevsky, en eerst thans heeft men zich andermaal
aan een roman van dezen hitteren Russische»
schrijver gewaagd. En het resultaat is zoo niet
grootscli, dan toch zeker groot.
Harry Baur als de politie-commissaris oj rechtervalt
instructie, wiens taak het. was den moordenaar tot een
bekentenis te dwingen. Het voorname spel van dezen
pracht-acteur is heel opvallend in die trieste omgeving.