Het huwelijk te Oama, door Winifred Knights (1899) omstreeks 1922 geschilderd tijdens haar verblijf in de Britiseh School te Home. Verschillende van haarstu- diegenooten hebben voor figu ren i n dit schilderi j geposeerd. toon gehouden landschap met de geestige portretgroep van mr. en mts. Robert Andrews, dat, realistisch als het is, een uitzondering vormt op de visie der Engelsche landschapsschilders uit die dagen. De Schot Henry Raeburn, vertegenwoordigd met vier imposante doeken, brengt door zijn resoluten, breeden schildertrant een aparte noot in deze ten toonstelling. Hoppner, Romnev, Lawrence en anderen be wegen zich als kleinere planeten om de groote zon die Reynolds is, maar al hun hier aanwezige werken zijn smaakvol en voornaam. De edele smaak, ge ërfd van vorige eeuwen, was den schilders uit die jaren tot een tweede natuur geworden. Dok van George Watts, die sterk onder den invloed stond van Titiaau's kunst, is werk aanwezig, krachtig van kleur en breed van schilderwijze. Van de impressionisten noemen we den Ameri- kaansch- E ngelschen schil - der Whistier, wiens groote, over de lieele wereld door de wandspreuken-industrie bekend geraakte portret zijner moeder, een halven muur beslaat. Wat het landschap aan gaat, dit genre is hier vertegenwoordigd met wer ken van Wilson en Mor- landde eerste de schil der van het klassieke land schap, de tweede de beste dierenschilder der 18e eeuw genoemd. En dan komen we aan de werken der grootmeesters van het Engelsche landschap, Drone, Constable, Stubbs, en last not least Turner, die als de allervoornaam - sten onze aandacht vragen. Een bijzondere plaats ne men voorts de werken der Praerafaëlieten in, van Rossetti, Millais en Burne Jones, overigens in slechts klein getal aanwezig. Aan de beroemde Engel sche aquarellisten-school is een aparte zaal gewijd. Hier ziet men naast Blake, Bonington,Cotman, Cozens en de Wint, vooral Turner in af zijn glorie. We noemden u hier boven slechts de belang rijkste kunstenaars der ou dere generaties. We willen echter dit beknopte over zicht niet beëindigen, zonder ook de bijzondere aandacht te vragen voor het werk der jongeren, al is hun werk numeriek en kwalitatief sterk in de minderheid tegenover de Lady Sage and Sele met haar broeder, clen lateren kolonel the Hon, William Eardly, in 1787 geschil- derd door Sir Joshua Reynolds. P.It. A. (1723 1 (J~). JJ€ ÖCrWTSC/Lt 8VIIUWC I hjvt Henry Raeburn (1756 1823) schilderde dit groote doek, waarop Sir John Clerk en diens echtgenoote Rosemary Dacre voorko men, geheel in goudbrui nen toon. onvergankelijke meester stukken der oudere school. Desondanks zijn toch zoo goed als alle richtingen van de latere en laatste jaren hier vertegenwoor digd en krijgt men 'n vrij goeden indruk van het geen door de modernen aan den overkant van het Kanaal wordt gepres teerd. Ter illustreering van ons overzicht hebben we een greep gedaan in den voorraad afbeeldingen, op het secretariaat der tentoonstelling aanwezig. Zij mogen onze lezers overtuigen van het vele schoons, dat deze Engel sche kunsttentoonstelling te genieten geeft, waar voor den samenstellers en organisatoren alle hulde toekomt. Sch. Wi-BlUlKWll' i De Vogelverschrikker, door Stanley Spencer (1891). Voor het eerst tentoon gesteld in de Royal Academy in 1935.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 6