HET BEZOEK AAN Z'N ZOON ISfMlato Panatomic, de zeer snel werkende, fijnkorrel* film door ddube Goldberg '•"•ZZZTtef Kodak en Kodakjïlm - de ideale combinatie. 620. H Product een tat ■VIOMIC ftUM lom„ kudak, Amateur gratis op aanvraag. Het is iang geen gewoonte, dat de menschen lachen en handen geven, als een lijkwagen wegrijdt. Maar dat gebeurde toch, toen Lem Smiley vertrok uit Willsboro, dat achtenvijftig kilometer van New York ligt. Lem zat op den bok van liet wrakke vierpluimige geval en daarbinnen stond niet de zwarte rouwkist, maar een slap valies, dat niet dood genoeg was om zijn huidige rustplaats te verdienen. Het bevatte alles, wat Lem als zijn aardsch bezit dorst te beschouwen. „Adjuus, Lem," riep Elijah Tilford. Prettige reis, en doe de groeten aan je zoon." „Nou, Lem," schreeuwde Gimpy Solmltz, die een naam in 't stadje had voor zijn leuke gezegden, „die lui met die auto's krijgen je d'r nooit onder Lem, hoog gezeten op zijn bok, wuifde een vrooEjk afscheid en liet de zweep zwiepen boven Michael, de sukkelige grijze merrie, die veertien jaar lang zijn trouwe trekdier was geweest. Lem was de aanspreker van Will- iioro, van menschenheugenis af. Zoo vaak de natuur besloot, dat een hart op zou houden te kloppen, werd het klagen en kreunen der aanwezigen onderbroken door een visite van Lem, die de familie sterkte met de troostende opmerking, dat de overledene er keurig uit zou zien, als hij hem klaar had. 't Sprak vanzelf, dat het stoffelijk over schot van den ontslapene voorzich- tiglijk in Lem's lijkwagen zou worden geplaatst en door Lem en Michael persoonlijk naar het kerkhof zou worden vervoerd. Er waren niet veel sterfgevallen in Willsboro, om de eenvoudige reken kunstige reden, dat er niet veel men schen in Willsboro woonden. Maar Lem was niet onredelijk in zijn eischen, en er waren altijd nog wel genoeg begrafenissen geweest, om de eer van zijn vak te redden. Het interieur van den lijkwagen kreeg nooit den tijd, om al te stoffig te worden. Een jaar echter vóór het tijdstip, w aarvan wij nu verhalen, zag Lem hier en daar rouwfloers op een deur, zonder dat hem officieel kennis werd gegeven van de droeve gebeurtenis. Hij was lichtelijk ontsteld, tot zijn vriend Elijah Tilford het verschijnsel verklaarde. „De lui krijgen hier te veel verbeel ding," beweerde Elijah. „Zo loopen allemaal naar dien nieuwen aanspreker in Lampton, omdat die een lijkwagen heeft, die op benzine loopt. Hij noemt zich een begrafenisondernemer of zoo- iets." Lampton lag zes kilometer verder, en het was niet meer dan natuurlijk, dat de mensehen gebruik gingen maken van de diensten van den nieuwen begrafenis-directeur, want die ging met zijn tijd mee en trok voor iederen klant een paar nieuwe zwarte handschoenen aan. 't Beste is natuurlijk nog niet goed genoeg, als men hier op aarde de laatste eer moet bewijzen aan iemand, die ge roepen is tot zijn rust. De raderen van den vooruitgang draaiden zoo onverbiddelijk, dat de zaak van Lem ongeveer verloopen was, voor hij er erg in had. Met eten koopen voor Michael en nu en dan een kwar tje verliezen met dammen, teerde Lem zijn geld in, tot hij nog maar vieren veertig dollar tien cents bezat. Zijn zoon John was naar New York getrokken en had een baantje gekregen in een hotel in de binnenstad, als nacht portier. Geen mensch wist, hoe dol Lem op zijn zoon was, omdat hij nooit anders dan kort en heel kalm over den jongen sprak. In zijn eenvoudig hart droeg hij het gevoel, dat het onkiesch was, open lijk te spreken over iets heiligs, iets dus, dat alleen twee menschen zelf aanging. Maar als Lem alleen was, wat dikwijls gebeurde, dacht hij aan niets dan aan John John Smiley ginder in New York den besten jongen op de wereld. Dan zat Lem druk plannen te maken. Hij bedacht als hij dan toch niets meer te doen had in Willsboro, kon hij net zoo goed naar New York gaan. Misschien kon John hem een baantje bezorgen als nachtwaker of kruier in 't hotel, waar hij Werkte. Lem had niet veel geleerd, maar als hij een idee kreeg, was 't origineel en practisch. „Weet je wat ik gedacht heb f" zei hij tegen Elijah Tilford. „Als ik in New York kwam met 't geld, dat ik nog over heb, kon ik 't een tijdje uitzingen, tot m'n jongen iets voor me wist. Hij kan natuurlijk wel eventjes werk hebben, om zijn baas aan 't verstand te brengen, dat ik niet te oud ben om te werken." „Je komt nooit los van je eigen vak hier, Lem," sprak Elijah tegen. „Daar zit je aan vastgegroeid. Trouwens, je hebt zoowat al je duitjes noodig voor reisgeld naar New York." „Ik zei, dat ik gedacht had," ant woordde Lem. „De reis zou me geen cent kosten. Ik kan Michael niet ver- koopen, en de lijkwagen is alleen nog maar goed voor brandhout. Haast heb Een goede camera alleen is niet vol doende, want zelfs het beste en duurste toestel kan geen goede foto's geven, als men z.g. goedkoope, minderwaardige films gebruikt. Panatomic, de fijnkorrel film, 'is hoogst gevoelig voor kleuren en kleur- schakeeringen. Zelfs de kleinste details worden op Panatomic uiterst scherp vast gelegd. Hierdoor komt het, dat deze film door bezitters van kleinbeeldcamera's met zooveel succes wordt gebruikt, want van opnamen op Panatomic kunnen prach tige vergrootingen worden gemaakt. sTjon^ërvoring »«Je're

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 12