sïH ~i v 05
■j.mi"'_l'''l) OpVilifttti'v {(it;
it over praten,
is, eft we alle-
'ii we, voor wie
timpje uit die
li, een geheim
ding evenmiif
te (Haarlem.
het recept kwam kortelings uit Amerika tot ons over.
Maar iets geheimzinnigs heeft het wel, en wie niet
in het vak doorkneed is, zou de kneep ervan niet zoo
gemakkelijk raden.
Wanneer u de hierbij afgebeelde foto's eens beziet,
zult u bij den eersten oogopslag wanen te doen te
hebben met een serie reproducties van die oud-
Hollandsche koperreliëfs, waarvan we goedkoope
namaaksels nog wel in gangen en portalen zien
opgehangen. Of van die gedreven zilveren tafereelen
als waarmee onze Zaankanters en Friezen zich een
faam verwierven.
Nu geen Zaansche zilversmid en geen kunstige
koperslager heeft met deze afbeeldingen iets van
doen: het zijn zuiver fotografische effecten, die iedere
amateur zal kunnen bereiken, wanneer hij een beetje
handigheid bezit en gewend is. nauwkeurig te werken.
U begrijpt wel, dat uiteraard een tafereeltje van
oud stedeschoon of een antiek dorpshoekje zich het
best voor znlk een afbeelding leent, die zoo sterk
herinnert aan oud-vaderlandsche metaaldrijfkunst.
Van een behoorlijk scherp negatief maakt u een
even groot en zoo scherp mogelijk glaspositief of
diapositief. Daarna kan onmiddellijk worden over
gegaan tot het maken van den papier-afdruk op de
volgende wijze
Het negatief plaatst u in den vergrootingskoker,
het diapositief, met daarachter het papier, in het
(lrukraam. U stelt dan met den vergrootingskoker
zóó volmaakt scherp in, dat de lijnen van negatief
en positief elkaar volkomen dekken. Tot zoover is er
geen kunst aan, nietwaar Dat is er ook niet aan het
weinige, dat nu nog volgt. Alleen zal misschien een
enkele oefening noodig zijn om de noodige handig
heid en een betrouwbaar gevoel voor de juiste ver
houdingen te verkrijgen. Waar het namelijk op aan
komt is, dat u, alvorens tot het belichten over te
gaan, het drukraam een tikje naai' links en evenveel
naar boven verschuift.
Het is duidelijk, nietwaar, dat hierdoor de lijnen
Gezicht op Gouda, op den voorgrond het fraaie stadhuis.
Pastorie en kerk te Een sum.
't Kolkje te Amsterdam.
op het papier zoodanig verdubbeld worden, dat er
een werking ontstaat, die eenigszins herinnert aan
de plastiek van een stereofotografie, een reliëf,
dat doet denken aan gedreven metaal. Iedere witte
contour krijgt nu immers een zwarte (schaduw-jlijn
naast zich, iedere zwarte omtrek een wit, licht accent.
Daardoor ontstaat die levendige licht- en schaduw
werking. Bovendien laten natuurlijk negatief en
positief samen over het geheele heeid een practisch
egale hoeveelheid licht door, zoodat naast het lijnen
spel bijna geen kleurwerking optreedt en daardoor
wordt nog levendiger onze indruk, als hadden we te
doen met de reproductie van een in metaal gedreven
voorstelling.
IJ ziet een foefje zonder eenige artistieke of
fotografische pretentie. Maar een handigheidje,
dat tot dankbare en verrassende, voor een buiten
staander onverklaarbare effecten leidt, die de
moeite van een proefneming waard zijn.
Utrecht.
Oud- Amsterdam.
De Dom.