I R CiRvfet een Rijksdaalder \AIRV tr xs ort IDER D Ej j VERVOLG i DOOR SERPL POPFINGER OP WERELD- REIS WAAR ging ik heen na de angstige en meer dan avontuurlijke luchtreis van de Noord- Afrikaansehe kust naar Timhoektoe f Terug naar Noord-Afrika Ook een wereldreiziger als ik heeft soms geluk. Op de markt ontmoette ik, toen ik drie dagen het leven in een woestijnstad had meegemaakt, een Arabier, die waarschijnlijk nieuwsgierig was, hoe een jonge Duitscher op dit warme plekje der aarde was gekomen want men kan alles gemakkelijker bereiken dan een plaats, die door een woestijn van de overige wereld is gescheiden. Om kapitein André niet in moeilijkheden te brengen, herhaalde ik het verhaaltje, dat deze voor den commandant ver zonnen had, waarop wij nader in gesprek met elkaar kwamen hij vroeg me, of ik lang in Timboektoe dacht te blijven en of hij me een dienst bewees, indien hij mij opnam in zijn karavaan. Ik nam het graag aan, want hoe moest ik anders uit deze stad komen t Door de wildernis kan men nog loopen, maar aan een voettocht door de woestijn waagt zich alleen een idioot. Dat de reis weer naar Noord-Afrika ging, was geen bezwaar het was te verkiezen boven een lang verblijf in Timboektoe en boven de geringe kans, dat ik te eeniger tijd hier vandaan in andere richting kon trekken, naar het Zuiden of Oosten. De vliegtocht had, het gevaarlijke oponthoud in de woestqn meegerekend, drie dagen geduurd de terugreis van Timboektoe naar de kust, Algiers, vroeg drie weken. Het was geen onplezierige tocht ik hielp de Arabieren zoo dikwijls ik kon, om een tegenprestatie voor de gastvrijheid te leveren, en schommelde overigens op den rug van een kameel, lui en droomerighet voedsel was goed, op het water behoefden we niet zuinig te zijn, maar drie weken woestijn en oasen vond ik meer dan genoeg, zoodat ik toch blij was, toen wij Algiers bereikten. Wat nu Het was mij nog niet gelukt verder Oostelijk te komen dan Egypte, en ik wilde graag naar Perzië, Britseh-Indië of de Nederlandsche kolonies, had zelfs vage plannen om China en Japan te' bezoeken. En ik zat nu pas in Noord-Afrika, naast de deur van Europa als 't ware. In de haven van Algiers koos ik daarom niet een willekeurige boot, maar ik zocht vier dagen, tot ik een schip vond, dat naar Jaffa in het Heilig land zou vertrek ken. Het was weer een Griek 's avonds omstreeks middernacht zouden de kabels losgegooid w orden beproefde ik met een flinken mondvoorraad mijn verstekelingen - geluk, klom langs een overhangenden kabel aan boord en verborg mij tusschen 'n stapel kisten met dadels. Pas na vier dagen moest ik te voorschijn komen, omdat de lading door het ruwe weer begon te werken. De stuurman schold, de kapitein vloekte en de kok bracht mij aan het ver stand, dat ik niettemin vriendelijk was ontvangen, omdat dit schip buitengewoon aantrekkelijk voor verstekelingen scheen te zijn de laatste vier maan den waren er zeven gevonden, en de kapitein had gezworen, dat hij den achtsten levend zon villen. Het bleef echter bij een serie Griekse he woorden van een minder beschaafd soort, en bij hard werken, wat mij onverschillig liet, vooral toen ik hoorde, dat de boot geen enkele haven zou aandoen. Ik zou dus Jaffa werkelijk bereiken. Ik weet niet, of het in deze havenstad altijd warm is, maar toen ik er kwam. was het er veel te heet naar mijn zin. De tocht naar Jerusalem werd moeilijk en zwraar, en duurde lang. Ik dorst een groot gedeelte van den dag een plekje met schadirw niet te verlaten uit vrees voor zonnesteek, kreeg slechts zelden een gratis ritje in een auto en verkocht weinig kaarten, omdat ik slechts weinig menschen ontmoette. Maar toen ik Jerusalem bereikte, was ik blij, dat ik onderweg niet den moed had opgegeven, want ik wilde deze wereld-historische stad op mijn reis niet missen. Ik voegde mij nu en dan ongemerkt bij een troepje toeristen, die ondeT leiding van een gids de stad bezichtigden, totdat ik den weg kende en op m'n eentje door de achterbuurtjes kon dwalen en de plaatsen bezocht, waar Christus heeft geleefd en geleden. Ik liep zelfs nog een klap van een