CORNELIE VAN ZANTEN 1855 - 2 CAu^ustus -1935 Vrijdag 2 Augustus viert de bekende zangpaedagoge Cornelie van Zanten haar tachtigsten verjaardag. Velen in den lande - inzonderheid haar talrijke leerlingen hebben deze gelegenheid aangegrepen om de groote kunstenares van hun vriendschap en vereering te getuigen. Prof. Dr. Willem Mengelberg is voorzitter van het huldigingscomité. De redactie van Panorama mocht haar medewerker, den heer S. Bottenheim, bereid vinden eenige woorden als bijschrift bij het portret der jubilaresse te schrijven. Voorts doen wij dit vergezeld gaan van portretten van eenigen van haar voornaamste leerlingen. altzangeres vaak nog emplooi vond bij het opera gezelschap van Kees van der Linden. Met Aaltje Noordewier-Reddingius, Joh. Rog mans en Joh. M. Messehaert zong zij de soli op het feestconcert in het Amsterdamsche Concertgebouw op 8 September 1898 bij gelegenheid van de inhul diging van II.M. Koningin Wilhelmina. De gaandeweg slechter wordende toestanden op operagebied in ons land waren oorzaak, dat zij kort na de opheffing van Kees van der Linden's gezelschap haar domicilie naar Berlijn verlegde en zich aldaar ging wijden aan de steeds meer van haar krachten vorderende docententaak. Een reeks van leerlingen, zoowel Nederlandsche als Duitsche, stelde zich onder Cornelie van Zanten's leiding en velen daarvan von den na voltooiing hunner studiën bij onze oostelijke naburen gereedelijk arbeid. De wereldoorlog van 1914 maakte ook aan dit Duitsche verblijf een einde voor de derde maal en thans voorgoed legde het vaderland beslag op de kunstenares en haar arbeid. Zij koos het Haagsche milieu, aanvankelijk bij het Koninklijk Conserva torium, later op eigen gezag, en werkte gestadig aan de inwijding en vervolmaking barer leerlingen, die zich waarlijk in zeer grooten getale bij de kunstenares kwamen aanmelden. VTan de jongere generatie moeten inzonderheid worden vermeld Jo Vincent, Theodora Versteegh, Henk Noort en Willem Ravelli en van de allerjongste Ankie van Wickevoort Crommelin en Otto Couperus. Van deze reeks namen heeft die van Jo Vincent reeds sedert geruimen tijd internationalen klank. Henk Noort, heldentenor voor het jeugdige karakter, bekleedt een eervolle plaats aan het Stadttheater te Dusseldorf zijn debuut in het Concertgebouw on langs is een ware verrassing geweest. Velen zien in dezen jongen zanger den ongezochten opvolger van Urlus. Als iedere groote paedagoge bouwt de kunstenares haren arbeid volgens een systeem op, een systeem, dat zonder star of al te dogmatisch te zijn, op de gezonde natuurlijke techniek berust. Talent zonder techniek is weinig of niets waard, evenmin als tech niek alleen tot een einddoel zou kunnen voeren. Beide elementen vullen elkander aan. Dat de techniek bij haar in de veiligste handen is, heeft zij door haar genialen levensarbeid bewezen. Het nageslacht is er haar dankbaar voor. De maxi men harer kunst, de wetenschap van deze, som wijlen in samenwerking met geleerden van naam, heeft zij neergelegd in verschillende boeken en tijd schriftartikelen Ik vermeld hier het in 1900 verschenen boek: Iloogere techniek van den zang. Voorts Leitfaden zum Kunstgesang (1903); Bel Canto des Wortes (1911); Het stemmen der stem (1917); Het stern- wonder in den menscli (1925); Das wohltemperierte Wort als Grondlage für Kunst und Fiïeden (1930). Eerlang zal waarschijnlijk een nieuw boek ver schijnen onder den titel: „Toekomstige Grondslagen voor den Woordkunstzang." Bij zooveel levenslust en levensvreugde kan men op dezen gedenkwaardigen feestdag de jubilaresse niet anders toeroepen dan een „ad muitos annos tot heil en zegen der kunst." Juli 1935. S. BOTTENHEIM. De alt