BLIKSEMGEVAAR
m
in auto Qerin^
ODOROPO
BELANGRIJK BERICHT
3
tTll
32
KNELLENDE SCHOENEN,
BRANDERIGE VOETEN,
likdoorns en harde huid.
Radox helpt direct en afdoend.
Wanneer U last heeft van knellende schoenen,
wanneer Uw voeten gezwollen en branderig zijn,
waardoor loopen en staan tot een kwelling
wordt, neemt dan een Radox voetbad. In
twintig minuten zult gij van deze zoo uiterst
hinderlijke klachten verlost zijn. De voeten
zwellen en worden branderig en pijnlijk,
wanneer de poriën der voetzolen verstopt zijn.
Hierdoor zullen de zure afscheidingen uit
spieren en gewrichten niet verwijderd kunnen
worden, en zich onder de huid gaan ophoopen.
Radox nu maakt in het water zuurstof vrij, die
in de poriën doordringt en deze grondig reinigt.
De schadelijke stoffen kunnen nu worden
uitgedreven, waardoor onmiddellijk verlichting
ontstaat en de pijnen en het branderige gevoel
zullen ophouden om niet meer terug te komen.
Radox bevat bovendien zouten, die in staat
zijn eeltplekken en harde huid zacht te maken
en ten slotte te doen verdwijnen. Deze zouten
dringen door de poriën ook tot aan de wortels
der eksteroogen, waardoor deze worden los
geweekt. en met wortel en al kunnen worden
weggenomen. Voor het radicaal bestrijden van
voetkwalen met blijvend resultaat is er geen
beter middel dan Radox. Een Radox voetbad
versterkt bovendien de spieren en pezen, het
zal Uw voeten sterk en veerkrachtig maken.
Ge staat weer uren zonder bezwaren en het
loopen wordt weer een genoegen.
Radox is verkrijgbaar bij alle apothekers en
erkende drogisten a fl. 0.75 per pak, omzet
belasting inbegrepen. Nu ook verkrijgbaar in
kleine pakjes a fl. 0.12V* per stuk.
Imp. X.Y. Rowntree Handels-Mij., Heeren
gracht 2o9, Amsterdam (C.).
Beschermt Uw kleeren
U bent zeker onaangenaam getroflen
door de sporen die de hinderlijke
transpiratie onder de armen op Uw
kleeding achterlaat.
De zuren die hierbij worden afge
scheiden tasten de stoffen aan en U
riskeert dat Uw mooiste toilet in
één dag bedorven wordt. Er is geen
reinigingsmiddel dat de door trans
piratie veroorzaakte vlekken kan
verwijderen.
ödorono. alleen, beschermt U tegen
al deze ongemakken.
Er zijn twee soorten Odorono ver
krijgbaar, van verschillende sterkte.
•■\ormale**(robijnkleurig) vooreen
gewone huid. "Instant" (kleurloos)
voor een gevoelige huid.
Verkrijgbaar bij alle goede
firma's in toiletartikelen.
maakt transpiratie volmaakt
reukeloos en onschadelijk.
4 ls 't zwaar dondert en bliksemt,
wat moet je dan doen Hoe ben
je dan 't veiligst
Iedereen weet er iets van, en ieder
een raadt en doet iets anders. .Sommi
gen hollen, om alle ramen dicht te
doen, uit angst, dat de bliksem langs
dien weg binnen zal komen. Anderen
zijn banger voor de sehoorsteenen. De
een vindt den kelder de veiligste plaats
en de ander zegt nee, daar is 't juist
het gevaarlijkste.
Wij willen hier echter een raad her
halen, die met een wetenschappelijk
gezag van den eersten rang is bekleed.
