liet huis, dat haar gastvrijheid verleende, moet Becky Sharp tegen lmar wil verlaten. Alen weuschte haar namelijk niet als familielid te accepteeren wel als wees. KERMIS DER lijk heeft laten leiden door de gedachte, dat men iets moest hebben, waarbij klenren een natuurlijke plaats innemen. En wat was voor dat doel mooier dan een militaire film uit den Napoleontischen tijd, toen de soldaten in een indrukwekkende, sierlijke kleedij waren gestoken Die schitterende kleurentoover van toen krijgt men nu in al haar pracht en schoonheid weer te aanschouwen. *£Js men deze film ziet, kan men zich nauwelijks voorstellen, dat men al dien tijd maar genoegen heeft genomen met het stugge zwart grijs, waarin alle warmte ontbreekt. Met dat voor oogen dnrven we dan ook voorspellen, dat men bin nen afzienbaren tijd even ongemakkelijk tegenover een zwart-witte film zal staan, als nu tegenover een stomme film. Dit ten spijt van den enkeling, die met onwrikbaar conservatisme blijft vasthouden aan het bestaande en totaal vergeet, dat zwart-wit eigenlijk een zeer onnatuurlijk filmbeeld is. Want zóó is het leven zeker niet, nergens en nooit. IJDEL In heizelfde jaar, dai men hei feii herdenki, dat Lumière voor veertig jaar de film uitvond, ziet deze eer ste in natuurlijke kleuren opgeno men film het licht, waarvan Radio- Remaco de gelukkige eigenaresse is. _J „Kom, ouwe jongen kijk niet zoo zuurZe is toch reel aardig, niet t" Becly Sharp (Miriam Hopkins)het meisje, aai de ijdelheden van het leven najoeg en roem en eer als voornaamsten levenseisch stelde. In dit romantische prieel accepteerde zij een aanzoek, waarvan zij later weer berouw had, omdat een nog deftiger personage naar haar hand dong. MET het kleuren van films is men tot voor kort niet bijster gelukkig geweest. Ver schillende malen zijn te dien opzichte reeds proeven genomen, doch steeds deed het resultaat denken aan onhandig gekleurde pren tenboeken. Vanzelfsprekend zat men echter niet stil en eindelijk vond men een procédé, dat, hoe wel niet volmaakt, toch voldoende perspectief bood om er op voort te bouwen. De welbekende kleurenfilm La Cucaraclia was het eerste product van het nieuwe systeem, dat aan de wereld ter goedkeu ring werd voorgelegd, en het succes was verbluf fend. Oogenblikkelijk is men toen, onder leiding van den bekenden regis seur Rouben Mamoulian, begonnen met het ver vaardigen van een ge kleurde hoofdfilm en die zalnu, waarschijnlijk reeds bij het verschijnen van dit blad, in circulatie komen. Op de film zelf zullen we niet dieper ingaan, omdat men zich bij de keuze van het onderwerp voorname-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 28