Shocho Ichikawa, een ernstig, Veertigjarig heer, in uiterlijk een priester bijna, lezend in zijn kleedkamer, den middag voor zijn optreden. Na een bad worden naar oud Japan - sche vrouwenzede hals en gelaat met fel witte kleurmiddelen ingewreven. Reeds is de acteur onherkenbaar geworden onder het witte masker, maar nog gaat het proces voort, dat een vol uur in beslag neemt. Shocho Ichikawa is gereed. Als de vrouw van een hoog staatsambtenaar betreedt de gevierde acteur het toóneel. SHOCHO Ichikawa, de grootste acteur van Japan, speelt de vrouwelijke hoofdrolZoo verzekeren ons de grillige letterteekens op de kleurige affiches van het Kabuki-Za- theater van Tokio. En dagen lang verdringen zich de Japanners uit alle bevolkingsklassen om hun plaatsen te bemachtigen voor het eerbiedwaardig oude tooneelspel, dat zij misschien al bijna van buiten kennen, inaar dat zij nooit moede zullen worden op nieuw te zien en te hooren. Jawel, uiterlijk is er in Japan de laatste halve eeuw genoeg verwesterscht. Maar de ziel van het volk leeft haar innerlijk leven nog naar de eeuwenlang onge wijzigde traditie, sterkt haar levenshouding aan de klassieke wijsheid en de verfijnde vormen van een nooit verloochende voorvaderlijke cultuur. Als bij Mejuffrouw Stusaka Orye speelt met veel charme de rol van den operette-prins in fantasie-uniform.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 10