De Italiaansche propaganda in Erytrea begint reeds op de lagere school
vooral in de door Abessiniërs bewoonde streken, en het zijn Abessinische
onderwijzers, die den kinderen zoowel in het Italiaansch als in het Arabisch
les geven. Een leerling toont zijn bekwaamheid aam het schoolbord.
Cassa-Mardu, opperhoofd der Baria, een der heidensche neger
stammen uit het Westen van Erytrea, draagt als teeken zijner
waardigheid de bijna zeven eeuwen oude wapenrusting, die een
zijner verre voorvaderen op de Kruisvaarders buit maakte.
van het Koptisch-Christelijke geloof en in heidensche
fetisch-aanhidders, zorgde Italië er wel voor, dat
elke secte beschermd bleef.
De Koptisch-Christelijke priesters van het Abes
sinische deel der bevolking nemen aan alle nationale
feesten der kolonie deel en worden bij dergelijke ge
legenheden met eerbewijzen overladen.
In het Westen, waar de primitieve negerstammen
wonen, laat men dien hun heidensche gebruiken
en, voor zoover mogelijk, ook hun vertrouwde opper
hoofden.
In de hoogvlakte woont de Abessinische bevol
king, die in Erytrea ver in de meerderheid is, en
speciaal deze menschen zijn het, die het nieuwe
Italië voor zich wenscht te winnen. Immers, vi zijn
van hetzelfde ras als de in Abessinië overheerschende
Amhara-bevolking en konden daardoor, in geval
van een gewapend conflict met Etiopië, wel eens
met de Abessiniërs sympathiseeren.
Vandaar dat reeds in de volksscholen begonnen
wordt de jeugd voor Italië in te nemen. Zoo zag men
den gouverneur van Erytrea ter gelegenheid van
een schoolfeest persoonlijk den besten Etiopischen
leerling van Asmara zijn prijs overhandigen.
Ihe Abessiniërs, die in Italiaanscheu militairen of
overheidsdienst staan, worden door middel van
eeretitels of ordeteekenen voor Italië ingenomen.
En wat de Etiopische troepen betreft, deze hebben
in de laatste tientallen jaren reeds hun aanhanke
lijkheid aan Italië bewezen bij de geleidelijke ver
overing van Lybië.
Zoo kan men in Erytrea menigen Abessinischen
veteraan aantreffen, wiens borst versierd is met vele
Italiaansche ordeteekenen.
Bij bijzondere gelegenheden worden nog hoo-
gere onderscheidingen verleend, in het bijzonder
ter gelegenheid van het Masgalfeest, dat elk jaar op
27 September in Erytrea zoo goed als in het vrije
Abessinië gevierd wordt. Het is het feest, dat aan
het einde van den regentijd het opnieuw ontkie
mende leven eert. En op dat feest wordt menige
Abessinische ambtenaar in Italiaansehen dienst in
naam des konings tot den adelstand verheven, tot
een adelstand, waarbij aan de oude Etiopische adel
lijke titels vastgehouden wordt.
Alle deze maatregelen om de eerzucht en den trots
der inboorlingen te prikkelen, hebben hun uitwerking
niet gemist. Doch zij zijn gemakkelijk te beïnvloe
den, de Etiopiërs, en een verlies aan prestige door de
Italianen, ten gevolge van een militairen tegenslag,
zou de stemming plotseling kunnen doen omslaan.
Zelfs al heeft Italië niets nagelaten om zijn positie
onder de inboorlingen van Erytrea zoo sterk mogelijk
te doen zijn, men verlieze niet uit het oog, dat, in het
geval er een Italiaansch-Abessinische oorlog uit
mocht breken, de Etiopiërs van Erytrea tegen hun
stamgenooten zouden moeten vechten. En of dit geen
reden zou zijn om Italië afvallig te worden De tijd
zal het moeten leeren.
H. H.
Een inwoner van Erytrea
van Abessinischen stam,
wiens borst met vele Ita
liaansche eereteckenen ver
sierd is. Zijn medailles
verdiende deze krijger in
den oorlog tegen Lybië,
terwijl de leeuwenmanen
van zijn hoofdtooi er op
wijzen dat hij tevens
een leeuwendooder is.
W at de regen in Erytrea
vermag. Door het
water weggespoelde spoor
brug over de rivier
Barca, die slechts in den
regentijd water bevat.