DE LETTERGIETERIJ door C. C?Cijpels 1. In het archief van de lettergieterij worden 500.000 matrijzen bewaard. HET is uiterst moeilijk een zóó technische aangelegenheid als het gieten van letters voor den leek eenigermate duidelijk voor te stellen zonder in termen te vervallen, waarbij alleen de kennis van den vakman het gewen schte begrip kan toonen. Laten wij daarom het eenvoudigste voorbeeld kiezen de letter, zooals deze in het gewone" loopende schrift voorkomt. In drukletters heeft men eenige schriften gegoten, waarvan dus drukwerken gemaakt kunnen worden, die de eigenschappen van het handschrift als leidend voorbeeld namen. Tegenwoordig komt dit lettertype vrijwel alleen nog voor op visitekaartjes, terwijl een spaarzame toepassing wederom ingang vindt, bij slagregels van advertenties en reclame-drukwerken, blijkbaar om het uitzonderlijke karakter dezer letters tussclien de gewone drukletters. Dat de schrijfletter als druk- materiaa) zoo goed als geheel dus verdrongen is door het latijnsch schrift, getuigt van de algemeenheid der goede opvatting, dat ieder materiaal zich aller eerst moet aanpassen aan het doel, waarvoor het ge bezigd wordt. De schrijfletter, die schrijvende ont stond, bezit eigenaardigheden, die geenszins stroo- ken met de techniek van het drukken en de eisehen, die het menschelijk oog stelt, wanneer dit grootere hoeveelheden tekst, dan een particulieren brief, krijgt te verwerken. De moderne schrijfmachine (ook een variatie onder de drukwerk-leveranciers!) kent dan ook alleen drukletters, terwijl zelfs het allereerste schrijf onderricht tegenwoordig met goed resultaat ondernomen wordt met zgn. blokletters, die meer overeenkomst met drukletters dan met ge woon loopend schrift vertoonen. Wij kunnen onze aandacht dus bepalen tot het vervaardigen van de gewone drukletter. Deze wordt geteekend of ont worpen. d.w.z. een vorm gegeven naar den smaak en het inzicht van den letterteekenaar. Denkt nu niet, dat dit ieders werk is. Naast eenig smakelijk werk ontsieren de zonderlingste letters onze schuttingen, winkelramen, huisdeuren en zelfs groote particuliere en openbare gebouwen, al heeft de tot grootere strengheid gebonden lichtreclame ongetwijfeld reeds eenigen invloed ten goede gehad. De voor den druk bestemde letter is aan menigen eisch van leesbaarheid en technische omstandigheid gebonden, waarbinnen de kunstenaar alleen ruimte vindt om toch nog een schoonen vorm te tooveren. Dit werk is zóó moeilijk, dat ter wereld slechts zeer weinigen aangetroffen worden, die dit tot een goed einde brengen. Het strekt Nederland tot eer, dat het hierin thans een zeer opvallende en voorname plaats in de wereld bekleedt, die misschien elders een enkele maal geëvenaard doch nimmer overtrof fen werd. Een lettergieterij grondvest haar bedrijf dus op het bezit van zekere letterbeelden, die de drukker in iedere gewenschte hoeveelheden voor zijn bedrijf kan betrekken. Dat deze letters, die naar ieders be hoeften in tallooze variaties voorhanden moeten zijn, niet alle van Nederlandsche herkomst kunnen zijn, kan men licht begrijpen. Maar anderzijds mag het publiek wel eens vernemen, dat in den internationalen ruilhandel de letters van Nederlandschen oorsprong een zeer voorname plaats innemen en een welver diende wereldreputatie genieten. De variaties van één lettertype noemt men tee kenend een letter-familie. Zoo'n familie is uitgebrei der dan men misschien zou meeneu. Gewoonlijk be staat deze uit het gewone type, dit type bovendien nog eens telkens in een smallere (magere) en een zwaardere (vette) uitvoering. Deze drie soorten kun nen dan ieder nog eens in cursieven (schuin schrift) herhaald worden, terwijl deze 2 x drie soorten nog uitgebreid kunnen worden met extra-smalle of breed-loopende variaties. Ieder soort moet volledig uitgerust zijn met gewone letters, hoofdletters, lees- teekens en cijfers, waarbij zich nog voegen alle let ters (gewoon en kapitaal of hoofdletter) die in eigen of een der ons omringende taalgebieden eenig tee- ken dragen. Men onderschatte deze zgn. „geteeken- de" letters niet. Probeert u ze maar eens te tellen en ik wed, dat u begint met de te vergeten, zooals u waarschijnlijk bij de leesteekens niet direct denken zult aan twee soorten haken (rechthoekige en ronde), het afkappingsteeken én de langere gedachte-streep, om van het paragraafteeken tot nu toe maar te zwijgen. Uit een en ander moge duidelijk blijken, dat het ontwerpen van een letterfamilie een zeer minutieus en. tijdroovend werk is, dat bovendien door zijn technische voltooiing, zooals blijken zal. een zeer kostbare onderneming mede is. Naar de ontwerpen worden stempels gesneden, waarnaar de matrijs vervaardigd wordt. Van deze matrijs wordt dan-één letter, cijfer of teeken gegoten in schier eindelooze hoeveelheden. Het is voldoende duidelijk gebleken, welk een kostbaar bezit deze verzameling matrijzen voor een lettergieterij beteekent. De kluis, waarin deze kost baarheden bewaard worden en die jarenlange moei ten en kosten moet beveiligen voor alle onheil, waaraan het vergankelijke nu eenmaal kan bloot staan, is van dusdanige constructie, dat noch braak, noch brand, noch zelfs het instorten van het liooge 2. De stempelsnijder vervaardigt hef letferbeeld, waarnaar de matrijs geslagen wordt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 30