De Italiaansche propaganda in Erytrea begint reeds op de lagere school vooral in de door Abessiniërs bewoonde streken, en het zijn Abessinische onderwijzers, die den kinderen zoowel in het Italiaansch als in het Arabisch les geven. Een leerling toont zijn bekwaamheid aam het schoolbord. Cassa-Mardu, opperhoofd der Baria, een der heidensche neger stammen uit het Westen van Erytrea, draagt als teeken zijner waardigheid de bijna zeven eeuwen oude wapenrusting, die een zijner verre voorvaderen op de Kruisvaarders buit maakte. van het Koptisch-Christelijke geloof en in heidensche fetisch-aanhidders, zorgde Italië er wel voor, dat elke secte beschermd bleef. De Koptisch-Christelijke priesters van het Abes sinische deel der bevolking nemen aan alle nationale feesten der kolonie deel en worden bij dergelijke ge legenheden met eerbewijzen overladen. In het Westen, waar de primitieve negerstammen wonen, laat men dien hun heidensche gebruiken en, voor zoover mogelijk, ook hun vertrouwde opper hoofden. In de hoogvlakte woont de Abessinische bevol king, die in Erytrea ver in de meerderheid is, en speciaal deze menschen zijn het, die het nieuwe Italië voor zich wenscht te winnen. Immers, vi zijn van hetzelfde ras als de in Abessinië overheerschende Amhara-bevolking en konden daardoor, in geval van een gewapend conflict met Etiopië, wel eens met de Abessiniërs sympathiseeren. Vandaar dat reeds in de volksscholen begonnen wordt de jeugd voor Italië in te nemen. Zoo zag men den gouverneur van Erytrea ter gelegenheid van een schoolfeest persoonlijk den besten Etiopischen leerling van Asmara zijn prijs overhandigen. Ihe Abessiniërs, die in Italiaanscheu militairen of overheidsdienst staan, worden door middel van eeretitels of ordeteekenen voor Italië ingenomen. En wat de Etiopische troepen betreft, deze hebben in de laatste tientallen jaren reeds hun aanhanke lijkheid aan Italië bewezen bij de geleidelijke ver overing van Lybië. Zoo kan men in Erytrea menigen Abessinischen veteraan aantreffen, wiens borst versierd is met vele Italiaansche ordeteekenen. Bij bijzondere gelegenheden worden nog hoo- gere onderscheidingen verleend, in het bijzonder ter gelegenheid van het Masgalfeest, dat elk jaar op 27 September in Erytrea zoo goed als in het vrije Abessinië gevierd wordt. Het is het feest, dat aan het einde van den regentijd het opnieuw ontkie mende leven eert. En op dat feest wordt menige Abessinische ambtenaar in Italiaansehen dienst in naam des konings tot den adelstand verheven, tot een adelstand, waarbij aan de oude Etiopische adel lijke titels vastgehouden wordt. Alle deze maatregelen om de eerzucht en den trots der inboorlingen te prikkelen, hebben hun uitwerking niet gemist. Doch zij zijn gemakkelijk te beïnvloe den, de Etiopiërs, en een verlies aan prestige door de Italianen, ten gevolge van een militairen tegenslag, zou de stemming plotseling kunnen doen omslaan. Zelfs al heeft Italië niets nagelaten om zijn positie onder de inboorlingen van Erytrea zoo sterk mogelijk te doen zijn, men verlieze niet uit het oog, dat, in het geval er een Italiaansch-Abessinische oorlog uit mocht breken, de Etiopiërs van Erytrea tegen hun stamgenooten zouden moeten vechten. En of dit geen reden zou zijn om Italië afvallig te worden De tijd zal het moeten leeren. H. H. Een inwoner van Erytrea van Abessinischen stam, wiens borst met vele Ita liaansche eereteckenen ver sierd is. Zijn medailles verdiende deze krijger in den oorlog tegen Lybië, terwijl de leeuwenmanen van zijn hoofdtooi er op wijzen dat hij tevens een leeuwendooder is. W at de regen in Erytrea vermag. Door het water weggespoelde spoor brug over de rivier Barca, die slechts in den regentijd water bevat.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 7