(Rabbijn S. Rh. de Vries /V Torah-rol icon If opgeheven der Gemeente getoond (naar een teelten ing van Pieart). DE JOODSCHE FEESTEN- -- MAAND ning. En de vereffening ervan. Allereerst de ver effening ervan tegenover den medemenseh. En dan in dit opzicht rein verschijnen voor het vorschend oog van God. De Dag der Herinnering wil het zondebewustzijn wekken. Daartoe in de eerste plaats dient het ba zuingeschal. hetwelk het kenmerkende is van den eeredienst op het Joodsche Nieuwjaar. Zóó kenmer kend, dat in den Bijbel dit de speciale benaming van den dag is en in de liturgie deze titel dien van Dag der Herinnering geregeld vergezelt. Maar de komst van den „Dag van Bazuingeschal" is al geruimen tijd vooraf voorbereid. Gedurende de heele vooraf gaande maand, door het dan reeds laten klinken van bazuingeluiden in de Synagoge, en bovendien door boetediensten gedurende eenige dagen, alle ochten den in de laatste week dier maand. Wat de Sjofar de bazuin roept, wordt door de liturgie van alle bidstonden telkens weder onder streept. En heel de dienst draagt hetzelfde karak ter. Na Nieuwjaar zwijgt de Sjofar. Maar de boete- diensten worden voortgezet. We zijn dan in „de Tien Bekeeringsdagen". Zoo heeten de tien eerste dagen van de Tisjriemaand, die met den „Dag der Herinnering" en van „het Bazuingeschal" begonnen en met den „Grooten Verzoendag" besloten worden. |Ve Groote Verzoendag is een Sabbath. De wekelijk sche Sabbath eiseht van den Joodschen mensc.h. dat hij de schepping, die God in zijne handen heeft gelegd voor gebruikmaking naar Goddelijke bestem ming, dezen eenen dag aan God teruggeeft. De Groote Verzoendag is een Jaarsabbath. Hij vraagt Wat hebt ge gedaan met al uw menschelijk ver mogen en met de u geleende heerschappij in en aan en met Gods schepping En zoo is de Groote Ver zoendag het hoogtepunt, dat met de boetediensten, het Bazuingeschal en de Tien Bekeeringsdagen bereikt moet worden. De viering is daarmede geheel in overeenstemming. De dag wordt in lichamelijke onthoudingen, in de eerste plaats zonder eten of drinken, geheel in onafgebroken eeredienst door gebracht. Alsof de stof er niet ware en de wereld stilstond. En men te zamen alleen maar in verkeer stond met God, Wiens Koningschap men aan het, einde opnieuw aanvaardt door het gezamenlijke indrukwekkende getuigenis daarvan. Aanvaardt voor leven en voor dood. Als dit eerste gedeelte der maand doorleefd is, treedt er een gevoel van opluchting, van zelfbevrij ding op. Als de ziel zich heeft ontlast en gereinigd is, gaat men de vreugde tegemoet. De vreugde van het Loofhuttenfeest. De Soekkah d.i. de Loofhut, wordt gebouwd. Eenvoudig een hut, een prieeltje onder den blooten hemel, gedekt met, riet, stroo, twijgen of andere dergelijke bodemprodukten, los of gevlochten, een en ander volgens de daarvoor geldende bepalingen. Die Soekkah zal gedurende het Feest van Zeven Siertorens retor Torah-roUen. JODENDOM is de tenn voor een ruim begrip met een zeer samengestelden in houd. Het bestaat uit verschillende elementen, die elkander aanvullen en wisselwerkend in elkan der grijpen. Zóó, dat het een éénheid is. En wie iets begrijpen wil van de feesten, die de Joodsche maand, welke Tisjrie heet, voor het grootste gedeelte vullen, die dient, zich vooraf te bezinnen op minstens een paar dezer elementen. Eerst dan is het. mogelijk, zich eenig inzicht te verwer ven in de viering der Plechtige Hoogtijden,zoo als Nieuwjaar en Groote Verzoendag te zamen worden genoemd, terwijl hun officieele titel niet anders luidt dan Ontzag wekkende Dagen. En dan kan men eenigermate den zin vatten van de Vreugdefeesten bij uitnemend heid. die op deze Ontzagwekkende Dagen volgen het Loofhuttenfeest en het Slotfeest met zijn blijde einde het Vreugdefeest der Leer. In het Jodendom wordt den Joodschen mensch natuurlijk de eigen mogelijkheid geboden om den weg te vinden naar zijn voortdurenden samenhang met God. In huis en in het leven. Als eenling en in de gemeenschap. Voor zich en voor <}e zijnen en voor Ethrag in doos zijn medemenscken en voor de menschheid. Daartoe dienen de voor schriften en ceremoniën en gebruiken, die het heele leven vullen. Daarbij komt, als een ander belangrijk element, zijn historie, die liem ook nooit loslaat. Zij voert hem altijd weer terug naar zijnen Bijbel en naar zijn oorsprong. En de Bijbel en het. Land van den Bijbel, in wederkeerige inwerking op elkander, vergezellen hem onafge broken in zijnen huise- lijken en openbaren eere dienst. In 't gansche Joodsche godsdienstleven wordt dit op onduhbelzin nige wijze gemanifesteerd. Naar binnen en naar buiten. De Tisjriemaand is van dit alles overvol. I Iet begint met Nieuwjaar. Maar in de gebedentaai. in de liturgie, bij den eeredienst hetzij thuis of in de Synagoge wordt, alleen maar gesproken van den „Dag der Herinnering". Waarmede wordt bedoeld het tijdstip, waarop we de balans moeten opmaken van ons levensgedrag, van onze religieuze houding tegenover God en de daaruit voortvloeiende conse quentie ten aanzien van ons leven als mensch onder de mensehen. Het opmaken van deze onze reke-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 12