HOE STAP IK UIT? toen de langzaam uitstervende kapolhoedjes zich in auto's vertoonden. DE auto heeft het aanschijn <ler wereld ver anderd. 't Begon al toen de langzaam uit stervende kapothoedjes zich in de jongge boren automobielen vertoonden en over het lot van coupcetjes, vigilantes en mandewagen- tjes werd beslist. De snelheid ging de wereld veroveren, de stroom lijn sleepte alles wég wat niet vloeiend en niet slank was. Het eerst voegde zich de mode naar de nieuwe eischen en toen de film zich van haar meester maakte, creëerden beide een nieuw gebaar. Vroeger trok men z'n jas aan op eigen manier je stapte op oorspronkelijke wijze in 'n landauer, rookte in origineelen trant je pijp of sigaar. Tegenwoordig doe je die soort van dingen op de wijze der heeren Chevalier en Ramon Novarro. De vrouwen plooien haar mantels a la Garbo of Mariene, ze mogen zwaarlijvig zijn of lijk antilopen. De jongelingen dragen hun haren met den glans van goed onderhouden palissanderhout en de jonge meisjes leggen er krullen in, die op het hoofd van Joan Crawford thuis behooren. Nu spreekt het van zelf, dat zulk een imitatie, die verplichtend is geworden, als men zich niet aan de algemeene verachting wil blootstellen, niet altijd gelukt. De momenten, waarop ze niet gelukt en in strijd is met de oorspronkelijke „lijn", den bouw en de manieren, behooren tot de meest humoristische van onzen tijd. Zooals Lilian Harvev in een auto wipt of er uit zweeft, doet het haar immers een doorsnee-juffrouw van middelbaren leeftijd niet na. En toch. Er is een lady-killer met 'n klein snorretje en langzame gebaren, die al jaren lang favoriet is bij alle rangen van de bioscoop. Hij klopt de asch van zijn sigaret op innemend-origineele wijze. Nu probeert de heer van Zwavelen dit reeds maanden lang en niet omdat hij in fijne vleeschwaren handelt faalt de heer van Zwavelen, maar omdat hij de heer van Zwavelen is. De auto stelt hooge eischen aan hen, die er in of er uit stappen. Vooral dit laatste is een ernstig geval. Is men slank, modieus gekleed, niet van schoon heid ontbloot en rookt men daarbij op de voor geschreven manier 'n sigaret, dan kan men zonder bezwaar en met kans op succes uit een auto stappen ten overstaan van een terras vol menschen. Heeft men daarentegen in den loop der jaren vormen aangenomen, die het tegendeel zijn van die eener bioscoopfavorite, dan doet men beter uit te stappen voor den laatsten straathoek om daarna een bescheiden entrée te maken. Men kan zich niet voorstellen hoe critiseli een terras vol men schen is. Op alles wordt gelet. Als ge denkt, dat uw Baskisch petje au sérieux wordt genomen of aan uw zooeven verouderd hoedje eer wordt bewezen, dan ver gist ge u. Een terras vol menschen is on barmhartig en weet precies hoe ge uit een auto moet stappen, leidt er uw beroep en uw liefhebberij uit af, slaat u tot ridder, reikt geloofs brieven uit en plaatst u in een der talrijke categorieën van den middenstand. Ge wordt nooit hooger geplaatst, altijd een beetje lager en zóó, dat ge tegen een groep leunt, waarin ge het minst brillante figuur maakt. Natuurlijk draagt het uiter lijk van uw auto of taxi veel bij tot den aard der critiek. vStap dus vooral nooit uit 'n dubbeltjes-taxi voor een vol terras. Maar duizendmaal erger is het om uit een luxe-auto te stappen in den trant van Lilian Harvey als ge op Fatty lijkt, want met alge meene stemmen zal het terras u de jong geboren benoemen tot cassière van de „auto matiek". Het is nu eenmaal zoo, dat de auto dien kant van het leven niet gemakkelijker heeft gemaakt. Bezitters van auto's ondervinden het dage lijks en weten hoe moeilijk 't. is om aan de eischen van den tijd te beantwoorden. VroegeT kon men de grenslijn eenvoudiger trekken door de menschen te verdeelen in dragers van pels jassen èn losse bontkragen. Voor mannen van bepaalden leeftijd was dit voldoende. Vrouwen sorteerde men naar den aard van haar hoeden mèt of zonder kinbanden. Maar nu de kinband en