BLIKSEMGEVAAR m in auto Qerin^ ODOROPO BELANGRIJK BERICHT 3 tTll 32 KNELLENDE SCHOENEN, BRANDERIGE VOETEN, likdoorns en harde huid. Radox helpt direct en afdoend. Wanneer U last heeft van knellende schoenen, wanneer Uw voeten gezwollen en branderig zijn, waardoor loopen en staan tot een kwelling wordt, neemt dan een Radox voetbad. In twintig minuten zult gij van deze zoo uiterst hinderlijke klachten verlost zijn. De voeten zwellen en worden branderig en pijnlijk, wanneer de poriën der voetzolen verstopt zijn. Hierdoor zullen de zure afscheidingen uit spieren en gewrichten niet verwijderd kunnen worden, en zich onder de huid gaan ophoopen. Radox nu maakt in het water zuurstof vrij, die in de poriën doordringt en deze grondig reinigt. De schadelijke stoffen kunnen nu worden uitgedreven, waardoor onmiddellijk verlichting ontstaat en de pijnen en het branderige gevoel zullen ophouden om niet meer terug te komen. Radox bevat bovendien zouten, die in staat zijn eeltplekken en harde huid zacht te maken en ten slotte te doen verdwijnen. Deze zouten dringen door de poriën ook tot aan de wortels der eksteroogen, waardoor deze worden los geweekt. en met wortel en al kunnen worden weggenomen. Voor het radicaal bestrijden van voetkwalen met blijvend resultaat is er geen beter middel dan Radox. Een Radox voetbad versterkt bovendien de spieren en pezen, het zal Uw voeten sterk en veerkrachtig maken. Ge staat weer uren zonder bezwaren en het loopen wordt weer een genoegen. Radox is verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten a fl. 0.75 per pak, omzet belasting inbegrepen. Nu ook verkrijgbaar in kleine pakjes a fl. 0.12V* per stuk. Imp. X.Y. Rowntree Handels-Mij., Heeren gracht 2o9, Amsterdam (C.). Beschermt Uw kleeren U bent zeker onaangenaam getroflen door de sporen die de hinderlijke transpiratie onder de armen op Uw kleeding achterlaat. De zuren die hierbij worden afge scheiden tasten de stoffen aan en U riskeert dat Uw mooiste toilet in één dag bedorven wordt. Er is geen reinigingsmiddel dat de door trans piratie veroorzaakte vlekken kan verwijderen. ödorono. alleen, beschermt U tegen al deze ongemakken. Er zijn twee soorten Odorono ver krijgbaar, van verschillende sterkte. •■\ormale**(robijnkleurig) vooreen gewone huid. "Instant" (kleurloos) voor een gevoelige huid. Verkrijgbaar bij alle goede firma's in toiletartikelen. maakt transpiratie volmaakt reukeloos en onschadelijk. 4 ls 't zwaar dondert en bliksemt, wat moet je dan doen Hoe ben je dan 't veiligst Iedereen weet er iets van, en ieder een raadt en doet iets anders. .Sommi gen hollen, om alle ramen dicht te doen, uit angst, dat de bliksem langs dien weg binnen zal komen. Anderen zijn banger voor de sehoorsteenen. De een vindt den kelder de veiligste plaats en de ander zegt nee, daar is 't juist het gevaarlijkste. Wij willen hier echter een raad her halen, die met een wetenschappelijk gezag van den eersten rang is bekleed. Hij houdt zich bezig met de vraag, wat te doen, als men, in een auto ge zeten, door een onweer overvallen wordt. De raadgever is dr. G. C. Simp son, van het Britseli Meteorologisch Instituut, een der beste onweerkenners ter wereld. Volgens hein is de wijste partij voor een automobilist, als donder en bliksem woeden, op zijn gemak in den wagen te blijven zitten, maar lang zamer te rijden. Waarom is het wijzer, in den auto te blijven, in plaats van te trachten, een zoogenaamd veiliger schuilplaats te vinden Omdat de moderne auto mobiel is, wat de geleerden een „kooi van Faraday" noemen, een metalen omhulsel, waar de bliksem bijna on mogelijk binnen kan. Waarom is het wijzer, langzaam te rijden Omdat er iets aan de machine beschadigd kan worden, als de auto door den bliksem wordt geraakt hoewel dan de in zittenden, door de kooi-van-Faraday - werking, ongedeerd blijven. Door die beschadiging echter zou er een ongeluk kunnen komen, als de wagen roekeloos gereden werd, bijvoorbeeld doordat de bestuurder te veel haast had, om thuis te komen uit dat noodweer. Dr. Simpson geeft nog meer wenken met het oog op veiligheid tegen blik sem, 't zij binnen- of buitenshuis. Hoofdzaak is de raad, dien iedere des kundige geeft kom niet dicht bij hooge voorwerpen, boomen bijvoorbeeld. Waarschijnlijk vallen de meeste slacht offers van den bliksem hierdoor, dat zij bescherming zoeken onder een boom, om niet zoo nat te worden van den regen. Boomen schijnen voorbestemd te zijn, om door den bliksem geraakt te worden. Zij worden vaker getroffen dan eenige andere soort voorwerpen. Als iemand onder een boom staat, ter wijl de bliksem daarop inslaat, wordt die persoon waarschijnlijk gedood, als de bliksemstraal met sterke stroom spanning, die den