D)e sprong in de DE WITTE TIJGER DE GEHEIMZINNIGE VLUCHT VAN DE Q2 Aan zee, in bosch, op de heide en thuis ontspanning 15 ct. 32 LUCHT- RUIMTE ATiemand ter wereld zal zich verheugen bij 1V het vooruitzicht 'w sprong te moeten ma ken vanaf een hoog gebouw of vanuit een vliegmachine. Men veronderstelde algemeen dat een persoon, die van een groote hoogte valt, reeds na honderd voet H bewustzijn ver liest en voor hij den grond heeft bereikt, al dood is. Niemand kon echter met zekerheid zeggen of dit op waarheid berustte en welk gevoel men onderging onder het vallen, om dat iedereen, wien zooiets overkwam, het niet meer navertelde. Ook nadat het gebruik van parachutes meer en meer in zwang raakte, bleef men hard nekkig aan deze veronderstelling vasthou den. De theorie werd echter gedeeltelijk omvergeworpen, toen iemand, die bij een vliegtuig ongeluk omlaag stortte, eerst na enkele honderden meters zijn valscherm kon openen, waaruit bleek, dat hij het bewustzijn dus niet had verloren. Ver schillende parachutisten begonnen toen met het z.g. vertraagd parachute-openen van duizend meter hoogte of meer. Daar zij echter al hun aandacht tot de parachute bepaalden, wisten zij niet veel van het vallen zelf te vertellen. Kapitein Harry G. Armstrong van den Amerikaanschen mili tairen geneeskundigen dienst heeft echter in een medisch tijdschrift een beschrijving gegeven van zijn waarnemingen tijdens een val van groote hoogte. Als nauwkeurig op merker was hij in staat verschil lende interessante bijzonderheden in zijn geheugen te prenten. Hij bestudeerde zijn gewaarwor dingen met dezelfde kalmte, alsof hij in 'n laboratorium rustig werk zaam was. Toen hij in de cockpit van de vliegmachine stond, waren zijn hartslag en ademhaling vol komen normaal. Hij herinnerde zich nog, dat hij luisterde naar het geronk van den motor en heel ver onder zich den grond zag. De drang tot zelfbehoud echter, en 't idee, dat hij voor den eersten keer in zijn leven iets gevaarlijks ondernam, stemden hem even be vreesd en opgewonden. Maar nadat hij zich in de diepte had gestort, verdween alle vrees en opwinding. Hij had gedacht, dat zijn adem zou worden „afgesneden", zooals dit gebeurt, wanneer men zich in een snel-bewegend voertuig be vindt en dat hij een leeg gevoel in de maag zou krijgen. Maar van dit alles bemerkte hij niets. De machine had '11 snelheid van 119 mijl per uur en kapitein Arm strong behield, toen hij pas uit het vliegtuig was gesprongen, natuur lijk deze zelfde snelheid. Daar hij tevens naar beneden viel, beschreef hij 'n groote bocht. Hij kon echter niet bepalen in welke richting hij zich voortbewoog hij stelde alleen vast, dat hij steeds om z'n as draai de. Doch toen hij, geheel onwille keurig, de oogeh sloot, verdween ook deze ge waarwording. Hieruit leidde de kapi tein af, dat de oogen van een mensch bij een bewe ging 'n grootere rol spelen dan de ooren. Aangezien hij op zeer groote hoogte het vliegtuig had verlaten, kon hij aanvankelijk den afstand tusschen hem en de aarde niet zien ver minderen en onderging hij dus evenmin de sensatie van het. vallen. Zoodra evenwel de begane grond nog slechts 1900 voet was verwijderd, zag hij dezen iedere seconde dichterbij komen en eerst, toen kreeg hij het idee, dat hij werkelijk viel. Alvorens aan het koord van zijn parachute te trek ken, wachtte hij nog een duizend voet en in dien tusschentijd bleef zijn geest volkomen helder. Eén ding verbaasde hom echter. Onder het vallen hoorde hij de lucht niet. langs zijn ooren suizen, ter wijl zijn gezichtsvermogen normaal functionneerde. Het stekende gevoel in zijn oogen, dat hij in de cock pit had ondervonden, was zelfs volkomen verdwenen. Met zijn gehoor stond het anders. Voor hij sprong, EXTRA-AANBIEDING! LECTUUR VOOR DE JEUGD EN Deze beide spannende jeugdboeken zijn vanaf heden bij onze agenten, bezorgers en in den boekhandel ver krijgbaar tegen den extra lagen prijs van 15 cent per exemplaar. Abonné's van dit blad kunnen van deze aan bieding profiteeren. Toezending per post alleen na ont vangst van 20 ct. voor één en 371/2 ct. voor beide boeken. RECHTSTREEKSCHE BESTELLINGEN: NASSAULAAN 51 De „vertraagde parachutesprong"waarbij de sprin ger eerst na een pal van vele honderden meters zijn valscherm, ontplooit, is voor de militaire luchtvaart van groot belang. De snel vallende manschappen vormen een uiterst moeilijk te treffen doelwit voor de vijandelijke scherpschutters. kon hij liet geluid van de motoren der in de nabijheid zijnde vliegtuigen goed onderscheiden tijdens zijn pijlsnellen val echter hoorde hij niets meer. Dit tijdelijk verlies van het gehoor, tezamen met het verschijnsel, dat voor het overige geeu suizende luchtstroom zijn oogen of ooren beïnvloedde, doen hem veronderstellen, dat een vallend lichaam een eigenaardige atmosfeer rond zich schept, die ontoe gankelijk is voor geluidsgolven. Een vreemde gewaarwording was, volgens den kapitein, dat de geleidelijk toenemende luchtdruk hem omhulde als 'n soort kussen, zoodat hij het gevoel had in een veeren bed weg te zinken. Kapitein Armstrong, die di recteur is van het Physiologiseli Instituut van de Militaire Lucht vaart, heeft dezen sprong ge waagd in de hoop, dat 'n nauw gezet rapport van zijn gewaarwor dingen practische waarde mag be vatten voor de luchtvaart. „Vele piloten," beweert hij, „gaan liever met hun defecte ma chines ten onder, dan dat ze met huil parachute een sprong wagen. Anderen weer trekken uit angst te vroeg hun parachute los en blijven daardoor aan de ma chine haken, zoodat zij tóch een zekeren dood tegemoet gaan." Een „vertraagde parachute sprong" is van groot belang voor de militaire luchtvaart. Als bij voorbeeld tijdens een luchtgevecht een of meerdere manschappen van hun parachute gebruik moeten maken, dan vormen ze, wanneer ze hun reddingstoestel onmiddel lijk opentrekken, een gemakkelijk doelwit voor de vijanden. Maar bij een „vertraagd" openen kun nen ze eerst hun snellen val be nutten om te ontvluchten. Een ander voordeel van zoo'n sprong is, dat bet valscherm aan minder spanning wordt blootge steld. Wanneer iemand uit een vliegmachine springt, heeft hij in de eerste oogenblikken dezelfde snelheid als het vliegtuig. Trekt hij nu onmiddellijk zijn parachute open, dan loopt hij groote kans, dat door den geweldigen ruk zijn val scherm uit elkaar wordt gescheurd. PER EXEMPLAAR - HAARLEM

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 32