Op de R.A.I.-Tentoonstelling
door Ir. J. W. van Wamelen
Redacteur van „De Auto"
Baqaqeberqinq achter in de ze* per soon*-carrosserie can de nieuwe Mash-Lafauette.
AUTO'S KIJKEN U AAN
De nieuwe Peugeot, type 402met stroomlijn -
carrosserieheeft een bijzonderen voorgevel
hier vertegenwoordigde naties waartoe uiteraard
ook de Oostenrijksche en, wat de bedrijfsauto
betreft, de Zweedsehe behooren nog met één
heeft vermeerderd.
De economische toestand in de laatste jaren heeft
de fabrikanten tot technische voorzichtigheid ge
noopt, want experimenteeren kost kapitalen en liet
op de markt brengen van noviteiten is commercieel
riskant. Het verstreken seizoen kan men dan ook in
technisch opzicht als een periode van stabilisatie
en consolidatie beschouwen, en dat zoo'n tijdperk
van betrekkelijke rust in de hoofdzaken dikwijls
heel nuttig is voor het tot volle rijpheid komen der
details, heeft de praktijk wel uitgemaakt. Op de
Amsterdamsche tentoonstelling komt tot uiting,
hoe verschillende moderne con struct ie-ten den zen
zich geleidelijk verder hebben ontwikkeld de
onafhankelijke veering, de vereenvoudiging in de
bediening van gangwissel, koppeling en motor,
de opmarsch van liet hydraulische re mWy stórm
en van de z.g. kokerbalk- en ruggegraat"-chassis
met grooten weerstand tegen verwringing. Maar
opzienbarende nieuwigheden en revolutionnaire con
structies zal men er niet vinden, tenzij wat wc
niet vermoeden de Duitsche industrie een vei
rassing in petto heeft. Onze Oosterburen moeten
namelijk him eigen tentoonstelling nog houden,
Een moderne Italiaan, waarbij de afwezigheid van een koetswerk-stijl tusschen
de portieren het in- en uitstappen zeer gemakkelijk maaktde Fiat „1500".
EEN dag nadat dit nummer uitkomt wordt.'te-
Amsterdam, in het bekende gebouw aan
de Ferdinand Bolstraat, de R.A.I.-ten
toonstelling geopend, en kunnen de bezoe
kers zich vermeien in den glans en de kleur van een
automobiel-expositie, welke, qua internationaal karak
ter, ten hoogste door de Zwitsersche wordt benaderd.
Wellicht is dat slechts logisch in een land zonder
eigen automobiel-industrie en met een open markt,
maar het mag nog wel eens naar voren gebracht
worden. De jaarlijksehe tentoonstellingen in de
groote automobiel-produceerende landen zijn in
sommige opzichten meer uitgebreid, dat staat vast
geen enkele geeft echter zoo'n fraai en volledig
overzicht van den personenauto-bouw op dit onder-
maansehe als ,.de R.A.I.
Men vindt er vrijwel alle Amerikaansclie- en
Duitsche merken, en de voornaamste uit Engeland,
Frankrijk en Italië, terwijl de recente komst van de
drie Tsjechen, Skoda, Praga en Aero. het aantal