- It,
Het tee ken an de wicht nee ent bij den jijnzinnigen Japanner 9n voor
name plaats in, ook in de lagere klassen der eenvoudigste volksschool.
Natuurlijk behoort ook de tandverzor-
ging tot de hygiënische maatregelen.
Westersclie begrippen vernieuwd rijk gegrondvest
werd niet eerder werd het onderwijs, dat tevoren
slechts in enkele honderden scholen aan bevoor
rechten was verstrekt, toegankelijk, ja spoedig ook
verplicht voor de geheele Japansche jeugd. En in
enkele tientallen jaren werd het
analpha betisme grondig uitgeroeid.
Tegenover de paar honderd scholen
van vóór 1870 staan er nu dan
ook bijna 30.000 lagere en eenvou
dige middelbare scholen, afgezien
van de technische en handelscur-
-ussen, de hoogere scholen en de
daarna eerst toegankelijke univer
siteiten.
Maar ook hier ging het, als bij
de geheele zoogenaamde verwester -
sching van Japan, zoo, dat wel
Europeesche methoden, inaar niet
de Europeesche geest werden overgenomen de?
Japansche tradities en mentcaiiteit bleven bewaard
en werden door het onderwijs zelfs versterkt. Tv-
peerend daarvoor is dan ook hef program der
lagere scholen, dat in een zesjarigen cursus onder
richt verstrekt in de Japansche moraal, in lezen,
schrijven en rekenen, de beginselen van techniek,
gymnastiek en vooral ook in de Japansche poëzie.
Het eerste en het laatste programpunt verzekeren
de onvergankelijkheid ran de typisch Japansche
levenshouding en viituur.
Zoo is het opnieuw op de middelbare en hoogere
scholen, waar moraal-philosophic en Japansche
literatuur deeereplaatsen innemen en overigens
talen, geschiedenis, aardrijkskunde, wis- en natuur
kunde, enz. grondige behandeling vinden.
De Westersclie onderwijsmethoden zijn in den
loop der jaren steeds nauwkeuriger door de Japan
ners in Europa en Amerika bestudeerd en ook de
inrichting en de bouw der scholen dragen het ken
merk van de Westersclie opvattingen.
De staat betaalt slechts betrekkelijk geringe
bijdragen in dc kosten van bet onderwijs, die verder
geheel door de gemeenten en districten of door
particuliere vereenigingen gedragen worden. Maar
geen offer is dezen verantwoordelijken instanties
dan ook te groot om zelfs voor de armste volks
kinderen de kostbaarste en geraffineerdste school
complexen en -inrichtingen te stichten. Zoo ver
zekert het moderne Japan zich een nageslacht;,
dat aan den eenen kant zijn onverwinlijke kracht
blijft putten uit de oude voorvaderlijke wijsheid,
schoonheid, adel en karaktersterkte, maar aan den
anderen kant de Westerlingen leert bestrijden met
de aaii i. .1 eigen systeem ontleende wapens en
methoden.
Voor de lessen groeten de leerlingen het beeld van den
schoolheilige Sontoku Sinomiya, die volgens de legende
een model-scholier was.
Een pmdagoyixcht maatregel, dien men bij ons
onderwijs in het algemeen niet kent: de leerlingen
moeten zelf de lokalen schoonhouden.
HET is er mee als met heel het Japansche
leven niet eerder dan toen onder keizer
Meyi in de zeventiger jaren van de vorige
eeuw voorgoed werd afgerekend met de
middeieeuwsche staatsinrichting en een radicaal naar
He schoolbank dient als kleerkast je, waarin
turnkleeding geborffen kan worden.