SCHELDEMUSCH VLIEGT ■H Eerst wordt de motor geprobeerd. Monteur Jenzen, die de verbeteringen aan den motor uitvoert. De laatste voorbereidingen voor de vlucht. 'De heer Modemaker, die de proefvluchten met de Seheldemusch houdt, in de cockpit. De heer Slot (rechts) en de bedrijfs leider der afd. vliegtuigbouw (links) nemen nog even poolshoogte. DE Vlissingsche scheepswerf van de Koninklijke Maat schappij De Schelde tin telt weer van energie en arbeids vreugde nu er, voorloopig al thans, weer belangrijk werk aan den winkel komt. Maar moeilijk kan er met meer lust en toewij ding gewerkt worden dan op de bescheiden afdeeling voor den vliegtuigbouw, die reeds spre kende successen behaalde, maar waar nu onder leiding van den bekenden constructeur J. F. Slot de belangwekkende proeven ge nomen worden met de con structie van een klein, populair, goedkoop en gemakkelijk te lianteeren sportvliegtuig. Minder moeilijk, minder ge vaarlijk en minder kostbaar dat zijn de eischen, die aan deze nieuwe sportvliegerij gesteld worden door den ontwerper. En daartoe wordt een toestel uit gedacht en beproefd, waaraan wekelijks nieuwe ver eenvoudigingen, nieuwe verbeteringen worden aan gebracht, totdat het ideaal zoo dicht mogelijk zal benaderd zijn. Het tweedekkertje, dat den pretentie- De motor draait proef. loozen naam van Seheldemusch ontving, en dat reeds sedert een viertal weken proefvluchten maakt, ken merkt zich door zijn geheel open romp, die aan het einde de besturingsvlakken draagt. In dien romp, achter den piloot, zijn mo tor en propeller aange bracht, zoodat de bestuur der van het éénpersoons vliegtuigje het uitzicht ge heel vrij heeft en zich om geen oliedampen hoeft te bekommeren. Het heeft twee wielen van achteren en één bestuurbaar wiel van voren, en met ca. 25 I'.K. bereikte het reeds een alleszins bevredigend resultaat. Maar zoowel aan de constructie van het toestel als aan den motor wordt onophoudelijk nog gewijzigd, verder vereen voudigd en verbeterd. En daardoor hoopt men ook belangrijke gegevens te verzamelen, waardoor aan verkeers- en militaire vlie gerij verbeterde eigen - schappen kunnen worden aangeboden. I)e Schelde, met haar onbegrensde mo gelijkheden, lijkt een ideale vliegtuigfabriek en de reeds bereikte resultaten waarborgen onzen sport vliegers binnen eenigen tijd een éclatante verrassing. De heer Mademaker, de piloot der firmavan Melle te Breskens, start voor een der proefvluchten. De Seheldemusch gaat de lucht inen maakt een uitstekende vlucht

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 22