sïH ~i v 05 ■j.mi"'_l'''l) OpVilifttti'v {(it; it over praten, is, eft we alle- 'ii we, voor wie timpje uit die li, een geheim ding evenmiif te (Haarlem. het recept kwam kortelings uit Amerika tot ons over. Maar iets geheimzinnigs heeft het wel, en wie niet in het vak doorkneed is, zou de kneep ervan niet zoo gemakkelijk raden. Wanneer u de hierbij afgebeelde foto's eens beziet, zult u bij den eersten oogopslag wanen te doen te hebben met een serie reproducties van die oud- Hollandsche koperreliëfs, waarvan we goedkoope namaaksels nog wel in gangen en portalen zien opgehangen. Of van die gedreven zilveren tafereelen als waarmee onze Zaankanters en Friezen zich een faam verwierven. Nu geen Zaansche zilversmid en geen kunstige koperslager heeft met deze afbeeldingen iets van doen: het zijn zuiver fotografische effecten, die iedere amateur zal kunnen bereiken, wanneer hij een beetje handigheid bezit en gewend is. nauwkeurig te werken. U begrijpt wel, dat uiteraard een tafereeltje van oud stedeschoon of een antiek dorpshoekje zich het best voor znlk een afbeelding leent, die zoo sterk herinnert aan oud-vaderlandsche metaaldrijfkunst. Van een behoorlijk scherp negatief maakt u een even groot en zoo scherp mogelijk glaspositief of diapositief. Daarna kan onmiddellijk worden over gegaan tot het maken van den papier-afdruk op de volgende wijze Het negatief plaatst u in den vergrootingskoker, het diapositief, met daarachter het papier, in het (lrukraam. U stelt dan met den vergrootingskoker zóó volmaakt scherp in, dat de lijnen van negatief en positief elkaar volkomen dekken. Tot zoover is er geen kunst aan, nietwaar Dat is er ook niet aan het weinige, dat nu nog volgt. Alleen zal misschien een enkele oefening noodig zijn om de noodige handig heid en een betrouwbaar gevoel voor de juiste ver houdingen te verkrijgen. Waar het namelijk op aan komt is, dat u, alvorens tot het belichten over te gaan, het drukraam een tikje naai' links en evenveel naar boven verschuift. Het is duidelijk, nietwaar, dat hierdoor de lijnen Gezicht op Gouda, op den voorgrond het fraaie stadhuis. Pastorie en kerk te Een sum. 't Kolkje te Amsterdam. op het papier zoodanig verdubbeld worden, dat er een werking ontstaat, die eenigszins herinnert aan de plastiek van een stereofotografie, een reliëf, dat doet denken aan gedreven metaal. Iedere witte contour krijgt nu immers een zwarte (schaduw-jlijn naast zich, iedere zwarte omtrek een wit, licht accent. Daardoor ontstaat die levendige licht- en schaduw werking. Bovendien laten natuurlijk negatief en positief samen over het geheele heeid een practisch egale hoeveelheid licht door, zoodat naast het lijnen spel bijna geen kleurwerking optreedt en daardoor wordt nog levendiger onze indruk, als hadden we te doen met de reproductie van een in metaal gedreven voorstelling. IJ ziet een foefje zonder eenige artistieke of fotografische pretentie. Maar een handigheidje, dat tot dankbare en verrassende, voor een buiten staander onverklaarbare effecten leidt, die de moeite van een proefneming waard zijn. Utrecht. Oud- Amsterdam. De Dom.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 27