Een lunch met gitaarbegeleiding. Een afspraak door de telefoon. (Paula Wessely als Valerie Gartner.) der dat dit geloof evenwel uit onbenulligheid mocht voortspruiten. Was het dan te verwonderen, dat men daartoe Paula Wessely koos, een voortreffelijke artiste, en een van de weinigen, die over natuurlijke, onopgesmukte charme beschikken 'f Zij is ervan over tuigd, dat de man, die haar geldelijk steunt, omdat haar moeder een slachtoffer van een bankcrisis was, een zeer nobel mensch is, die zich uitsluitend door zijn gevoel laat leiden. De buitenwereld is echter een andere ineening toegedaan en daaronder be hoort ook degene, die haar zijn hart en hand geschon ken heeft. Dat is zoowel voor hem als voor haar een bittere ontgoocheling, en die ontgoocheling draagt de kiem van een drama in zich. Het zou echter geen goede film zijn. indien het geval zich werkelijk zóó zou ontwikkelen. De oplossing was dan te goedkoop en te onbenullig. De verrassende wendingen, welke de geheele film door optreden, zorgen er ook dan weer voor, dat het anders gaat dan men denkt. Daarom blijft „Episode" boeien tot het einde toe, niet in 't minst door Paula Wessely, die haar triomf van „Maskerade" andermaal bevestigt. De muzikale soiree, waar Paula zong. Deze City-film speelt zich af in het Weenen van 1922, toen ook daar de naoorlogsche ellende de bekende ge moedelijkheid van die stad dreigde te vernietigen. Hoewel het een film is van voorname allure, zoo ontbreekt toch geenszins de karakteristieke Weensche humor en sfeer. ONBAATZUCHTIGHEID komt zoo zelden hij de menschen voor, dat, zoodra ze ergens opduikt, de heele wereld er iets anders achter zoekt. Hiervan zijn de makers van deze film zich klaar blijkelijk bewust geweest, toen zij het scenario van „Episode" ter hand namen om te verfilmen. De uit beelding van de hoofdrol eischte echter een prima kracht, daar het een meisje moest zijn dat nog ge- looven kon in de oprechtheid van de menschen, zon-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 26