Hij houdt zich bezig met de vraag,
wat te doen, als men, in een auto ge
zeten, door een onweer overvallen
wordt. De raadgever is dr. G. C. Simp
son, van het Britseli Meteorologisch
Instituut, een der beste onweerkenners
ter wereld. Volgens hein is de wijste
partij voor een automobilist, als donder
en bliksem woeden, op zijn gemak in
den wagen te blijven zitten, maar lang
zamer te rijden.
Waarom is het wijzer, in den auto
te blijven, in plaats van te trachten,
een zoogenaamd veiliger schuilplaats
te vinden Omdat de moderne auto
mobiel is, wat de geleerden een „kooi
van Faraday" noemen, een metalen
omhulsel, waar de bliksem bijna on
mogelijk binnen kan. Waarom is het
wijzer, langzaam te rijden Omdat
er iets aan de machine beschadigd kan
worden, als de auto door den bliksem
wordt geraakt hoewel dan de in
zittenden, door de kooi-van-Faraday -
werking, ongedeerd blijven. Door die
beschadiging echter zou er een ongeluk
kunnen komen, als de wagen roekeloos
gereden werd, bijvoorbeeld doordat
de bestuurder te veel haast had, om
thuis te komen uit dat noodweer.
Dr. Simpson geeft nog meer wenken
met het oog op veiligheid tegen blik
sem, 't zij binnen- of buitenshuis.
Hoofdzaak is de raad, dien iedere des
kundige geeft kom niet dicht bij hooge
voorwerpen, boomen bijvoorbeeld.
Waarschijnlijk vallen de meeste slacht
offers van den bliksem hierdoor, dat
zij bescherming zoeken onder een boom,
om niet zoo nat te worden van den
regen. Boomen schijnen voorbestemd
te zijn, om door den bliksem geraakt
te worden. Zij worden vaker getroffen
dan eenige andere soort voorwerpen.
Als iemand onder een boom staat, ter
wijl de bliksem daarop inslaat, wordt
die persoon waarschijnlijk gedood, als
de bliksemstraal met sterke stroom
spanning, die den boom raakte, zijn
weg vindt den grond in.
Een andere gevaarlijke onderneming
is liet, rechtop in een open veld te gaan
staan, ver van boomen en struiken.
Iemand, die dat doet, kan heel goed
zélf het hoogste voorwerp in die om
geving zijn. Aangezien de bliksem
steeds geneigd is, het hoogste voorwerp
in de buurt te treffen, onverschillig
wat het voor een voorwerp is, verkeeren
staande personen op zulke plaatsen in
groot gevaar. Dit verklaart meteen,
waarom er zooveel mensclien door den
bliksem getroffen worden, als zij aan
het strand staan, of misschien als zij
uit het water komen, waarin zij zoo
heerlijk zwommen, toen het onweer
aan kwam drijven. Als het onweert, is
het veel veiliger, in het water te blijven,
dan over een breed strand te hollen'
in een poging om onderdak te vinden.
De wet, dat de bliksem ongeveer
altijd het hoogste nabije voorwerp
treft, geldt ook voor de panden in
steden, en speciaal voor wolkenkrabbers.
Het hoogste gebouw ter wereld, het
Empire State Building te New York,
is sinds het begin van zijn bestaan
ongeveer hij ieder onweer door den
bliksem getroffen. .Maar dat deert
niemand, want de top van het gebouw
is er op ingericht, 0111 daar tegen te
kunnen, en het metalen geraamte
geleidt den bliksem veilig naar den
grond, aldus tevens (1e kantoormen-
schen erbinnen beschermend.
Op de hier aangestipte manier werkt
ook een automobiel het is de kooi-
van Faraday-werking. De groote onder
zoeker en proefnemer op liet gebied
der electriciteit Michael Faraday (1791 -
1867) heeft alhaast een eeuw geleden
ontdekt, dat een kooi, gemaakt van
metalen staven, of zelfs maar van dun
koperen gaas, de electriciteit buiten
houdt. Wie een modern electriseh labo
ratorium bezoekt, kan vaak ingenieurs
binnen zulke kooien van staven of gaas
zien werken, als gevangenen achter
de tralies. Maar die mensehen zijn niet
voor straf opgesloten ze doen slechts
een proef, waarbij zij last zouden hebben
van aandwalende electrische stroomen.