de losse bontkraag taboe zijn, het konijn zoo veelvuldig op de bontmarkt verschijnt en iedere vrouw haar hoed op één oor draagt, is het zeer moeilijk geworden de grens te bepalen en kan alleen nog maar een terras vol menschen een oordeel vellen. Zelfs voor bruidsparen is de in- en uitstaptechniek veraL derd. Daar was eenmaal de gehuurde vigilante, versc.h gewasschen met de rijtuigsponsdaar was de palfrenier die zacht en geheimvol pruimde ondanks zijn witte handschoenen, en daar was vooral de rust van de twee stille huurpaarden met oranje bloesem aan de ooren en in den staart. Even werd dan het witte satijn opgetipt en uit het ruischen van zijde wipte het elegante bevende voetje op de trede. De slanke bruid verdween in de koets, de oogen neergeslagenen de tule nevelde rondom. In het hoekje naast haar de zwarte bruidegom, schuil gaande achter 't witte bruidswolkje. Nóg worden de oogen neergeslagen, maar de bruid draagt de haren van Garbo, de wenkbrauwen van Mariene, het kapje van Crawford. Haar Ondra- mondje is gesloten. Ze loopt naar den auto als Jeanette MacDonald, vouwt zich dubbel en wordt door de bruidsmeisjes naar binnen geperst. En de chauffeur kauwt gummi en smakt de deur dicht. De bruidegom is binnengestapt alsof hij een onderaardsche gang betrad, den cylinderhoed in de revolverhand. En zoo, met minder of meer elegance, volgt de stoet, naar de mate van zwaarlijvigheid of slankheid. Groot-financiers of ambtenaren, die met hun secretaresse reizen (vroeger reisde men nooit met se- nemen. Men moet zulke dingen aanvoelen en stipt nako men, öf nooit met 'n secretaresse in een auto reizen. Dan zijn er de auto's, die in 't nachtelijk uur bij het theater wachten, en de visite-auto's. Er is het lastig geval met den sport-auto, waarin men een Schotschen herder moet meevoeren, vooral te wijde glaeé's moet dragen en waar men uitstapt met. een lenig gebaar. Als men over lenige gebaren niet beschikt, doen een racket en *n achteloos om den hals geworpen sclioone badhanddoek won deren. Handkoffertjes, halve flesclijes lagerbier en ba nanen moet rnen niet zichtbaar meevoeren in auto's. Zij bepalen al te plotseling de standing, zelfs met nog meer beslistheid dan een terras vol men schen dit vermag te doen. Vroeger werkten deze dingen gemoedelijk-decora- tief, doch in dezen tijd, nu de zakelijkheid de romantiek heeft verdrongen, moet men voorzich tig zijn. Daarom is het zoo moeilijk om uit een picknick auto te stappen. Blijf liever zitten bij de pakjes van uw kruidenier. Stap niet uit, als ge wilt aan leggen langs den weg. Leg uw arm rustig maar nonchalant op 't portier, fluit een aria uit een klankfilm en verdrijf aldus de veronderstellingen der voorbijgangers, dat de wagen vol levensmiddelen is gepakt en dat ge dit jaar voor 't eerst in 'n auto zit. Al heeft de wereld de deftigheid afgeleerd waar mede het kapothoedje in den jonggeboren auto troonde, ze heeft er iets anders voor in de plaats gekregen. Zoodra de lente weer komt kunnen we het spel zien beginnen. Nauwelijks zitten de eerste witte pantalons en kleurige jumpers op de ten-assen, of de critiek vangt aan, de critiek die standing maakt, en ambten verleent. De auto heeft het aanschijn der wereld veranderd. HER M A N M O E R K E R K. Hantikoffertjes, halve flesckjes lagerbier en bananen. cretaressen), is een bepaalde soort def tigheid geboden. Zulken moeten zichtbaar in ge dachten verdiept naar den auto loo- pen, 'n tasch dra gen en met zekere nonchalance hun pelsjas dichtknoo- pen. Te veel licht heid van tred zal hen schaden. Vóór de secreta resse moeten ze loe pen envóór haar in stappen. Het meisje moet nog dieper in gedachten wegzin ken, met de hand in haar bontkraag grijpen en loopen alsof ze voor't eerst ....teveel lichtheid van tred een noodbruggetje 2a' ^en s(thaden betreedt. Routine, oefening eischt de auto. Er zijn geen scholen waar men 't kan leeren. Privaatlessen kan men niet

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 11