SCHELDEMUSCH
VLIEGT
■H
Eerst wordt de motor geprobeerd. Monteur Jenzen,
die de verbeteringen aan den motor uitvoert.
De laatste voorbereidingen voor de vlucht. 'De heer Modemaker, die de proefvluchten
met de Seheldemusch houdt, in de cockpit. De heer Slot (rechts) en de bedrijfs
leider der afd. vliegtuigbouw (links) nemen nog even poolshoogte.
DE Vlissingsche scheepswerf
van de Koninklijke Maat
schappij De Schelde tin
telt weer van energie en arbeids
vreugde nu er, voorloopig al
thans, weer belangrijk werk aan
den winkel komt. Maar moeilijk
kan er met meer lust en toewij
ding gewerkt worden dan op de
bescheiden afdeeling voor den
vliegtuigbouw, die reeds spre
kende successen behaalde, maar
waar nu onder leiding van den
bekenden constructeur J. F. Slot
de belangwekkende proeven ge
nomen worden met de con
structie van een klein, populair,
goedkoop en gemakkelijk te
lianteeren sportvliegtuig.
Minder moeilijk, minder ge
vaarlijk en minder kostbaar
dat zijn de eischen, die aan deze
nieuwe sportvliegerij gesteld
worden door den ontwerper.
En daartoe wordt een toestel uit
gedacht en beproefd, waaraan wekelijks nieuwe ver
eenvoudigingen, nieuwe verbeteringen worden aan
gebracht, totdat het ideaal zoo dicht mogelijk zal
benaderd zijn. Het tweedekkertje, dat den pretentie-
De motor draait proef.
loozen naam van Seheldemusch ontving, en dat reeds
sedert een viertal weken proefvluchten maakt, ken
merkt zich door zijn geheel open romp, die aan het
einde de besturingsvlakken draagt. In dien romp,
achter den piloot, zijn mo
tor en propeller aange
bracht, zoodat de bestuur
der van het éénpersoons
vliegtuigje het uitzicht ge
heel vrij heeft en zich om
geen oliedampen hoeft te
bekommeren. Het heeft
twee wielen van achteren
en één bestuurbaar wiel
van voren, en met ca. 25
I'.K. bereikte het reeds
een alleszins bevredigend
resultaat. Maar zoowel
aan de constructie van het
toestel als aan den motor
wordt onophoudelijk nog
gewijzigd, verder vereen
voudigd en verbeterd. En
daardoor hoopt men ook
belangrijke gegevens te
verzamelen, waardoor aan
verkeers- en militaire vlie
gerij verbeterde eigen -
schappen kunnen worden
aangeboden. I)e Schelde, met haar onbegrensde mo
gelijkheden, lijkt een ideale vliegtuigfabriek en de
reeds bereikte resultaten waarborgen onzen sport
vliegers binnen eenigen tijd een éclatante verrassing.
De heer Mademaker, de piloot der firmavan Melle te Breskens, start voor een der proefvluchten.
De Seheldemusch gaat de lucht inen maakt een uitstekende vlucht