D)e sprong in de
DE WITTE TIJGER
DE GEHEIMZINNIGE
VLUCHT VAN DE Q2
Aan zee, in bosch, op de
heide en thuis ontspanning
15 ct.
32
LUCHT-
RUIMTE
ATiemand ter wereld zal zich verheugen bij
1V het vooruitzicht 'w sprong te moeten ma
ken vanaf een hoog gebouw of vanuit een
vliegmachine. Men veronderstelde algemeen
dat een persoon, die van een groote hoogte
valt, reeds na honderd voet H bewustzijn ver
liest en voor hij den grond heeft bereikt, al
dood is. Niemand kon echter met zekerheid
zeggen of dit op waarheid berustte en welk
gevoel men onderging onder het vallen, om
dat iedereen, wien zooiets overkwam, het niet
meer navertelde.
Ook nadat het gebruik van parachutes meer
en meer in zwang raakte, bleef men hard
nekkig aan deze veronderstelling vasthou
den. De theorie werd echter gedeeltelijk
omvergeworpen, toen iemand, die bij een vliegtuig
ongeluk omlaag stortte, eerst na enkele honderden
meters zijn valscherm kon openen, waaruit bleek,
dat hij het bewustzijn dus niet had verloren. Ver
schillende parachutisten begonnen toen met het z.g.
vertraagd parachute-openen van duizend meter
hoogte of meer. Daar zij echter al hun aandacht
tot de parachute bepaalden, wisten zij niet veel
van het vallen zelf te vertellen.
Kapitein Harry G. Armstrong
van den Amerikaanschen mili
tairen geneeskundigen dienst heeft
echter in een medisch tijdschrift
een beschrijving gegeven van zijn
waarnemingen tijdens een val van
groote hoogte. Als nauwkeurig op
merker was hij in staat verschil
lende interessante bijzonderheden
in zijn geheugen te prenten.
Hij bestudeerde zijn gewaarwor
dingen met dezelfde kalmte, alsof
hij in 'n laboratorium rustig werk
zaam was. Toen hij in de cockpit
van de vliegmachine stond, waren
zijn hartslag en ademhaling vol
komen normaal. Hij herinnerde
zich nog, dat hij luisterde naar
het geronk van den motor en heel
ver onder zich den grond zag.
De drang tot zelfbehoud echter,
en 't idee, dat hij voor den eersten
keer in zijn leven iets gevaarlijks
ondernam, stemden hem even be
vreesd en opgewonden.
Maar nadat hij zich in de diepte
had gestort, verdween alle vrees
en opwinding.
Hij had gedacht, dat zijn adem
zou worden „afgesneden", zooals
dit gebeurt, wanneer men zich
in een snel-bewegend voertuig be
vindt en dat hij een leeg gevoel
in de maag zou krijgen. Maar van
dit alles bemerkte hij niets.
De machine had '11 snelheid van
119 mijl per uur en kapitein Arm
strong behield, toen hij pas uit het
vliegtuig was gesprongen, natuur
lijk deze zelfde snelheid. Daar hij
tevens naar beneden viel, beschreef
hij 'n groote bocht. Hij kon echter
niet bepalen in welke richting hij
zich voortbewoog hij stelde alleen
vast, dat hij steeds om z'n as draai
de. Doch toen hij, geheel onwille
keurig, de oogeh sloot,
verdween ook deze ge
waarwording.
Hieruit leidde de kapi
tein af, dat de oogen van
een mensch bij een bewe
ging 'n grootere rol spelen
dan de ooren. Aangezien
hij op zeer groote hoogte
het vliegtuig had verlaten,
kon hij aanvankelijk den
afstand tusschen hem en de aarde niet zien ver
minderen en onderging hij dus evenmin de sensatie
van het. vallen. Zoodra evenwel de begane grond nog
slechts 1900 voet was verwijderd, zag hij dezen
iedere seconde dichterbij komen en eerst, toen kreeg
hij het idee, dat hij werkelijk viel.