gummi stok op bij een onvriendschappelijke ontmoeting tusschen de politie en Mohammedanen, waarna ik meende genoeg gezien te hebben van het leven in Jerusalem en plannen maakte om mijn reis voort te zetten. De politie zette kracht bij aan dit voornemen. Op den dag van het opstootje werd ik door een agent aangehouden mijn uiterlijk was weer tamelijk haveloos geworden die mij iets vroeg wat ik niet kon geven een pas. Het kostte mij vier dagen in een benauwde cel. waaruit ik vies en onbehaaglijk werd vrijgelaten door twee agenten, die mij begeleidden tot den rand der stad en mij daar alleen lieten met de krachtige vermaning, geen uur langer in Jerusalem te blijven. Deze vermaning werd mij gegeven op den weg naar Damascus waarom zou ik dus niet naar Damascus gaan Zware autobussen onderhouden tegen woordig een ge- regelden dxensf tusschen Damascus en Bagdad door de Syrische woestijnTijdens de reiswelke IS uur duurtworden de maaltijden in den bus geserveerd. En ik ging naar Damascus, rijdend en loopend, bleef er nauwelijks een halven dag, vond er werk als hulp-chauffeur op een vrachtwagen naar Bagdad ik vertelde niet, dat ik nauwelijks kon rijden, maar ik vertrouwde op m'n geluk en brutaliteit en hoopte, dat ik den auto wel in het goede spoor zou houden, als ik het stuur in handen kreeg. Ik keek dus goed toe, hoe de chauffeur schakelde om den zwaren wagen zonder schokken op gang te krijgen, en nam met een onbewogen gezicht achter het stuur plaats, toen de man mij vroeg, het werk enkele uren over te nemen. Ik kraakte geducht bij het schakelen, maar de chauffeur mompelde ,,je moet altijd wennen aan een vreemden wagen" en viel naast mij in slaap. De gelegenheid, om de auto-lessen van enkele jaren geleden in Beieren hier voort te zetten, was te goed om ze ongebruikt te laten ik gaf meer gas, remde, nam meer snelheid, stopte en startte enkele keeren en voelde mij al spoedig geheel meester van den auto. De chauffeur bleef slapen, totdat ik hem wekte, omdat de ongewone, vooral geestelijke inspanning mij moe had gemaakt. Dit ritje was een buitenkansje het maakte mij meer vertrouwd met het rijden van zware vracht wagens en verschafte mij de mogelijkheid, om voortaan vaker als hulp-chauffeur op lange expeditie routes te reizen. Ik probeerde het om terug te gaan naar Damascus, of nog verder, als het mogelijk was (een oogenblik had ik nog gedacht te Bagdad een verstekelingenplaatsje te zoeken in een vliegtuig der Nederlandsche Indië-lijn, maar ik bemerkte al gauw, dat de controle dit onmogelijk maakte), en het gelukte mij ook een expediteur nam mij voor één rit naar Beiroet via Damascus als laadknecht en plaatsvervangend chauffeur. Op mijn latere tochten heb ik dikwijls voordeel gehad van mijn plotseling opgedane rij-ervaringchauffeurs van vrachtauto's waren eerder bereid mij te laten mee rijden, wanneer zij begrepen, dat ik hen enkele uren op een dikwijls even vervelende als lange route achter het stuur kon vervangen. Toen ik in Beieren voor het eerst op het gaspedaal van een wrakken auto trapte, kon ik niet vermoeden, dat ik mijn lessen in Syrië zou voortzetten. I n Beiroet nam ik voor een zacht prijsje passage op een onmogelijk sehoenertje ik had nog wat geld overgehouden van mijn reis op het mailschip naar Cairo en de tijdelijke chauffeursbetrekking had natuurlijk ook iets opgeleverd bovendien was het 't eenige sehip, dat niet naar een Euro- peesche haven vertrok, terwijl de schipper-eigenaar er zoo ongunstig uitzag, dat ik me bij hem „niet als verstekeling waagde. In vier dagen bracht hij me het Suezkanaal door naar Suez, waar ik vanaf de kade op de brug van een Nederlandsche vrachtboot een kapitein zag staan met een even vriendelijk en vertrouwenwekkend uiterlijk, als de eigenaar van het sehoenertje op een slavenjager geleek. Bij hem waagde ik myn geluk ik vertelde hem. dat ik reeds dikwijls als verstekeling had gereisd, maar dat ik ook in velerlei hoedanigheid nuttig werk kon doen op een schip of hij me niet gebruiken kon tegen een kleine vergoeding Ik denk, dat hij niet

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 30