in onzen modernen tij In dit belangwekkende artikel be spreekt de schrijver, hoe Afrikaansche dorpen door slavenjagers worden over vallen, die de bewoners als vee naar de slavenmarkten in Arabië voeren. DE SLAVEN HANDEL HET is gewoonlijk al te laat, wanneer wij langszij een der slavenschepen komen de slaven zijn verdwenen We kunnen o.a. uit de „slavenlucht", 'n walgelijken stank, die kenmerkend is voor schepen, waarmede men- schen als vee worden vervoerd afleiden, dat het schip nauwelijks een uur tevoren vol slaven moet zijn geweest. Waar bleven ze t Wij weten het wel, maar kunnen het niet bewijzen. Wanneer de slavenjagers merken, dat een Britsche patrouille-boot hun op de hielen zit, brengen ze de heele „lading" soms meer dan twee honderd mannen, vrouwen en kinderen aan dek, binden ze stuk voor stuk een zwaren steen aan de voeten en gooien Een door de Abessi- ■niërs buitgemaakte slaaj. ze overboord. Wanneer we dus zoo'n vaartuig achter volgen, zijn we, in plaats van die ongelukkigen te kunnen redden uit de slavernij, dikwijls de onge wilde oorzaak van een massamoord. Wij hebben snellere booten noodig." Naar aanleiding van een vertrouwelijk rapport, waaruit het bovenstaande is geciteerd, heeft de Britsche Admiraliteit onlangs vier van haar snelste torpedo-jagers naar de standplaatsen in de Roode Zee en in de Perzische Golf gezonden ter vervanging van de oudere, minder snelle schepen. Er werd altijd verondersteld, dat deze laatste nog snel genoeg waren om welk slavenschip ook te kunnen inhalen. Inderdaad hierin vergiste men zich niet, maar dat was niet voldoende. Hoe dikwijls heeft men niet gewenscht een aangehouden slavenschip ongemoeid te hebben gelaten. Omdat er in Europa en in Amerika geen slaven meer bestaan, verbazen de meeste menschen er zich over in onzen modernen tijd nog te lezen over slaven schepen en sla venkaravanen. Ze meenen, dat de slavernij, evenals de zeerooverij, volkomen is uit geroeid. De feiten toonen echter aan, dat de zee rooverij nog welig tierf aan de Chineesche kust, terwijl in sommige Mo- haminedaansche Lr... .ten, vosrSl in Arabië, de sla vernij in hoog aanzien staat en de rijkdom van iemand wordt afgemeten naar het aantal slaven, dat hij bezit. Volgens Lady Siuion, een der meest bekende specialisten op het gebied IffZrz*. Een vreeselijke scène aan boord van een slavenschip. Achtervolgd door een Engelsch patrouille-schip werpen de slavenjagers de ongelukkige gevangenen geboeid en met een steen aan de voeten overboord. der moderne slavernij, bestaan er in onze dagen nog tusschen de vijf en zeven millioen slaven en on danks de waakzaamheid van de Britsche autoritei ten worden er hieraan maandelijks nog ongeveer vijfduizend toegevoegd, hoofdzakelijk uit Afrika. De gelederen worden ook aangevuld met kinderen, die in de gevangenschap worden geboren en het eigendom zijn van den eigenaar der ouders, zooals een kalf of een veulen stilzwijgend het eigendom is van den eigenaar der boerderij. Het slavenjagen en het transport van de ongeluk kigen geschiedt als het ware ouder de oogen van de beschaafde autoriteiten, van wie sommige vol slagen blind schijnen te zijn, en is uitstekend georga niseerd. Zij, die aan het hoofd staan van dezen af schuwelijken handel, zijn op de hoogte van de „knepen", die bij het „vak" in toepassing moeten en kunnen wrden gebracht. Men vreest dan ook en waarschijnlijk niet ten onrechte uaa »i..uiew de nieuwe snelle booten plotseling uit de duisternis in d§ buurt van een slavenschip opdoemen en er geen gelegenheid meer overblijft om de slaven een voor een overboord te zetten, de handelaars zich niet zullen ontzien om de oude, beproefde ketting-methode toe te passen. De slavenhandelaars bezitten zeilvaartuigen van het oude, Oostersche type. Wanneer ze geladen zijn Een kijkje in 'n A jrikaansch dorp. Slavenjagers steken de licht ontvlambare hutten sinus ill brand en roeren de bewoners met zich. mee over de Abessinische grenzen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 6