Theodora Versteegh, oratorium- en liederenzangeres. De tenor Henk Soort, die als Wagnervertolker in Duitsch- land groote triomfen viert. do Vincent, Kederlands beste sopraanzangeres van't oogenblik.' (Foto Oodfried de Groot) Thom Denijs, die als bariton sinds jaren de meest vooraanstaande plaats inneemt in de zangersvereld. KEE van Zanten tach tig jaar Men zou het niet willen gelooven, als men deze levenslustige vrouw aanschouwt, zij die elk gezelschap, waarin zij verkeert, terstond be- heerscht. Den leeftijd der zeer sterken zal zij thans be reiken, maar geenszins in het vooruitzicht van een verdiende rust, waartoe zij toch ook volkomen gerechtigd zou wezén. Integendeelmidden in het volle leven blijft zij mentor van een schare leerlingen, die haar gezag nog zoozeer noodig heb ben en op haar steun en raad voortdurend aan spraak maken. Zóó is het dertig, veertig jaar geleden geweest, zóó is het nog heden, nu zij vanuit hare woning aan hot Anna Paulownaplein te 's-Gravenhage een en ander met een altoos waakzaam oog blijft aanzien. Nederland is Kee van Zanten grooten dank ver schuldigd voor haar onvermoeid streven tot het die nen der schoonheid, tot het aankweeken van liefde voor de kunst en speciaal voor den zang bij de jon gere generatie, op welke toch in de eerste plaats de hoop in de toekomst gevestigd blijft. Zij heeft het „Friso non cantat," een op niets steunende goed- koope boutade, met den krachtigsten ijver bestreden en dat de keur van onze Nederlandsche zangeressen en zangers op internationale reputatie kan bogen, is voor een niet gering deel de vrucht van haren inoeizamen arbeid. Te Dordrecht zag Cornelie van Zanten het levens licht op 2 Augustus 1855, te Dordrecht, de stad, die in het kunstleven van ons land een zoo gewichtige rol heeft gespeeld en naast vele vermaarde schilders ook tal van haar kinderen als musici groot heeft zien worden. Via het conservatorium te Keulen en studiën in Italië, waar zij de lessen van den beroemden Fran cesco Lamperti volgde, kwam zij aan de opera. Milaan was de eerste staggione en waarschijn lijk zou zij langer in Italië zijn gebleven, ware het niet, dat Richard Wagner's kunst en de opbloei der nieuwere opera in Duitscli- land zich in die jaren scherp afteekenden. Zoo volgde de kunstenares spoedig de inspraak van haar hart en geweten en ga; zij toe aan een ver lokken den oproep van het Stadttheater te Breslau. Kort daarna legde Kassei met zijn bekend Hoftheater beslag op haar persoon en hier was het, dat Cornelie van Zanten onder leiding van niemand minder dan Gustav Mahler mede arbeidde aan den opbouw eener ensemble-kunst. Het nomadenleven leidde zij vervolgens met aan- eengerijde engagementen te Hamburg, Berlijn, in de Vereenigde Staten, waar zij gedurende twee seizoe nen is opgetreden bij de „National Opera" onder lei ding van Theodore Thomas, een der grondleggers van het muziekleven in Amerika, in Rusland, enz., totdat zij op het einde der vorige eeuw in dubbele hoedanig heid, als zangeres en als paedagoge, naar het vader land terugkeerde. Opvolgster van Johan M. Messehaert is zij geruimen tijd hoofdleerares geweest aan het conservatorium van de afdeeling Amsterdam der Maatschappij tot Bevordering der Toonkunstzij smaakte hier de voldoening in het opleiden van een aantal opmerke lijke en begaafde leerlingen, van welke Tillv Koenen, Julia Culp en Thom. Denijs in de eerste plaats moeten worden vermeld. Ook Jacques Urlus en Jos. Tijssen volgden getrouwelijk hare lessen, terwijl zij zelf als Cornelie van Zanten, de bekende zangpaedagoge, van vie talrijke zangeres sen en zangers hun muzi kale opvoeding ontvingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 26