L SEPTEMBER de oude CAmsterdamsche Kermismaand ®llS I ilSli* i mmm* f$U '3k NIET veel Amster dammers zullen zich nog de Amster- damsche kermis herinne ren. Immers in 1875 werd deze voor het laatst ge houden. In September stond Amsterdam in het teeken der feestviering. De Botermarkt (thans Rem- brandtplein) bood een vroolijken aanblik, vol als ze was met tenten en kramen. De geheele markt is gevuld met inrichtingen van plezier en vermaak, schietsalons en tenten, oliekoeken- en zuurkramen, Turksche schommel en draaimo lens. Daar staat de circus tent van Blanus, en vlak daarnaast die van zijn doodelijk gehaten con current „De Jonge Hage naar". „De Vier Kronen" geeft in de tent zware romantische stukken als „De dood van Rolla". Verderop een poppen spel, een menagerie, een acrobaten- en koord danserstent, een honden- kleinere NACHTWACHTS KERMIS-WENSCII Een nachtwachts-kermis- wensch uit 1781, opgedra gen aan alle burgers van het Rustenburger-, Ver- wers- en Kruyimakerspad en Amsteldijk. tenten met extra dikke en schoone dames, wonder kinderen en waarzegsters, „Een uurtje in de hel." Tenten met nooit geziene wonderen van wilden en dwergen, herculessen en athleten, jongleurs en balanceerders, springers en vliegers, kwakzalvers en horoscoop-trekkers, buiksprekers en meerminnen, kortom alles lokt de gapende menigte aan. Hoe men al die merk waardige wezens bij elkaar kreeg Door de kunst der metamorfose. En dat de spullebazen in die dagen de kunst van me tamorfoseeren goed ver stonden, blijkt uit een bericht in de Schager Courant van 26 Novem ber 1868. „Op de laatst gehou den kermis te Purmer end zijn twee meisjes uit Zaandam, die zich als dienstmeisjes in een kermistent hadden ver huurd, tegen haren wil door den houder van die tent gemetamor foseerd in getijgerde dames daar een van haar de tijgervlekken verloren had, wilde de houder der tent haar in een negerin herscheppen, waaraan zij zich evenwel nog tijdig door de vlucht wist te onttrekken. De Justitie bemoeit zich met de zaak." De Reguliersdwarsstraat was aan beide zijden bezet met een rij Groninger koekkisten en gerookte-paling-, sinaasappelen-, suikergoed- en speelgoedkraampjes. Ook vroegere kermissen waren tijden van uitge laten pret. De Westermarkt staat vol met koek-, galanterie- en speelgoedkramen. De Nieuwmarkt is 'n tweede Botermarkt, echter be vinden zich hier de pof fertjes- en wafelkramen, eenige poppenkasten en kijkspelletjes. De geheele stad is vol drukte, leven en vertier. Bij het bier huis van Roetemeier in de Amstelstraat is het dringen en vechten om er in te komen. De schouwburgen loopen dag en avond vol. Een ieder gaat uit, de gegoede burger en de handwerks man, Mevrouw en het dienstmeisje. Er wordt veel geld uitgegeven, waarvoor het geheele jaar door den kleinen man gespaard is. En dit op gespaarde geld mèt de kermisfooien wordt in en kele dagen verteerd en uitgegeven. Voor deze kermisfooien bestond een vast tarief. De dienstboden ontvingen 2 a 5 gulden, de kantoorbedienden 10 h 15 gulden, de postbe- stellers 50 ets a f 1. Het opheffen der Amsterdamsche kermis in 1876 is de oorzaak geweest, van relletjes, het z.g. kermis- oproer. Op den 2den Maandag in September, den dag waarop de kermis begon, zijn de ongeregeldheden uitgebroken, en er werden door de politie rake klap pen uitgedeeld. Een persoon verloor bij deze relletjes het leven en er waren dertig gekwetsten. Twee protesten tegen het optreden van politie en militairen werden aan den Koning gezonden, één door een werkliedenvereeniging, en één door „145 gezeten burgers van de Kalverstraat, den Heiligen- weg, Koningsplein en Leidschestraat". In dit laatste adres werd zelfs een zijdelingsche wenk aan den Koning gegeven, den Burgemeester maar te ontslaan. In 't bijzonder was men verbitterd over het op treden der huzaren. Eén gebruik bleef nog jaren nadien de herinnering aan de kermis levendig houden, n.l. het trommelen op de beurs, ter herinnering aan het buskruitver raad in 1622. m sf N«d*w»cht. h« ««"wb-r**. v'""f trtymkai j. rstuiDLKN. e Prijrw, ysSSKOT l§§Si§ Ook onze voorouders wisten tijdens de kermis „de bloemetjes buiten te zetten" Maar ook deze laatste herinnering heeft opge houden, toen de nieuwe beurs van Berlage geopend werd. De kermis was vanouds de jaarlijksche gedachte nisviering der Kerkwijding, en wel der Oude of St. Nicolaaskerk, die vermoedelijk door Bisschop Gwy op den 15en September 1306 is ingewijd. In de 14e eeuw duurde de kermis acht dagen, van Zondag tot Zondag, waarvan de eerste dag was bepaald op den

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 2