Evenals een wolkenkrabber een me
talen geraamte heeft, is de moderne
auto afgegrensd door verschillende
staven en bladen metaal, die te zamen
de carrosserie en het chassis vormen.
Ook zijn de meeste moderne auto
betrekkelijk laag bij den grond gebouwd,
zoodat de auto op gewone wegen, waar
nogal boomen en heesters en huizen
voorkomen, zelden het hoogste voor
werp in het landschap zal uitmaken.
De auto zal dus waarschijnlijk heele-
111 aal niet geraakt worden. De bliksem
geeft gewoonlijk de voorkeur aan een
hiooger voorwerp in de nabijheid.
Maar wórdt de wagen getroffen, dan
zal de bliksem gewoonlijk den weg der
metalen staven volgen, of andere deelen
van het kooiachtige samenstel, en ver
volgens den grond in springen, zonder
schade aan te richten. Daarom hoeft
liet natuurlijk nog geen pretje te zijn,
als je auto door den bliksem getroffen
wordt. Men kan er nogal van schrikken
en 't min of meer op zijn zenuwen krij
gen. Het metalen geraamte van een
auto is veel kleiner dan dat van een
wolkenkrabber, dus vormt het een
minder volmaakte beschutting. De
automobilist kan erger schrikken dan
de ingezetene van een wolkenkrabber,
die er zoo wat nooit iets van merkt,
dat de bliksem op het gebouw is inge
slagen.
„Maar er is slechts 'n héél klein kansje,"
zegt dr. Simpson, „dat de automobilist
gedood of ernstig gewond zal worden."
Van de op nevenstaande pagina gereproduceerde schilderij „The red boy"
van Sir Thomas Lawrence stellen wij een beperkt aantal overdrukken be
schikbaar. Deze platen worden op zwaar papier gedrukt en verkrijgbaar
gesteld tegen 40 cent per stuk. Franco wordt een exemplaar u thuis bezorgd
na vooruitbetaling van veertig cent in postzegels, per postwissel ol per
postgiro aan ons Hoofdkantoor te Haarlem, Nassaulaan 51.
s;
WAT EEN
STOPPELS
AFSCHUWELIJK
BIJ OE WINKELIER
EN ZIJN HUID IS
ZOO GEVOELIG.
DAT HIJ ZICH
ONMOGELIJK
„SCHOON KAN
SCHEREN!
DAN MOET HIJ
PA L MOLIVE
SCHEERCRÊME
GEBRUIKEN. DIE IS
IDEAAL VOOR EEN
GEVOELIGE HUID
EN VOOR EEN
ZWARE BAARD!
DE VOLGENDE AVOND
ZOO GLAD BEN
JE S AVONDS
NOG NOOIT
GEWEEST! HET
IS WERKELIJK
EEN WONDER!
WELNEE KIND.
SINDS IK S MOR
GENS PALMOLIVE
SCHEERCRÊME
GEBRUIK. KAN IK
MIJ VEEL BETER
SCHEREN!
GEEN SPRAKE VAN
HINDERLIJK NASCHRIJNEN
Als U Palmolive Scheercrême ge
bruikt, kunt U de zwaarste baard
volkomen „schoon" uitscheren,
zonder eenig gevaar voor dat hin
derlijke naschrijnen, zelfs bij een
uiterst gevoelige huid. Want de
kostelijke, verzachtende olijfolie,
welke in deze scheercrême verwerkt
wordt, maakt ook de hardste baard
haren in weinige seconden soepel.
Het gebruik van Palmolive Scheer
crême geeft U dus de zekerheid, dat
U er tot laat op de
avond wel
verzorgd uit