Een schutter met pijl en boog. DE KRUISTOCHTEN Onder de wallen van Acren. Hechts: de stormram, waarmede men de muren bestormde. Paramount opent haar nieuwe seizoen met de massale film De Kruistochten van Cecil B. de Mille, waarbij deze regisseur gepoogd heeft de indertijd gevoerde gevechten om 't Heilig Land te reconstrueeren. Hoofdpersonen zijn: Loretta Young, Henry Wilcoxon, Ian Keith en de dochter van den regisseur Katharin de Mille. EEN ding moet men Cecil B. de Mille nageven en wel, dat hij ondanks alle oppositie en alle critiek zichzelf gebleven is, en met een hardnekkigheid (vijanden zullen er misschien aan toevoegen een betere zaak waardig) door blijft gaan met het verfilmen van historische gebeurte nissen uit het diepe grijze verleden. Thans zqn het de kruis tochten, welke hij in zijn nieuwste film heeft ver werkt en ieder die de Mille's voorliefde voor massa-regie kent, weet ook dat dit onderwerp een kolfje naar zijn hand was. Toch heeft het er den schijn van, dat hij tijdens de opnamen zelf geschrokken is voor de geweldige moeilijkheden, waarvoor hij is komen te staan. Dat is heel begrijpelijk, want het valt niet mee, met legers van honderdduizenden menschen te goochelen, ze te laten vechten met stormrammen en slingerapparaten en ze bovendien nog ontberingen te laten lijden, waarvan iemands hart zou omdraaien als hij ze te aanschouwen kreeg. De Mille heeft dan ook meteen handigen zwaai de kruistochten tot een spelletje van liefde en naijver tusschen koning Philips van Frankrijk en koning Richard Leeuwenhart van Engeland gedegradeerd en het succes van de kruis vaarders afhankelijk gesteld van de liefde van een meisje, dat met haar prachtige vlechten evengoed een variété-actrice als een koningsdochter had kunnen zijn. Misschien is het daarom, dat vele menschen met tranen in de oogen het schouwspel, dat deze beroemde regisseur hun voor oogen getoo- verd heeft, gadeslaan en aan het einde in jubel Bichard Leeuwenhart, koning van Engeland (Henry Wilcoxon), en Berengaria (Loretta Young), zijn wouw, die in de macht was van sultan Saladin (lan Keith, links). Bij dit tafereel neemt de film een sterk sentimenteel-rohumtisehe wending. losbarsten. Want de gevechten op de wallen van Acren (hoe aardig ook gereconstrueerd) en vooral niet te vergeten het oogenblik, waarop de muzel mannen en kruisvaarders onder den rook van Jeruzalem, gezeten op vurige paarden, op elkaar losstormen als cowboys, die op buffels jagen, zijn niet erg overtuigend. En juist daarvan had men toch, als men van kruistochten hoort spreken, de grootste verwachtingen gekoesterd. Het zoogenaam de geïntrigeer achter de coulissen kan, na zooveel honderd jaren, toch zeker niet meer iedereen inte- resseeren, vooral niet, wanneer daarvan de authenti citeit op geen stukken na bewezen is of wordt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 28