- It, Het tee ken an de wicht nee ent bij den jijnzinnigen Japanner 9n voor name plaats in, ook in de lagere klassen der eenvoudigste volksschool. Natuurlijk behoort ook de tandverzor- ging tot de hygiënische maatregelen. Westersclie begrippen vernieuwd rijk gegrondvest werd niet eerder werd het onderwijs, dat tevoren slechts in enkele honderden scholen aan bevoor rechten was verstrekt, toegankelijk, ja spoedig ook verplicht voor de geheele Japansche jeugd. En in enkele tientallen jaren werd het analpha betisme grondig uitgeroeid. Tegenover de paar honderd scholen van vóór 1870 staan er nu dan ook bijna 30.000 lagere en eenvou dige middelbare scholen, afgezien van de technische en handelscur- -ussen, de hoogere scholen en de daarna eerst toegankelijke univer siteiten. Maar ook hier ging het, als bij de geheele zoogenaamde verwester - sching van Japan, zoo, dat wel Europeesche methoden, inaar niet de Europeesche geest werden overgenomen de? Japansche tradities en mentcaiiteit bleven bewaard en werden door het onderwijs zelfs versterkt. Tv- peerend daarvoor is dan ook hef program der lagere scholen, dat in een zesjarigen cursus onder richt verstrekt in de Japansche moraal, in lezen, schrijven en rekenen, de beginselen van techniek, gymnastiek en vooral ook in de Japansche poëzie. Het eerste en het laatste programpunt verzekeren de onvergankelijkheid ran de typisch Japansche levenshouding en viituur. Zoo is het opnieuw op de middelbare en hoogere scholen, waar moraal-philosophic en Japansche literatuur deeereplaatsen innemen en overigens talen, geschiedenis, aardrijkskunde, wis- en natuur kunde, enz. grondige behandeling vinden. De Westersclie onderwijsmethoden zijn in den loop der jaren steeds nauwkeuriger door de Japan ners in Europa en Amerika bestudeerd en ook de inrichting en de bouw der scholen dragen het ken merk van de Westersclie opvattingen. De staat betaalt slechts betrekkelijk geringe bijdragen in dc kosten van bet onderwijs, die verder geheel door de gemeenten en districten of door particuliere vereenigingen gedragen worden. Maar geen offer is dezen verantwoordelijken instanties dan ook te groot om zelfs voor de armste volks kinderen de kostbaarste en geraffineerdste school complexen en -inrichtingen te stichten. Zoo ver zekert het moderne Japan zich een nageslacht;, dat aan den eenen kant zijn onverwinlijke kracht blijft putten uit de oude voorvaderlijke wijsheid, schoonheid, adel en karaktersterkte, maar aan den anderen kant de Westerlingen leert bestrijden met de aaii i. .1 eigen systeem ontleende wapens en methoden. Voor de lessen groeten de leerlingen het beeld van den schoolheilige Sontoku Sinomiya, die volgens de legende een model-scholier was. Een pmdagoyixcht maatregel, dien men bij ons onderwijs in het algemeen niet kent: de leerlingen moeten zelf de lokalen schoonhouden. HET is er mee als met heel het Japansche leven niet eerder dan toen onder keizer Meyi in de zeventiger jaren van de vorige eeuw voorgoed werd afgerekend met de middeieeuwsche staatsinrichting en een radicaal naar He schoolbank dient als kleerkast je, waarin turnkleeding geborffen kan worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 3