liet Sjojar-blazen op Nieuwjaar. De Qrooie Verzoendag. De Ommegangen op IIbejana-Rabba. Dagen, dat den 15den der Tisjriemaand begint, het verblijf zijn van het gezin, de eetkamer, de huiskamer, de ontvangkamer. De broze hut, het schamele verblijf vervangt de vaste woning. Zij wordt gezellig aangekleed, waaraan de leden van het gezin hun ijver en hun vrijen tijd besteden. En het kan er heerlijk zijn onder het dak, waar in de avon den de sterren doorheen kijken. Als ten minste de regen deze idylle niet verstoort. Natuurlijk is er rekening gehouden met deze mogelijkheid, die hier waarlijk niet denkbeeldig is. De Soekkah wordt daartoe van boven zoodanig ingericht, dat er bij regenval terstond een luik of zeil kan neergelaten worden. Dan hoeft men ten minste er niet uit te vluchten. Maar een Soekkah is dan onder het neer gelaten luik niet meer. De Bijbel verbindt de Loofhut aan den tocht door de woestijn tijdens den Uittocht uit Egypte. Toen heeft God het uit de Egyptische slavernij verloste Israël door de verschrikkelijke woestijn geleid en al de lange jaren van de wonderbare reis beschermd in de hutten, waarin Hij hen zooals het luidt deed wonen. En hetzelfde Huttenfeest is in het eigen land daarna tegelijkertijd ook het groote Oogstfeest. En bij de Hut komt ook de Plan- tenbundel. Met producten van het land als symbolen van den heelen oogst en van liet werk der handen treedt men voor den Schepper met dank en wijding en met de erkenning, dat alles van Hem is en tevens voor Hem. En met de bede om verderen zegen. Deze hut heeft Israël medegenomen op al zijn tochten tot den dag van heden. Men plant haar nog onder alle hemelstreken. En met palmtak en myr- then en beekwilgen, in éénen bundel vereenigd, en afzonderlijk daarbij den Ethrog die tot de ci troensoorten behoort treedt ook de hedendaag- sche Joodsche mensch op het Loofhuttenfeest bij zijnen eeredienst voor het oog van den Hemelsehen Vader met gelijken dank en wijding en met dezelfde erkenning. En in de Synagoge wordt de Heilige Arke geopend en een Torah-rol wordt er uitgenomon en op de ve' aooging de Bieina in het midden ge plaatst. En met den plantenbundel en den Ethrog in de hand maakt men ommegangen 0111 het middel punt, de Torah, de Heilige Leer, en men heft beden aan om zegen gebeden, die altijd weer uitklinken in den roepHosja-na. Help tochOp den laatsten, den zevenden dag worden het zeven omme gangen en dus een veelvoudige Hosjanaroep Hos- jana Rabba. Hetwelk daarom de bijzondere bena ming van dezen laatsten dag van het Loofhutten feest is geworden. Dan worden Plantenbundel en Ethrog ter zijde gelegd. E11 het terstond volgende Slotfeest heeft ook de Loofhut niet meer als symbool. Het Slotfeest als zoodanig heeft geen ander kenmerk dan de voort gezette feestvreugde en hare bevrediging. Het kent overigens slechts als eigen bizonderheid het gebed om den vroegen regen, den eersten regentijd, die met zekere spanning spoedig 11a de eerste maand van het Nieuwe Jaar in het Land der Vaderen wordt tegemoet gezien. Maar de laatste dag is overal in de verspreiding aan de Torah gewijd. De Pentateuch de vijf Boeken van Mozes worden jaar in jaar uit telkens in een jaarcyclus bij geregeld ingedeelde wekelijksche stukken op de Sabbatli-ochtenddiensten voorgelezen. Die Torali- voorlezing vormt steeds het middelpunt van deze godsdienstoefeningen. De laatste dag van het Slot feest is gereserveerd voor de voorlezing van de laat ste afdeeling. Maar terstond daarna wordt weder een begin gemaakt met het begin. Want Uw Woord en Wil hebben geen einde Zoo wordt die dag een Torah-feest: het vreugde feest der Torah. En de Torah wordt dan de acte van den Bond van God met Israël. Den Huwelijksbond. En zij de huwelijksacte. Degenen, die de eer mogen hebben haar uit te lezen en weer te beginnen, krijgen den titel van de Bruidegoms der Torah. E11 met hen verheugt zich de gansclie gemeente. De eeredienst op dezen dag weerspiegelt natuurlijk het karakter van het feest. Het is ook het feest der kinderen, die na afloop van den dienst gewoonlijk onthaald worden, speciaal op suikergoed, door de bruidsparen en tegelijk door vele anderen. En het is zelfs gewoonte geworden de feestelijk heden na dezen dag, 's avonds of een enkelen avond later, voort te zetten met meer profane feestelijke samenkomsten. Waartegen zeker niets is in te bren gen, wanneer het geschiedt om den indruk mee te nemen en vast te leggen en te bewaren, dien deze Feestmaand gewis gaarne bewaard wil zien en die samengevat zou kunnen worden in een woord van den Prediker: „ga nu heen eet in vreugde uw brood en drink in opgewektheid uw wijn, want God heeft uw handelingen gewis met welgevallen aangenomen." In de Loojhut. Vreugde der Wet en de Torah-bruidi

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 13