Len der zijluiken run hel altaar in de kuthedrnnl Si. Ba co te Gent. voorstellend „T)e rechtvaardige rechtersdoor de gebroeders van Kyek, is nog steeds n iet teruggevonden. goed voor den geest kan halen, zal zich, als hij dit tenminste nog niet wist, geenszins verwonderen over het feit, dat de kop van den assistent en diens rechterhand niet door Rembrandt geschilderd zijn. Deze onderdeden missen de bezielende kracht, «lie de knust, van onzen grootmeester steeds kenmerkt. In de achttiende eeuw werd het doek voor een lagen prijs verkocht, waarop het naar Engeland verhuisde. Eerst in 1883 kwain het weer in Neder - landsch bezit. Ruim veertig jaren geleden heeft een Amsterdainsche professor het bovengedeelte wat bijgewerkt, een restauratie, die echter niet voldeed en waar later neer overheen geschilderd werd. Toch was deze ongeluksvogel nog niet genoeg geplukt, want enkele jaren geleden is het stuk door een over spannen museumbezoeker met een bijl bewerkt en het kostte heel wat moeite en zorg, eer het doek weer eenigszins toonbaar was. Dikwijls heeft men zich afgevraagd, of er tegen het moedwillig beschadigen van schilderijen geen maatregelen te treffen zijn. want, hoe vreemd het ook klinken mag. aanslagen op kunstwerken komen veelvuldiger voor dan «Ie leek in 't algemeen denkt, liet is ook werkelijk ongeloofelijk, dat er scliennende banden bestaan, die zich durven vergrijpen aan voortbrengselen, die tot «Ie edelste vruchten van den menschelijken geest belmoren, de meesterwerken, waarbij alleen geestdriftige bewondering en plechtig stilzwijgen passen. Er zijn, jammer genoeg, tal van voorbeelden te noemen, die be wijzen dat het met opzet vernielen van schilderijen vrij dikwijls ge schiedt. De overbekende schilderij van .Millet, het ontroerend devote „Avondgebed", werd in 1932 «loor een krankzinnige op vijf messteken getracteerd. Wereldberoemde mees terstukken, zooals de Venus" van Velasquez en 'orreggio's „Leda", zijn elk op hun beurt door messen van ziekelijke dwepers toege takeld. De arme Leda heeft het buitendien al heel zwaar te ver- antwoorden gehad, want toen zij in liet. bezit was van Philippe van Orleans, sneed diens zoon haar in een onbewaakt oogenblik het hoofd af! Langen tijd zwierf zij geëxecuteerd door Europa en eerst in 1830. toen zij in het Berlijnsche Museum terecht kwam. heeft «1e Duitsehe schilder Sehlesinger haar van een nieuw hoofd voorzien. Uit Murillo's tafereel mét de beeltenis van den heiligen Stefan us, «lat zich in de groote kerk te Sevilla bevindt, was op een kwaden dag zelfs de gelieele figuur ver dwenen. Een dubieuze kunstlief hebber had zoo handig de gestalte van den heilige uit het doek ge sneden, dat, toen deze na jaren, nota bene in Amerika, werd terug gevonden, liet euvel vrij gema' - kelijk hersteld kon worden. D, vreemdelingen, die de geschiedenis van «le schilderij niet kennen, bemerken meestal pas «le bijna onzichtbare sporen, die deze wan daad heeft achtergelaten, als «le gids hen er attent op maaktLeonardo da Vinei's „Mona Lisa" verbergt achter haar raadselachtigen glimlach een leven vol noodlottige ondervindingen, waarvan wij enkele feiten in herinnering brengen. Het portret van Ginora «la Benei, voor wie Leonardo een groote vereering had. is in het jaar 1503 geschilderd. Reeds kort nadat het gereed was, stierf Ginora en velen zien in «leze gebeurtenis een ongunstig voorteeken voor den verderen levens loop van het portret. Daarna ging het naar Frankrijk en kwam het in bezit van koning Frans den eersten. Reeds in liet. jaar 1625 was «le Gioconda. zooals liet portret meestal genoemd wordt, zwaar geschonden. Een onaangename verrassing wachtte haar in «Ie maand Augustus van het jaar 1911. Dieven hadden kans gezien, haar uit «le lijst te lichten en mee te nemen. Ruim twee jaren bleef zij onvindbaar en eerst aan het einde van het jaar 1913 keerde zij in het Louvre terug. Na «lil avontuur werd zij toch nog niet geheel «loor het noodlot losgelaten, want tot op dezen «lag doet de verdachtmaking de ronde, dat zij «le echte Gioconda niet is. Maar dit mogen we gerust een bakerpraatje noemen, want ook de vaklieden zien wel degelijk in haar de echte „Mona Lisa" van Leonar«lo. F Ac vraag, of er geen remedie te vinden is tegen het opzettelijk bederven of het stelen van kunst werken uit museums en openbare verzamelingen, is door autoriteiten op dit gebied grondig bestu deerd. maar voor zoover wij weten, heeft men nim mer een oplossing gevonden, liet exposeeren van een kunstwerk beteekent tegelijk, dat het aan de hoede van het publiek wordt toevertrouwd en zoo lang zich onder dit publiek nog baldadige en onbe trouwbare elementen bevinden, die alle respect voor het kunstwerk missen, zullen de kunstschatten altijd gevaar loopen, vernield of ontvreemd te wor den. Een feit is het echter, dat de meeste vandalen lieden zijn. die In ecu vlaag van zinsverbijstering gehandeld hebben en wat de dieven van bekende kunstschatten betreft, over het algemeen brengt, het. gestolen goed hun al heel weinig voordeel. Hun buit, die overal gesignaleerd wordt, is te bekend om veilig verkocht te kunnen worden. Soms gebeurt liet dan ook. «lat liet gestolen kunstwerk op dezelfde geheimzinnige wijze wordt teruggevon den of teruggebracht als liet verdwenen is. Hoe moeilijk gestolen schilderijen te „verzilveren" zijn, ondervond een verarmde nakomeling van een adellijk geslacht, «lie, profiteerend van de beruchte, verwilderde tijden kort na den oorlog, in September 1919 zijn slag had geslagen in een paar Berlijnsche museums. Tot zijn buit behoorde ook een tweetal kleine portretten van Luther en Melanchton, afkom stig uit het atelier van Lucas Cranach den ouden, en beide uitnemende copieën van diens bekende oorspronkelijke weergaven. Bij een poging 0111 de geroofde werken in een kunsthandel in Dresden van de hand te doen, trof de dief het al bijzonder slecht, want toevallig was de kunsthistoricus Meyer Graefe bij den kunsthandelaar op bezoek. Toen deze dan ook «le beide stukken onder de oogen kreeg, herkende hij ze terstond en verlangde onmiddellijk de arrestatie van den dief. Dit ging echter niet zoo gemakkelijk, want de dader koos ijlings het hazen pad en bijna was zijn vlucht noodlottig geworden De „Moiut Lisa'' van Leonardo da Vinei uit het Louvre te Parijs. I>it beroemde stuk ireril in 1911 gestolenechter geraakte het twee iaar later weer in het bezit der Fransehe regeering. Truther"naar de schilderij rail Lucas Cranach. Dit doek verdween spoorloos uit het Schinkel museum te Berlijn. Kchter werd de dief gearresteerd, toen hij het schilderij aan een kunsthandel in Dresden wilde rerkoopen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1935 | | pagina 5