CIRCUSROMANTIEK BIJ STRASSBURCER 13 J)e entree comique der pupillen ran Oscar Fischer. HERMAN MOERKERK Bario en Léoneü, ..krrnin gen van den lach". De „bas" in de lucht. De dierentemmer Alfred Conrs. een of andere kennis van je kostjuffrouw, meer nog dan de olifanten, wier slingerende slurven de vergelijking moeilijk ma ken. Een kameel loopt eigen - aardig, om niet te zeggen hooghartig, en heeft dus iets menschelijks in zijn zijdelingsehen hlik. Dan komen de getijgerde paarden sierlijk binnen trappelen, prachtig gedresseerd door Hans Strass burger, gevolgd door twaalf witte hengsten, luiste rend naar den naam „Lippizaner", den roem van het circus. Schommelplank-springers, die, spelend langs hun neus weg, driedubbele draaisprongen en viervoudige doodensprongen uitvoeren en altijd weer prettig en veilig in een clubfauteuil terecht komen weer spannige muilezels en vroolijke voetbal-acrobaten vliegende mensohen, Amadonis geheeten, die 't stukje luchtruim onder 't zeil doorklievenfiet sende keukelmeesters geweldige olifanten als leven de rotsklompen en tam als schoothondjeseen potpourri van zebra's, bizons, dromedarissen en pony's en eindelijk, het klassieke circusnummer een spierwitte jonge dame op 'n melkwitte hakkenei, Regina Strassburger, die Strausswalsen danst en drieduizend glimlachjes in 't rond Ilans Strassburger, uitnemend dresseur. ziet, welke ze beantwoordt met gracie en lieftal ligheid. Ze steelt drieduizend harten en neemt ze alle mee naar de stallen. De circuswonderen worden afge wisseld door 't merkwaardige gezelschap der heeren Dario-Bario Co., de clowns en Augusten, die zich koningen van den lach noemen en de kunst verstaan om den glimlach, voor Regina Strass burger bestemd, te doen uitgroeien tot een onbe daarlijke hilariteit. Dat zijn de eigenlijke circus-momenten, die tusschen het rillen en het huiveren liggen, je kinderlijk maken en prettig naar huis doen gaan. De heer Dario telt onder zijn collega's een zekeren I.éonel), die in het clowneske iets nieuws brengt. Hij zegt niets en doet niet veel, maar ik geloof, dat het daar juist in zit. Hij houdt er gebaren op na, die op een bijzondere anatomie wijzen, want zooals deze clown met zijn armen en beenen manoeuvreert is een nieuwigheid in de piste. Hij schijnt muzikaal te zijn, maar zijn hoofdbezig heid is toch het armen- cii beenen-experiment. Hij houdt zijn optreden bin nen de grenzen van het mogelijke en is dèarom /.ulk een aannemelijke yrapjas. De heer Léonell is eeri bescheiden artist, die in een groepje optreedt, maar een heel eind er boven uitsteekt. Een clown van 't echte type, dat zeldzaam is. En terwijl 't program ma ten einde loopt klimt onze bewondering voor de wijze waarop zoo'n onder neming wordt geadminis treerd. Leeuwen, olifan ten en bizons op kaart systeem Maar alles loopt van 'n leien dakje en zelfs de stalknechten, die de manege opharken, verrichten hun werk op de maat der muziek. Het kost moeite om heen te gaan, als de orkestmeester PetHka ons een „Tot weerziens" heeft toegeblazen. We kunnen deze gezellige omgeving niet makkelijk verlaten, er zitten te veel jeugdherinneringen aan vast en we hebben te smakelijk gelachen om niet nog eens even om te kijken naar den stalingang, waar door de spleet der gordijn nog de pailletten van Dario schitteren. Nog even snuiven we de circusromantiek op dan staan we weer buiten bij de mensclien, die onbewust zoobi prachtig circusnum mer gespeeld hebben. Achter 't buffet van Strussburgcr's restaurant. Malsche, vleesch- kleurige, met pailletten be- stikte, gepoeier de romantiek, dikt is het circus. Iets, dat je niet loslaat, dat je meer fasci neert dan bioscoop en theater, omdat er het onweerstaanbare in zit der avontuurlijkheid. In 't circus worden we allemaal Bohémien, zet ten ons hoedje schuin en doen zigeunerachtig. De woonwagen-sfeer, de stallucht, het klatergoud en het poeder En zoodra we op de harde banken naast elkaar zitten worden we broeders, gezellig- onder-ons, stooten een buurvrouw aan, slaan een buurman op zijn knie, lachen samen, huiveren samen en slaken samen kreten, net als bij een vuurwerk Die stemming bezorgden ons de meneer met gouden tressen, die non sens verkoopt tegen de clowns, de zweefacrobaten, de Radetzky-marscli en de unieke circus-echo, die je ner gens ter wereld geëvenaard vindt. We zijn allemaal cowboys en willen thuis op ons hoofd gaan staan. We lachen zoo vrij als op de hei, omdat we één groote lachende massa zijn en niemand ons zal uitlachen. We zijn "als kinderen, die Indiaantje spelen. Het circus met zijn dunne fanfare muziek, zijn trappelende Trakehners, zijn brabbelende clowns en zijn gezellig-griezelige salto-mortales, verricht wonderen aan de pessimisten onder ons en maakt schoonmoeders teerhartig. Het degradeert op vermakelijke wijze den rok en den hoogen hoed, maakt ons vertrouwd met de ge lieimen van de rimboe. En misschien is het publiek nog wel amusanter dan de clowns en de acrobaten. Is het niet een onvergetelijk schouwspel, je kost juffrouw in haar Zondagsche jurk, gewapend met 'n zakje vol toffees, op den eersten rang te zien zitten op nauwelijks een meter afstand van Caesar den koningstijger, terwijl een ijzeren hekje hen van elkander scheidt Of je kleermaker lyrisch te zien glimlachen bij de entréecomique van zes volwassen olifanten, terwijl je het gelaat des mans slechts kent van zijn eigen quitantie-entrée 1 Strassburger's Wereld-circus hervormt de massa in een vroolijk- deiuende, gichelende of huiverende menigte en speelt zóó lekker-roman- tisch, ondanks de enorme afmeting, dat het intiem lijkt als de kleine, prettige kermistent jes, waar de won deren onder den rook van je sigaret gebeuren. Dht is 't geheim van .Strassburger groot, ruim en toch intiem en gezellig. De inzet is machtig. Panters, leeuwen, tijgers en beren, geboren in de jungle of op de ijsschotsen van Nova-Zembla, vertoo- nen hun kunsten onder een reusachtige stolp van traliën met zweep en drietand, geleid door Alfred Cours, dompteur van reputatie en mannetjesputter bij uitnemendheid. Lama's en kameelen wie gelen binnen op de muziek van ,,'n Perzische Klooster tuin". Ze hebben alle een treffende gelijkenis met de Regina Strassburgerhoogeschoolrijdster.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 15