Alvorens aan het koord van zijn parachute te trek
ken, wachtte hij nog een duizend voet en in dien
tusschentijd bleef zijn geest volkomen helder.
Eén ding verbaasde hom echter. Onder het vallen
hoorde hij de lucht niet. langs zijn ooren suizen, ter
wijl zijn gezichtsvermogen normaal functionneerde.
Het stekende gevoel in zijn oogen, dat hij in de cock
pit had ondervonden, was zelfs volkomen verdwenen.
Met zijn gehoor stond het anders. Voor hij sprong,
EXTRA-AANBIEDING! LECTUUR VOOR DE JEUGD
EN
Deze beide spannende jeugdboeken zijn vanaf heden
bij onze agenten, bezorgers en in den boekhandel ver
krijgbaar tegen den extra lagen prijs van 15 cent per
exemplaar. Abonné's van dit blad kunnen van deze aan
bieding profiteeren. Toezending per post alleen na ont
vangst van 20 ct. voor één en 371/2 ct. voor beide boeken.
RECHTSTREEKSCHE BESTELLINGEN: NASSAULAAN 51
De „vertraagde parachutesprong"waarbij de sprin
ger eerst na een pal van vele honderden meters zijn
valscherm, ontplooit, is voor de militaire luchtvaart
van groot belang. De snel vallende manschappen
vormen een uiterst moeilijk te treffen doelwit voor de
vijandelijke scherpschutters.
kon hij liet geluid van de motoren der in de nabijheid
zijnde vliegtuigen goed onderscheiden tijdens zijn
pijlsnellen val echter hoorde hij niets meer. Dit
tijdelijk verlies van het gehoor, tezamen met het
verschijnsel, dat voor het overige geeu suizende
luchtstroom zijn oogen of ooren beïnvloedde, doen
hem veronderstellen, dat een vallend lichaam een
eigenaardige atmosfeer rond zich schept, die ontoe
gankelijk is voor geluidsgolven.
Een vreemde gewaarwording
was, volgens den kapitein, dat de
geleidelijk toenemende luchtdruk
hem omhulde als 'n soort kussen,
zoodat hij het gevoel had in een
veeren bed weg te zinken.
Kapitein Armstrong, die di
recteur is van het Physiologiseli
Instituut van de Militaire Lucht
vaart, heeft dezen sprong ge
waagd in de hoop, dat 'n nauw
gezet rapport van zijn gewaarwor
dingen practische waarde mag be
vatten voor de luchtvaart.
„Vele piloten," beweert hij,
„gaan liever met hun defecte ma
chines ten onder, dan dat ze
met huil parachute een sprong
wagen. Anderen weer trekken uit
angst te vroeg hun parachute los
en blijven daardoor aan de ma
chine haken, zoodat zij tóch een
zekeren dood tegemoet gaan."
Een „vertraagde parachute
sprong" is van groot belang voor
de militaire luchtvaart. Als bij
voorbeeld tijdens een luchtgevecht
een of meerdere manschappen van
hun parachute gebruik moeten
maken, dan vormen ze, wanneer
ze hun reddingstoestel onmiddel
lijk opentrekken, een gemakkelijk
doelwit voor de vijanden. Maar
bij een „vertraagd" openen kun
nen ze eerst hun snellen val be
nutten om te ontvluchten.
Een ander voordeel van zoo'n
sprong is, dat bet valscherm aan
minder spanning wordt blootge
steld. Wanneer iemand uit een
vliegmachine springt, heeft hij in
de eerste oogenblikken dezelfde
snelheid als het vliegtuig. Trekt
hij nu onmiddellijk zijn parachute
open, dan loopt hij groote kans, dat
door den geweldigen ruk zijn val
scherm uit elkaar wordt gescheurd.
PER
EXEMPLAAR
- HAARLEM