dagen van de toestanden in een buurland af 1 Zoo veel als thans de bewoners van het eene werelddeel van het andere. Men reisde in de vacantia per trein naar een badplaats, wandelde daar de Kur- promenade en den omtrek af en had daarmee zijn kennis van vreemde landen en volken verrijkt. Een voorzichtig man als de Engelsche coureur Jarrott nam voor Parijs-Berlijn een Franschen monteur mede omdat deze de taal van het continent verstond. Enfin, de race ging door, de Duitsche wegen bleken niet slechter dan de Fransche te wezen en de ont vangst te Berlijn was onbeschrijfelijk. De Branden burger poort, die alleen bij zeer bijzondere gelegen heden geopend werd, stond wagenwijd om aan den stoet van aangekomen renners toegang te verleenen tot het hart van de stad. Aan het hoofd reed fier de winnaar, de Franschman Fournier, maar na 200 meter brak zijn ketting en vervolgde hij zijn zege tocht in de achterhoede achter den staart van een paard. Kleine wagens, gereed voor den start op de Brook- landsbaan bij Londen in 1909. TVTa Parijs-Berlijn volgde Parijs-Weenen en 24 Mei 1903 Parijs-Madrid. Nog altijd gewagen de annalen van de autosport met afgrijzen van dezen bloedigen wedstrijd, die voor immer den naam van „De dooden- rit" heeft verkregen. Te Bordeaux werd de race door de Fransche regeering stopgezet en de wagens der overgebleven renners in beslag genomen. Op eigen kracht mochten zij niet meer verder, door paarden werden zij naar het station getrokken en vandaar per trein naar Parijs vervoerd. Onder de veronge lukten behoorde ook Marcel Renault, wiens broeder Louis als eerste te Bordeaux aankwam. Welke wereldnamen van thans begonnen toen zich uit den schemer van de onbekendheid los te wikkelen Na Parijs-Madrid zijn geen autoraces van plaats tot plaats meer gehouden, tenzij op een afgesloten circuit. Totdat 24 jaren later, in 1927, de eerste Duizend-Mijlen-Rit verreden werd van Brescia naar Rome en terug, die sindsdien ieder jaar herhaald wordt. Verleden jaar werd voor het eerst de „Ronde van Italië" verreden, die om de twee jaar zal herhaald worden en vond ook de tweeduizend-kilometerrit door Duitschland plaats, allemaal zuivere snelheids wedstrijden op den openbaren weg, die stellig nog meerdere navolging zullen vinden. In de geschiedenis der menschheid, in het groot en in het klein, keert alles weer wat eenmaal was, omdat de mensch in zijne verlangens onveranderlijk is. Geen wedstrijd heeft voor autorenners meer bekoring dan die lange afstanden vol afwisseling van plaats tot plaats. Spreek eens met veteranen over Parijs-Berlijn of Parijs-Weenen en wend u daarna tot de jongste generatie over Duizend-Mijlen-Rit of Ronde van Italië. Weemoed en verlangen zijn de symptomen van geluk, dat in het verleden en in de toekomst ligt. Na Parijs-Madrid begon een nieuwe phase van het wedstrijdwezen de races op een afgesloten en bewaakt circuit. Het eerste wegcircuit, waarop autoraces georganiseerd werden, was het „Circuit des Ardennes" met Bastogne als start en finish. Dit circuit was niet minder dan 80 K.M. lang, een afstand waarvoor de renwagens uit die dagen ongeveer een uur noodig hadden. Zes malen moest dit circuit gereden worden en duizenden toeschouwers, gekomen per trein, per rijtuig of per fiets, krioelden door de dorpen langs het circuit om de renners eenmaal per uur in een wolk van stof te zien voorbijstormen. Ja, dat s.ofgordijn, waarmede iedere wagen het uitzicht op den weg voor zijne achtervolgers afsloot, was een der ergste plagen, waartegen de renners toen te kam pen hadden en dat de oorzaak werd van heel veel ongelukken in te laat bemerkte bochten. De eerste proeven met stofvrije wegen zijn dan ook op wed strijdcircuits genomen. Het publiek, dat thans zoo comfortabel in betrouwbare wagens over prachtige wegen door geheel Europa rolt, beseft en waardeert nooit genoeg, wat het aan het wedstrijdwezen te danken heeft en daaraan nog te danken zal hebben. De eerste autoraces hadden tot doel de beteekenis van het nieuwe voertuig aan het publiek te demon- streeren en het bewijs te leveren, welke afstanden daarmee met groote snelheden afgelegd konden worden. Vandaar die suggestieve internationale raids. Inmiddels ontwikkelde zich de industrie en nam in de verschillende landen haar eigen karakte ristieke vormen aan. Een polemiek over de superio riteit der Fransche of Amerikaansche wagens inspi reerde een rijken Amerikaan, Mr. Gordon Bennett, in 1900 tot een race der nationale industrieën, waarvoor ieder autobouwend land met drie wagens inschrijven Een merkwaardige outomobiel-race in 1911. De deel nemers op weg naar Beaulieu Abbey, den zetel van den hertog van Beaulieu. kon. De eerste wedstrijd zou in Frankrijk verreden worden en vervolgens ieder jaar op het grondgebied van het winnende land. Zoo ontstonden de vermaarde Gordon-Bennett-races. Het Britsche team won den eersten wedstrijd, terwijl het volgend jaar, nadat een Duitsche overwinning de Cup naar Duitschland had gebracht, de Keizer in eigen persoon den wedstrijd op het circuit van Homburg van het begin tot het einde bijwoonde. De Gordon-Bennett-races zijn verdwenen. Zij zijn gestorven aan gebrek aan belangstelling der nationale industrieën. Een concurrentiestrijd tussehen de ver schillende fabrieksmerken onderling is daarvoor in de plaats getreden, die in een overwinning een doel treffende reclamepubliciteit zagen. Maar zie juist in de laatste jaren leeft weder op, de idee, die aan de Gordon-Bennett-Cup het aan schijn gaf. Een formidabele tweestrijd wordt op het oogenblik op de Europeesche renbanen uitgevochten tussehen de Italiaansclie en de Duitsche industrie, die beide zwaar door hare regeeringen worden ge steund. En weldra zal ook de Fransche industrie zich in dien strijd mengen, daartoe in staat gesteld door een nationale inschrijving, waarvan de opbrengst bestemd is voor den bouw van een nationalen Fran - schen renwagen. Zoo keert onvermijdelijk alles weer wat eenmaal was. De wedstrijden van plaats tot plaats herleven de nationale trots streeft weer naar overwinningen van zijne inheemsche auto-industrie. Als een slang, die zich bijt in den staart zoo zagen de ouden den eeuwig zich herhalenden cirkel gang van het wereldgebeuren, waarvan iedere sociale levensuiting en dus ook de sport een afspiegeling is. Een historische autotocht in Silezië de deelnemers nemen een bocht van den bergweg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 3