HET EILAND DER
*r r T|
BRITTEN
iJe beroemde spoorbrug over de Firth oj Forth in Schotlanddie J A'.Jl. Zaw# tie trein rijdt bij vloed
-50 M. boven het waterterwijl het hoogste punt der brug zich 140 M. boven den zeearm verheft. De oever
verbinding voor het verkeer wordt door een raderboot onderhouden
Verkeer in de (Jity van Londen.
bussen-met-twee-etages der ontelbare lijnen niet met
geregelde tusschenpoozen voorbij komen, maar onop
houdelijk met vijf, zes of meer achter elkaar rijden
wanneer men weet, dat onder het asphalt voort
durend de treinen van de ondergrondsche door de
tunnels donderen wanneer men ziet, hoe rustig en
kalm de verkeersagenten midden in dat gewoel staan,
of zij een gemakkelijk postje in een stil provincie
stadje hebben wanneer men verbaasd constateert
dat men zelden een claxon hoort wanneer men
dat alles in zich opneemt, weet men, dat men in
Londen is, een stad met acht millioen inwoners, een
wereldstad, die de Engelschman als hel middeJpunt
der wereld beschouwt.
Londen is misschien de meest interessante stad
van de wereldzelfs na een zeer kort verblijf voelt
men het karakter van deze wereldmetropool, voelt
men hier den hartslag van het Engelsche volk en het
Engelsche leven. Voor den buitenlander is de
Engelschman niet een inensch van 'n andere
pas niet in orde schijnt te zijnin den haard brandt
een open vuur, en men weet dat men nu in Engeland
is. Heel even komt in den trein de schrik terug, want
hemeltje, we rijden op de linksche rails, maar men
herinnert zich dat men in Engeland is, waar de trei
nen links rijden, evenals alle verkeer in den restau
ratiewagen wordt het ontbijt opgediend havermout,
visch, ham, eieren, worstjes en sterke thee, en men
weet dat men in Engeland is. Herhaaldelijk duikt
de trein in korte tunnels en rijdt geruimen tijd over
viaducten tusschen huizen met bruinachtige muren,
nog onvriendelijker en ongezelliger dan de achter
gevels der huizen, welke
men in Rotterdam en
Amsterdam vanuit den
trein zietde trein stopt,
naast de perrons staan
taxi's en autobussen, die
zich door een niet te
breeden uitgang naar de
straat wringen, waar de
reiziger wordt opgeno
men in een rusteloos ver
keer, dat echter zoo zeker
en kalm, hoewel niet lang
zaam, voortgang vindt,
dat de overweldigende
drukte niet eens bijzon
deren indruk maakt.
Wanneer men echter een
kwartiertje vanaf het
troittoir dit verkeer
gadeslaatwanneer men
in de straten der City
ziet, hoe letterlijk onaf
gebroken de auto's in
vier, soms vijf rijen langs
elkaar schietenwanneer
men ziet dat de hooge
Een romantisch plekje bij
Bettws y Goed (Wales)
Het is een prettig gevoel, na 'n nacht van dich
ten mist op de Noordzee, den voet te zetten
op den solieden, veiligen vasten bodem en op
grond die niet beweegt te wandelen naar
bi wachtkamer, waar half uitgeslapen reizigers in een
rij staan en vijf douanebeambten voor hooge lesse
naars zitten. Zij zeggen niets, behalve wanneer de