SCHULD EN BOETE I 32 De 28-jarige regisseur Pierre Chenal heeft het aan gedurfd den bekenden roman van Dostojevsky „Schuld en Boete" te verfilmen. Boven alle verwachting is hij er in geslaagd de sfeer van het werk uitstekend weer te geven en met gerechtvaardigden trots kan de Nova-Film te Amsterdam deze film dan ook als de belangrijkste harer productie beschouwen. EK zijn weinig lichtpunten in deze film, of lièver gezegd, er zijn er keeleinaal geen. Het is alles van een troosteloosheid en een donkerte, dat men er down van zou worde», althans in het begin. Raskolnikov, de student (Pierre Blanchard)en het meisje, dat zich met heel heur hart aan hem hecht (Madeleine Ozeray). Want de film islang, heel erg lang zelfs en dat gaat zich hij na bij den toeschouwer wieken in een zekere on verschilligheid ten opzichte van hetgeen men ziet. Zelfs het zeer suggestieve spel van denkoofdpersoonPierre Blanchard, die de moeilijke en zeer zware rol van den uit het evenwicht geslagen student Raskolnikov su bliem vertolkt, is niet altijd in staat daar overheen te doen komen. Maar afge zien daarvan, boeit deze film toch buitengewoon sterk en laat niet na een diepen indruk te maken. te onvriendelijke, stugge decors, het prachtige, doorvoelde spel, speciaalvan Madeleine Ozeray, Harry Baur e.a., geven aan deze film een apart cachet, dat haar ver hoven menig z.g. ernstig werk van den laat- sten tijd plaatst. Ruim tien jaar geleden probeerde men ditzelfde t Hls de student na den dubbelen moord op de woe keraarster en haar zuster het huis wil verlaten, Ziet hij tot zijn schrik iemand de trap opkomen. Het is hier, dat 't drama wel zijn grootste spanning bereiki. gegeven onder den naam van „Raskolnikov" te maken, een en ander in hot genre van „Het Cabinet van Dr. Caligari", doch het succes was tamelijk bescheiden. Toen kwam Buchowetsky met D e gebroeders Karamazov, eveneens van Dostojevsky, en eerst thans heeft men zich andermaal aan een roman van dezen hitteren Russische» schrijver gewaagd. En het resultaat is zoo niet grootscli, dan toch zeker groot. Harry Baur als de politie-commissaris oj rechtervalt instructie, wiens taak het. was den moordenaar tot een bekentenis te dwingen. Het voorname spel van dezen pracht-acteur is heel opvallend in die trieste omgeving.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 32