Op zijn sterfbed weeg de kapitein aan zijn janhen- officier een geheimen brief aan een bepaald adres te willen afleveren. Die brief werd den jongeman nood- lottig en was oorzaak, dat hij in den kerker geraakte. „Indien Alexander Dumas nu ge- ~J leefd had, zou hij een der hoogst betaalde scenarioschrijvers zijn ge weest," zoo luidde de meening van Rowland V. Lee, een filmleider van de United Artists, toen men aan de verfilming van dit werk begon. Hoe wel we deze uitspraak geheel voor rekening van den zegsman laten, zoo willen we toch geenszins ont kennen, dat men van dit verhaal een zeer sensationeele en rijke J_ avonturenfilm heeft weten te maken. _1 IN den tijd, dat Alexander Dumas zijn beroemden roman schreef, kon men heel gemakkelijk iemand laten verdwijnen, zonder dat men be vreesd behoefde te zijn, dat het uit zou komen. Als het slachtoffer goed was opgeborgen, kon het tot aan zijn dood in geheime gevangenschap blijven daaraan was de zeer gebrekkige (en corrupte) politie schuld. Wat dus thans niet zoo gemakkelijk gaan zou, was vroeger een klein kunstje. Is het te ver wonderen. dat heel wat spannende romans uit dat grijze verleden op een dergelijke verdwijning waren gebaseerd De graaf de Monte Cristo is in werkelijk heid niemand anders dan een zee-officier, die door zijn vijanden om verschillende redenen jaren lang in een kerker wordt opgesloten. Ken andere gevan gene, die een tunnel naar de vrijheid wil graven, komt door een foutieve orienteering in zijn cel terecht en van dien man leert hij o.a. het bestaan van een schat, ergens op een onbewoond Monte Cristo- eiland in de buurt van Elba. Kater, veel later, als de ander reeds dood is, lukt het den officier te ontsnappen, na veel wederwaardig heden het eiland te bereiken en den fabelachtigen schat op te delven. Als graaf de Monte Cristo gaat hij naar Parijs om eens ordentelijk met zijn drie vijanden, die stuk voor stuk groote en belangrijke heeren zijn geworden, af te rekenen. Dat doet bij terdege en met bijzonder raffinement, zoodat aan liet wraakgevoel van de toeschouwers voor de volle honderd procent wordt voldaan. Men zou „De graaf de Monte Cristo" dan ook als een misdadigersfilm van de vorige eeuw kunnen beschouwen, waarin men romantiek, „crime" en vergelding in prachtig afgepaste porties precies heelt verdeeld. Deze tactiek heeft het groote voor deel, dat het sensatiegevoel niet overmatig wordt geprikkeld, terwijl toch alle cisehen, die men aan een film stellen kan, in vervulling gaan. Want dank zij de kostbare enseeneering is de suggestie van werkelijkheid volkomen. Aft jaren ran gevangenschap vertrouwde een grijze medegevangene hem het geheim, van den begraven schat toe. l)e invloedrijke graaf de Monte Cristo in zijn luxueuze Parijsrhe ironing, waar hij aan de verdelging van zijn vijanden werkte.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 45