vrouwe 1 ij k e h o o fdr ol Nu worden de lippen bijgekleurd: en de bediende met den waaier is noodig geworden bij het inspannende werk. l)rie mannen, hullen hem in den zwaren zijden vrouwen -kimono alleen de pruik mankeert nu nog. Terwijl twee bedienden de coiffure verzorgen, schminkt de heer Shoeho zei/ nog zijn handen. Anders >s het in de uit het Westen geïmporteerde operette, waar meisjes de rollen ran fantasie-matrozen vervullen. ons een tooneelgezelscliap een greep waagt naar den tijd van onze klas sieken, dan juicht de pers over een „tooneeldaad" en na de tweede voorstelling verdwijnt het drama van het repertoire. Maar den Ja panner boeien zijn eeuwenoude, klassieke tooneelwerken altijd op nieuwze zijn hem een behoefte, een begeerlijke bevrediging van zijn innerlijk leven, zooals zijn fijn gestvleerde tafelgebruiken, zijn plechtige thee-ceremonie, zijn on navolgbare gastvrijheid dat ook in den jachtigen modernen tijd nog gebleven zijn. Shoe ho Ichikawa speelt de vrou welijke hoofdrolHet is niet de traditie alleen, die de dramatische vrouwenrollen aan mannelijke ac teurs toevertrouwt. Wel is eeuwen lang in eere gebleven de wet, die, op moreele gronden, aan vrouwen het betreden van het tooneel ver bood. Maar het is het karakter der klassieke kunst zelf, die hier zoo goed als bijna overal elders de tragische rollen voorbehield aan den stijl en de waardigheid van optreden, voelen en uiten van den man. Vele tijden, vele volken, vele culturen hebben het zoo gewild. En niet anders is het gegaan bij de Ook Kikugoro Onoye is een der meest gevierde vrouwenrol-spelers van Japanhier stelt hij een treurende figuur voor. Japanners met hun bij uitstek ver fijnd gevoel voor noblesse, bekeer- selling en waardige kracht. In tegen stelling tot de lichtere kunst, die zich van vrouwelijke speelschheid en charme bedient, niet alleen voor vrouwenrollen, maar o zoo graag ook in travesti voor die van frivoler mannenfiguren. Ook in Japan bloeit de laatste jaren naast het aloude klassieke tooneel de westersehe operette, zonder dat echter het eerste te lijden heeft onder de nieuwe, luch tiger kunst, die alleen ter ver strooiing dient, en hier is de oude wet, die de vrouw uit het theater bande, ook geweken voor de nieuwe behoeften van den modernen, westerscken tijd. Maar Sliocho Ichikawa viert nog zijn triomfen in zijn vrouwenrollen van de meer dan 250 oude Xo-drama's, die vijfhonderd jaar geleden begonnen te ontstaan en wier invloed op het Japansche volk nog ongebroken bleef. Sliocho Ichikawa, de grootste acteur van Japan Jvikuyoro treedt echter ook in mannenrollen op zooals hier in die van een boeddhistischen tnonn ik.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 11