ZOOVEEL STEENEN
ZÓÓVEEL KILO'S KAAS
27
LinksDe Blumatt-cdp,
in de vallei van Turt-
rnann Zwitserland, f
Zóóveel steenen, zooveel
irons
De administratiekosten
zoodra men de
telkenjare plaats, den achtsten September, op
Maria's Geboortefeest, maar dikwerf hebben zij
reeds aanvang genomen in den voorafgaanden
nacht. Al wat dan kan gemist worden in de vallei,
wat beenen heeft en flink klimmen kan, trekt dan
op naar den hoogen Alpentop om er de distribueering
van het „product van Blumatt" zoo noemt men
de groote-kaasreserves bij te wonen.
Na een tocht van vijf uren hebben de klimmers
hun doel bereikt en kan het feest doorgaan in het
vredige Alpenkader.
bij den koemeester
in ontvangst neemt.
ALS de eerste herfstnevelen langzaam en dreigend
over het land komen drijven, is dat voor den
bergbewoner het teeken, dat hij weldra den
Alpentop zal moeten verlaten, dat hij zich zal
moeten terugtrekken in z'n winterverblijfplaats, het
dal. Dan begint de groote verhuis. Immers, hij
heeft daar boven wel zes, zeven maanden gewoond,
zijn heele hebben en houden had hij tot zich ge
nomen, zijn familie, zijn huisraad, zijn veestal.
Dit alles moet nu den weg terug afleggen, de reis
naar het dal. Maar dit alles laat den bergbewoner
onverschillig, het zal wel in orde komen. Het trans
port van de goede Alpen-producten van de
prachtige kazen, die hij daarboven gefabriceerd
heeft interesseert hem veel meer. Zelfs beschouwt
hjj het als 'n soort probleem, 'n opgave.
Want deze producten zijn hem een brqn van
inkomsten tijdens den langen winter, maar willen
zij dit werkelijk wezen, dan moeten zij nauwkeurig
behandeld worden, moet hij ze voortdurend „peilen"
en kontroleeren overeenkomstig het bereidingsproces.
Voor de bewoners nu van de eenzame Turtmann-
vallei, in Zwitserland, die 's zomers hun beesten op
de Alpenweide hebben staan, is het inslaan, het
verdeelen en transporteeren van de kaas een der
eerste evenementen in hun stille en gemoedelijke
leven. Er is een kring van oude geplogendlieden
rond die gebeurtenis getrokken. De „feiten" vinden
orde
van den „koemeester' wordt door de
nog eens gekontroleerd 't zed wel in
i, maar vrouwen zijn nu eenmaal zóó.
Het begint met een innige godsdienstplechtigheid
in de kapel van Gruben.
Ondertusschen bereiden de koemeesters op nauw
gezette wijze de verdeeling van de kaas voor.
In de frissche kelders liggen de groote kaassteenen,
zij zijn verdeeld onder de boeren, volgens het aantal
koebeesten, dat zij naar boven gezonden hebben.
Iedere steen geeft recht op een zekere hoeveelheid
kaas, die in cubusvormen samengedrukt zit.
Om het rechtvaardige en juiste gewicht der porties
toe te kennen, baseert, men zich op de hoeveelheden
melk, door de koeien geleverd.
Foor dezen steen kunt u twee kaasbollen krijgen.
Tijdens het seizoen werden de koeien stuk voor
stuk gekontroleerd en dus kunnen de koemeesters
en kaasverdeelers met beslistheid zeggen de koe
van boer A. bracht zooveel liters melk per dag voort
de koe van boer B. bracht zooveel liters melk per
dag voortbijgevolg hebben boer A. en boer B.
respectievelijk recht op zooveel en zooveel porties
kaas of liever op zooveel en zooveel steenen,
want het is slechts tegen uitwisseling van de groote
kaassteenen, dat men zijn rechtmatig part krijgen
kan.
Deze, voor ons schijnbaar ingewikkelde reken-
geschiedenissen zijn zoo hélder als kristal bij de
Zwitsersche boeren daarbij voegt zich dan nog hun
groot vertrouwen onder elkaar, zoodat niemand er
ooit aan denken zal zich min bedeeld te achten en
vandaar dan ook, dat deze overigens zeer zakelijke
gebeurtenis het aanschijn van een kommerloos feestje
vertoont.
Zie maar hoe er gelachen wordt met de schoone
stem van den omroeper, hoe men er in de handen
klapt, als een boer zich een hoog productiecijfer
toegeschreven ziet.
En volg dien gejaagden en vroolijken verhuis,
als de kaasverdeeling afgeloopen is en eenieder zich
haast met het inpakken van z'n eigendom. De armen
laden hun vrachtje op een primitieve glij-berrie en
stooten het ding uren lang vóór zich uit, naar de
vallei, die slechts langs moeilijke en oneffen paden
te bereiken is.
De meer gegoeden verpakken hun kazen in kisten
en kasten en belasten daarmee hun muildieren,
die er wel voor zullen zorgen dat de koopwaar
heelhuids in het dal belandt. Als de laatste karavaan
vertrokken is, valt een groote stilte over den Alpen
top nu blijft hij weer eenzaam, voor langen tijd.
Maar beneden weerklinken de vroolijke stemmen
van de kaasboeren, die 't geding onder gemoedelijke
scherts tot in de kleine uurtjes voortzetten.
Het kaasgeding heeft zijn beloop gehad - nu pakt eenieder
zijn porties in, en reist er mee af.... naar het dal.