ROMANTIEK EN PROZA IN OezicM op New York. Op den voor grond rechts de door Rockefeller gebouw de Radio City. In zulke steenen steden móét het materialisme over- heersehen. Niet al leen de beperkte ruimteverhoudin gen zijn oorzaak van die architecto nische uitwassen in de New Yorksche city, maar grond- speculatie, reclame- zucht en ongebrei delde zakendrift moeten als hoofd motief gelden. Toen het 806 voet hooge Chryslergebouw met zijn 67 verdie pingen het hoogte- r\ r III "1™ record hield, meen- I 1 f™ I IJl |"l I de men, dat die III waanzin het top punt bereikt had, want het was reeds lang bekend, dat de rentabi liteit van deze bouwwerken tusschen de dertigste en veertigste verdieping ophoudt en die lucht- bestorming alleen om reclameredenen steeds hooger werd gedreven. De gematigde architect, die iets scheppen wil dat economisch verantwoord is, is al lang weer tot de twintig a dertig verdiepingen terug gekeerd. Een voornaam punt bij dezen nieuwen bouwtrant is een maximum aantal vensters, een streven dus naar licht en lucht in tegenstelling met die andere, onnatuurlijke bouworde, waarbij men de ramen verwaarloost en de bewoners met eeuwig brandend kunstlicht straft. Het gezond verstand heeft de recordjagers nog niet kunnen remmen de nieuwste en hoogste van die gedrochten zijn het Empire State Building met 102 etages en het 98 etages hooge Kadio Building. Een der weinige voordeelen van de wereldcrisis is, dat die Amerikaan- sche, in materialisme verzande geest, die ook reeds in het oude Europa begon door te dringen, tot feitelijke mislukkingen leidt en daardoor zijn aan trekkelijkheid verliest. Van eenigen afstand gezien maken die wolkenkrabbers als valscke symbolen van dadenkracht een romantisclien indruk, van dichtbij vertoonen zij hun waren aard en die is er een van het grofste proza. DE ontzaglijk hooge gebouwen, die men wol kenkrabbers noemt, zijn in ons land al zeer zeldzaam, en wellicht mogen we daar dank baar voor zijn. Wanneer een stad zóó ge bouwd wordt, dat op een klein stukje grond een huis van dertig tot veertig verdiepingen verrijzen moet zooals in New York en Chicago dan wil dat zeggen, dat de mensch in die stad geen persoonlijkheid meer is, maar een onaanzienlijk onderdeeltje van een geweldig groote massa levende wezens. Schakelen we de leidende figuren uit, dan is aan die men- schen liet vonnis „tot stof zult gij wederkeeren" voor een groot deel reeds bij het leven voltrokken. New York, gezien vanaf den hoogste» wolkenkrab ber, het Empire State Building. LinksDezen indruk krijgt de voetganger, die op den hoek von de 5e Avenue en de 42e Street in New York naar boven ziet. De grootste wolkenkrabbers van Chicago bij nacht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 27