VI
Adèle Sandrock zooals zij in het Wiener Burg Theater
triomfen oogstte. In dien tijd waren deze costuums ont
worpen volgens de allerlaatste mode en hoogst deftig.
Als tragédienne was zij zeer bekend. Uier ziet men haar links
in de rol van Hamlet en rechts als Maria Stuart. Dit waren
de ticee glansrollen van deze voortreffelijke artiste.
(leerde tragédienne, die de moeilijkste klassieke rollen
(w.o. Shakespeare's Hamlet) perfect vertolkte. Dan
komt er een groote rustpauze in haar optreden,
waarhij men jarenlang niets meer van haar hoorde,
tot zij plotseling weer triomfeerend in Berlijn op
duikt, thans als een „komische Alte". Dat is zij
gebleven, ook toen zij ruim tien jaar geleden aan
de film kwam, waarbij haar wereldroem aanving.
Wie meent, dat zij nu een rustigen, genoeglijken
ouden dag heeft, vergist zich deerlijk. Ja we
gelooven zelfs, dat men moeilijk een andere 70-
jarige vrouw zal vinden, die even hard ploetert als
Adèle Sandrock. Want haar vliegen de gebraden
duifjes zeker niet in den mond. Overdag de hitte
en zenuwachtige bedrijvigheid van een filmstudio
en 's avonds optreden in een theater, maanden
achtereen.
Dat is Adèle Sandrock, maar wie haar eens zal
hebben ontmoet, zal haar zich later herinneren als
een beminnelijke oude dame, die met eere haar
zeven kruisjes draagt,^en die heusch niet zoo grappig
onvriendelijk is, als zij op de film lijkt.
In een van haar rollen in het Duitsche Volkstheater
te Weenen in de jaren 18881895.
Adèle Sandrock in 1935. Geen schmink, doch t leven
zelf heep haar die geestige lijnen op 't gezicht geschreven