Op de R.A.I.-Tentoonstelling door Ir. J. W. van Wamelen Redacteur van „De Auto" Baqaqeberqinq achter in de ze* per soon*-carrosserie can de nieuwe Mash-Lafauette. AUTO'S KIJKEN U AAN De nieuwe Peugeot, type 402met stroomlijn - carrosserieheeft een bijzonderen voorgevel hier vertegenwoordigde naties waartoe uiteraard ook de Oostenrijksche en, wat de bedrijfsauto betreft, de Zweedsehe behooren nog met één heeft vermeerderd. De economische toestand in de laatste jaren heeft de fabrikanten tot technische voorzichtigheid ge noopt, want experimenteeren kost kapitalen en liet op de markt brengen van noviteiten is commercieel riskant. Het verstreken seizoen kan men dan ook in technisch opzicht als een periode van stabilisatie en consolidatie beschouwen, en dat zoo'n tijdperk van betrekkelijke rust in de hoofdzaken dikwijls heel nuttig is voor het tot volle rijpheid komen der details, heeft de praktijk wel uitgemaakt. Op de Amsterdamsche tentoonstelling komt tot uiting, hoe verschillende moderne con struct ie-ten den zen zich geleidelijk verder hebben ontwikkeld de onafhankelijke veering, de vereenvoudiging in de bediening van gangwissel, koppeling en motor, de opmarsch van liet hydraulische re mWy stórm en van de z.g. kokerbalk- en ruggegraat"-chassis met grooten weerstand tegen verwringing. Maar opzienbarende nieuwigheden en revolutionnaire con structies zal men er niet vinden, tenzij wat wc niet vermoeden de Duitsche industrie een vei rassing in petto heeft. Onze Oosterburen moeten namelijk him eigen tentoonstelling nog houden, Een moderne Italiaan, waarbij de afwezigheid van een koetswerk-stijl tusschen de portieren het in- en uitstappen zeer gemakkelijk maaktde Fiat „1500". EEN dag nadat dit nummer uitkomt wordt.'te- Amsterdam, in het bekende gebouw aan de Ferdinand Bolstraat, de R.A.I.-ten toonstelling geopend, en kunnen de bezoe kers zich vermeien in den glans en de kleur van een automobiel-expositie, welke, qua internationaal karak ter, ten hoogste door de Zwitsersche wordt benaderd. Wellicht is dat slechts logisch in een land zonder eigen automobiel-industrie en met een open markt, maar het mag nog wel eens naar voren gebracht worden. De jaarlijksehe tentoonstellingen in de groote automobiel-produceerende landen zijn in sommige opzichten meer uitgebreid, dat staat vast geen enkele geeft echter zoo'n fraai en volledig overzicht van den personenauto-bouw op dit onder- maansehe als ,.de R.A.I. Men vindt er vrijwel alle Amerikaansclie- en Duitsche merken, en de voornaamste uit Engeland, Frankrijk en Italië, terwijl de recente komst van de drie Tsjechen, Skoda, Praga en Aero. het aantal

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 2