boom raakte, zijn weg vindt den grond in. Een andere gevaarlijke onderneming is liet, rechtop in een open veld te gaan staan, ver van boomen en struiken. Iemand, die dat doet, kan heel goed zélf het hoogste voorwerp in die om geving zijn. Aangezien de bliksem steeds geneigd is, het hoogste voorwerp in de buurt te treffen, onverschillig wat het voor een voorwerp is, verkeeren staande personen op zulke plaatsen in groot gevaar. Dit verklaart meteen, waarom er zooveel mensclien door den bliksem getroffen worden, als zij aan het strand staan, of misschien als zij uit het water komen, waarin zij zoo heerlijk zwommen, toen het onweer aan kwam drijven. Als het onweert, is het veel veiliger, in het water te blijven, dan over een breed strand te hollen' in een poging om onderdak te vinden. De wet, dat de bliksem ongeveer altijd het hoogste nabije voorwerp treft, geldt ook voor de panden in steden, en speciaal voor wolkenkrabbers. Het hoogste gebouw ter wereld, het Empire State Building te New York, is sinds het begin van zijn bestaan ongeveer hij ieder onweer door den bliksem getroffen. .Maar dat deert niemand, want de top van het gebouw is er op ingericht, 0111 daar tegen te kunnen, en het metalen geraamte geleidt den bliksem veilig naar den grond, aldus tevens (1e kantoormen- schen erbinnen beschermend. Op de hier aangestipte manier werkt ook een automobiel het is de kooi- van Faraday-werking. De groote onder zoeker en proefnemer op liet gebied der electriciteit Michael Faraday (1791 - 1867) heeft alhaast een eeuw geleden ontdekt, dat een kooi, gemaakt van metalen staven, of zelfs maar van dun koperen gaas, de electriciteit buiten houdt. Wie een modern electriseh labo ratorium bezoekt, kan vaak ingenieurs binnen zulke kooien van staven of gaas zien werken, als gevangenen achter de tralies. Maar die mensehen zijn niet voor straf opgesloten ze doen slechts een proef, waarbij zij last zouden hebben van aandwalende electrische stroomen. Evenals een wolkenkrabber een me talen geraamte heeft, is de moderne auto afgegrensd door verschillende staven en bladen metaal, die te zamen de carrosserie en het chassis vormen. Ook zijn de meeste moderne auto betrekkelijk laag bij den grond gebouwd, zoodat de auto op gewone wegen, waar nogal boomen en heesters en huizen voorkomen, zelden het hoogste voor werp in het landschap zal uitmaken. De auto zal dus waarschijnlijk heele- 111 aal niet geraakt worden. De bliksem geeft gewoonlijk de voorkeur aan een hiooger voorwerp in de nabijheid. Maar wórdt de wagen getroffen, dan zal de bliksem gewoonlijk den weg der metalen staven volgen, of andere deelen van het kooiachtige samenstel, en ver volgens den grond in springen, zonder schade aan te richten. Daarom hoeft liet natuurlijk nog geen pretje te zijn, als je auto door den bliksem getroffen wordt. Men kan er nogal van schrikken en 't min of meer op zijn zenuwen krij gen. Het metalen geraamte van een auto is veel kleiner dan dat van een wolkenkrabber, dus vormt het een minder volmaakte beschutting. De automobilist kan erger schrikken dan de ingezetene van een wolkenkrabber, die er zoo wat nooit iets van merkt, dat de bliksem op het gebouw is inge slagen. „Maar er is slechts 'n héél klein kansje," zegt dr. Simpson, „dat de automobilist gedood of ernstig gewond zal worden." Van de op nevenstaande pagina gereproduceerde schilderij „The red boy" van Sir Thomas Lawrence stellen wij een beperkt aantal overdrukken be schikbaar. Deze platen worden op zwaar papier gedrukt en verkrijgbaar gesteld tegen 40 cent per stuk. Franco wordt een exemplaar u thuis bezorgd na vooruitbetaling van veertig cent in postzegels, per postwissel ol per postgiro aan ons Hoofdkantoor te Haarlem, Nassaulaan 51. s; WAT EEN STOPPELS AFSCHUWELIJK BIJ OE WINKELIER EN ZIJN HUID IS ZOO GEVOELIG. DAT HIJ ZICH ONMOGELIJK „SCHOON KAN SCHEREN! DAN MOET HIJ PA L MOLIVE SCHEERCRÊME GEBRUIKEN. DIE IS IDEAAL VOOR EEN GEVOELIGE HUID EN VOOR EEN ZWARE BAARD! DE VOLGENDE AVOND ZOO GLAD BEN JE S AVONDS NOG NOOIT GEWEEST! HET IS WERKELIJK EEN WONDER! WELNEE KIND. SINDS IK S MOR GENS PALMOLIVE SCHEERCRÊME GEBRUIK. KAN IK MIJ VEEL BETER SCHEREN! GEEN SPRAKE VAN HINDERLIJK NASCHRIJNEN Als U Palmolive Scheercrême ge bruikt, kunt U de zwaarste baard volkomen „schoon" uitscheren, zonder eenig gevaar voor dat hin derlijke naschrijnen, zelfs bij een uiterst gevoelige huid. Want de kostelijke, verzachtende olijfolie, welke in deze scheercrême verwerkt wordt, maakt ook de hardste baard haren in weinige seconden soepel. Het gebruik van Palmolive Scheer crême geeft U dus de zekerheid, dat U er tot laat op de avond wel verzorgd uit

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 32