Het huwelijk te Oama, door
Winifred Knights (1899)
omstreeks 1922 geschilderd
tijdens haar verblijf in de
Britiseh School te Home.
Verschillende van haarstu-
diegenooten hebben voor figu
ren i n dit schilderi j geposeerd.
toon gehouden landschap met de geestige portretgroep
van mr. en mts. Robert Andrews, dat, realistisch
als het is, een uitzondering vormt op de visie
der Engelsche landschapsschilders uit die dagen.
De Schot Henry Raeburn, vertegenwoordigd met
vier imposante doeken, brengt door zijn resoluten,
breeden schildertrant een aparte noot in deze ten
toonstelling.
Hoppner, Romnev, Lawrence en anderen be
wegen zich als kleinere planeten om de groote zon
die Reynolds is, maar al hun hier aanwezige werken
zijn smaakvol en voornaam. De edele smaak, ge
ërfd van vorige eeuwen, was den schilders uit die
jaren tot een tweede natuur geworden. Dok van
George Watts, die sterk onder den invloed stond
van Titiaau's kunst, is werk aanwezig, krachtig
van kleur en breed van schilderwijze.
Van de impressionisten noemen we den Ameri-
kaansch- E ngelschen schil -
der Whistier, wiens groote,
over de lieele wereld door
de wandspreuken-industrie
bekend geraakte portret
zijner moeder, een halven
muur beslaat.
Wat het landschap aan
gaat, dit genre is hier
vertegenwoordigd met wer
ken van Wilson en Mor-
landde eerste de schil
der van het klassieke land
schap, de tweede de beste
dierenschilder der 18e
eeuw genoemd. En dan
komen we aan de werken
der grootmeesters van
het Engelsche landschap,
Drone, Constable, Stubbs,
en last not least Turner,
die als de allervoornaam -
sten onze aandacht vragen.
Een bijzondere plaats ne
men voorts de werken der
Praerafaëlieten in, van
Rossetti, Millais en Burne
Jones, overigens in slechts
klein getal aanwezig.
Aan de beroemde Engel
sche aquarellisten-school
is een aparte zaal gewijd.
Hier ziet men naast Blake,
Bonington,Cotman, Cozens
en de Wint, vooral Turner
in af zijn glorie.
We noemden u hier
boven slechts de belang
rijkste kunstenaars der ou
dere generaties. We willen
echter dit beknopte over
zicht niet beëindigen,
zonder ook de bijzondere
aandacht te vragen voor
het werk der jongeren,
al is hun werk numeriek
en kwalitatief sterk in de
minderheid tegenover de
Lady Sage and Sele met haar broeder, clen lateren
kolonel the Hon, William Eardly, in 1787 geschil-
derd door Sir Joshua Reynolds. P.It. A. (1723 1 (J~).
JJ€ ÖCrWTSC/Lt 8VIIUWC I hjvt
Henry Raeburn (1756
1823) schilderde dit groote
doek, waarop Sir John
Clerk en diens echtgenoote
Rosemary Dacre voorko
men, geheel in goudbrui
nen toon.
onvergankelijke meester
stukken der oudere school.
Desondanks zijn toch zoo
goed als alle richtingen
van de latere en laatste
jaren hier vertegenwoor
digd en krijgt men 'n vrij
goeden indruk van het
geen door de modernen
aan den overkant van
het Kanaal wordt gepres
teerd.
Ter illustreering van
ons overzicht hebben we
een greep gedaan in den
voorraad afbeeldingen,
op het secretariaat der
tentoonstelling aanwezig.
Zij mogen onze lezers
overtuigen van het vele
schoons, dat deze Engel
sche kunsttentoonstelling
te genieten geeft, waar
voor den samenstellers
en organisatoren alle
hulde toekomt. Sch.
Wi-BlUlKWll' i
De Vogelverschrikker, door Stanley Spencer (1891). Voor het eerst tentoon
gesteld in de Royal Academy in 1935.