DE ZIGEUNER BARON I Huil» Verder zijn de verrassingen in deze film niet van de lucht. Herhaaldelijk aanschouwt men iets nieuws en telkens weeraan wordt men onweerstaanbaar ge boeid door de uitermate gezellige sfeer, die over de geheele film heen hangt en die men tot het einde toe heeft weten vol te houden. Ook de fotografie is klaar en duidelijk, terwijl van de spelers Adolf Wolil- brück als de zigeunerbaron, Hansi Knoteck als het zigeunermeisje en Frits Kampers als de prol- lerige Hongaarsche varkenskoopman uitstekende creaties te zien geven. De varkenskoopman, die geen slechte, maar een domme, onontwikkelde kerel is, zit te pochen op zijn „zwij nerij"Het gezelschap luistert en kijkt verrukt, precies zooals hst altijd gaat, wanneer „geld" aan het woord is. De heerlijke, sappige muziek van Johann Strauss, den componist van „De Zigeunerbaron", is op zichzelf reeds een groote aantrekkelijkheid van deze Ü.F.A.-fiim, welke men zeker niet moet verzuimen te gaan zien. Maar een operette? Goed, maar dan toch een die oog en oor streelt. Saffi (Hansi Knoteck), het zigeunermeisje, dat van het eerste oogenblik ahet hart van den zigeunerbarón stal en dan later door de mooie dame" opzij dreigt te worden geschoven. Wanneer dan het kwaadaardige karakter van het deftige wezen aan het licht komt, keertmaar enfin, het einde van ieder sprookje is onzen lezers natuurlijk bekend. De mooie dame is met haar onbehouwen vader op jacht en dezen uordt door de zigeuners een niet bijster vriendelijke ontvangst bereid. HET verschil tusschen een sprookje en een film is betrekkelijk gering Het zijn allebei verhaaltjes met een schijn van werkelijkheid, het eerste om de kinderen en de laatste om volwassenen te amuseeren. Voor groote menschen moet het technisch volmaakter zijn, wil het indruk maken, maar in wezen komt het toch op hetzelfde neer. Een gezellig sprookje voor lien is „De Zigeunerbaron", het verhaal van een onverschrokken, stevigen boy, een man van zessen klaar, zooals dat heet, die op zijn zwerftochten met de zigeuners in aanraking komt en dan dank zij zijn afkomst als hun hoofdman wordt erkend. Later, veel later komt uit, dat hij de eenige afstammeling is van een voornaam geslacht, dat verbannen werd. Met behulp van de zigeuners wordt hem dan de beschikking over zijn verborgen familierijkdommen gegeven en kan hij al dengenen, die hem als zwerver zoo onheusch bejegenden, dubbel en dwars hun vet geven. Dat alles en nog veel meer speelt zich af onder de liefelijke tonen van de muziek van Johann Strauss, den componist, die in de vorige eeuw zoo raak en zuiver het menschelijk gemoed wist te streelen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 32