in onzen modernen tij
In dit belangwekkende artikel be
spreekt de schrijver, hoe Afrikaansche
dorpen door slavenjagers worden over
vallen, die de bewoners als vee naar
de slavenmarkten in Arabië voeren.
DE SLAVEN
HANDEL
HET is gewoonlijk al te laat, wanneer wij
langszij een der slavenschepen komen
de slaven zijn verdwenen We kunnen o.a.
uit de „slavenlucht", 'n walgelijken stank,
die kenmerkend is voor schepen, waarmede men-
schen als vee worden vervoerd afleiden, dat het
schip nauwelijks een uur tevoren vol slaven moet
zijn geweest. Waar bleven ze t
Wij weten het wel, maar kunnen het niet bewijzen.
Wanneer de slavenjagers merken, dat een Britsche
patrouille-boot hun op de hielen zit, brengen ze
de heele „lading" soms meer dan twee
honderd mannen, vrouwen en kinderen
aan dek, binden ze stuk voor stuk een
zwaren steen aan de voeten en gooien
Een door de Abessi-
■niërs buitgemaakte slaaj.
ze overboord. Wanneer we dus zoo'n vaartuig achter
volgen, zijn we, in plaats van die ongelukkigen te
kunnen redden uit de slavernij, dikwijls de onge
wilde oorzaak van een massamoord. Wij hebben
snellere booten noodig."
Naar aanleiding van een vertrouwelijk rapport,
waaruit het bovenstaande is geciteerd, heeft de
Britsche Admiraliteit onlangs vier van haar snelste
torpedo-jagers naar de standplaatsen in de Roode
Zee en in de Perzische Golf gezonden ter vervanging
van de oudere, minder snelle schepen. Er werd altijd
verondersteld, dat deze laatste nog snel genoeg
waren om welk slavenschip ook te kunnen inhalen.
Inderdaad hierin vergiste men zich niet, maar
dat was niet voldoende. Hoe dikwijls heeft men niet
gewenscht een aangehouden slavenschip ongemoeid
te hebben gelaten.
Omdat er in Europa en in Amerika geen slaven
meer bestaan, verbazen de meeste menschen er zich
over in onzen modernen tijd nog te lezen over slaven
schepen en sla venkaravanen. Ze meenen, dat de
slavernij, evenals de zeerooverij, volkomen is uit
geroeid. De feiten toonen echter aan, dat de zee
rooverij nog welig tierf aan de Chineesche kust,
terwijl in sommige Mo-
haminedaansche Lr... .ten,
vosrSl in Arabië, de sla
vernij in hoog aanzien staat
en de rijkdom van iemand
wordt afgemeten naar het
aantal slaven, dat hij bezit.
Volgens Lady Siuion,
een der meest bekende
specialisten op het gebied
IffZrz*.
Een vreeselijke scène aan boord van een slavenschip.
Achtervolgd door een Engelsch patrouille-schip werpen
de slavenjagers de ongelukkige gevangenen geboeid en
met een steen aan de voeten overboord.
der moderne slavernij, bestaan er in onze dagen nog
tusschen de vijf en zeven millioen slaven en on
danks de waakzaamheid van de Britsche autoritei
ten worden er hieraan maandelijks nog ongeveer
vijfduizend toegevoegd, hoofdzakelijk uit Afrika.
De gelederen worden ook aangevuld met kinderen,
die in de gevangenschap worden geboren en het
eigendom zijn van den eigenaar der ouders, zooals
een kalf of een veulen stilzwijgend het eigendom is
van den eigenaar der boerderij.
Het slavenjagen en het transport van de ongeluk
kigen geschiedt als het ware ouder de oogen van de
beschaafde autoriteiten, van wie sommige vol
slagen blind schijnen te zijn, en is uitstekend georga
niseerd. Zij, die aan het hoofd staan van dezen af
schuwelijken handel, zijn op de hoogte van de
„knepen", die bij het „vak" in toepassing moeten
en kunnen wrden gebracht. Men vreest dan ook
en waarschijnlijk niet ten onrechte uaa »i..uiew
de nieuwe snelle booten plotseling uit de duisternis
in d§ buurt van een slavenschip opdoemen en er
geen gelegenheid meer overblijft om de slaven
een voor een overboord te zetten, de handelaars
zich niet zullen ontzien om de oude, beproefde
ketting-methode toe te passen.
De slavenhandelaars bezitten zeilvaartuigen van
het oude, Oostersche type. Wanneer ze geladen zijn
Een kijkje in 'n A jrikaansch dorp. Slavenjagers steken de licht ontvlambare hutten
sinus ill brand en roeren de bewoners met zich. mee over de Abessinische grenzen.