„Winterweelde" Wat geen ander modeboek U biedt, biedt 60 - MENEER BEENTJES EN ZIJN TYPISTE een completen knip- en naaicursus, Patronenkantoor Panora 26 Vervolg van pag. 23 ln de nieuwe editie, welke spoedig verschijnen zal, wordt beknopt maar duidelijk verteld, hoe l. zonder veel moeite Uw kleeding zelf kunt maken U krijgt als 't ware vlot geschreven, zonder geleerden omhaal, en verduidelijkt met verschillende voorbelden. Alleen reeds de nuttige wenken, hierin verwerkt, kunnen U het tienvoudige hesparen van wat 't geheele lx>ek U kost! „Winterweelde" bezorgt U bovendien meer dan 500 voor beelden van de komende herfst- en wintermode, waaronder een 125 kindermodellen. 't Lijkt ongeloofelijk: 56 pagina's groot formaat met tal van kleurenplaten in een keurig omslag Van alle modellen zullen als steeds knippatronen ver krijgbaar zijn in alle gebruikelijke maten a 20, 35 en 50 ct. man voor cent Winterweelde 1936/3T verschijnt begin September a.s. Door reeds nu te bestellen verzekert U zich van een exemplaar. Waclu niet te lang! De vorige Winterweelde was spoedig geheel uitverkocht. Bestellingen fcuruien als volgt geschie den door bemiddeling van uit' agent of bezorgerafgehaald aan het bureau van ons blad; door girostorting op No. 142700; door toezending van j het bedrag per postwissel of in post- j zegels (zooveel mogelijk il 6 ct.) aan Nassauplein 1 Haarlem Postgiro 142700 Hij kende nu iedere bocht en draai van den weg, heel het wezen van liet vrij wezenlooze landschap, en de vier passagiers, die dagelijks behalve s Zondags 's Zondags was er geen dienst meereden. De laatsten kende hij zoo goed, dat hij hun kaartjes niet •ens meer opvroeg. De Lijnhavensche spoorwegen waren niet zoo uitgewerkt als hij gedacht had. t Aantal wagons, dat aan het eind punt op zijsporen stond, had indruk op hem gemaakt, maar later ontdekte hij, .lat die niet aan de maatschappij hoor den haar rollend materiaal bestond uit de Marie Louise, een aamborstige maar eens beroemde locomotief, en vier ver weerde rijtuigen. Verdere eigendommen waren het halve recht op een perron- verlengsel te Tolness-Bayham en het \ervallen stationnetje te Lijn ha ven, dat met veel overleg drie kilometer van de kom was ^geplaatst. Geen mensoh maakte gebruik van 't lijntje dit was de stevige waarheid, die zich aan Marguerite Whitland opdrong. Met verslagenheid besefte zij de onge lofelijke slechtheid van den koop, dien Beentjes had aangegaan. Beentjes ech ter, die nu een echte locomotief had om mee te spelen hij had den bejaarden machinist een week vrijaf gegeven besefte niets dan de heerlijkheid, han dels over te halen en een roestig stuk machinerie hijgend te doen voorthorten door de aanraking van zijn hand. „Er zijn een massa menschen," zei Beentjes, een stoompijp streelend, „een massa menschen," zei hij, na op zijn vingers gezogen te hebben, want de stoom was zeer heet, „die beweren, dat onze goeie Marie Louise afgedaan heeft. Maar weet je, wat 't met die locomotief is 1 Je moet 'm stevig aanpakken. Ik heb 'm nog nooit op volle kracht gepro beerd is 't wel, ouwe stoker De ouwe stoker, oud zeventien, schud de een zwart gezicht. „Zou ik maar niet doen óók," zei hij dreigend. „George geeft 'm nooit meer dan een kwart stoom." „Hoor je dat, juf f" triomfeerde Beentjes. „Nooit meer dan een kwart stoom. Laat ik je vertellen, dat ik uit deze machine alleen genoeg geld kan halen, om de kosten van de heele lijn goed te maken. Ik zou bijvoorbeeld les kunnen geven aan leerling-machinisten. Is dat wat? En voor de film werken. Dii's een idee Rampzalig slachtoffer uit een trein geredjeugdige held spar telt als een gek op 't dek van een wa gon ijselijke botsingen enzoovoort en- zoovoort." „Voor 'n botsing zou u twee locomo tieven moeten hebben," zei het meisje. „Goed," zei de optimistische Beentjes, ..dan vragen we er een te leen aan den Noorderspoorweg." Hij zag neer op het meisje, en toen op zijn horloge. „Tijd om aan den slag te gaan, ka bouter," zei hij, en hij keek achterom bet treintje langs. De grijze conducteur zat op een karretje, en zijn knikkende hoofd getuigde voor de slaapwekkende kracht der Lijnbavenscho lucht. Been tjes stiet op de fluit, er kwam een snij- i dende gil, en de conducteur werd wak- ker. Hij keek op zijn horloge, geeuwde, zocht in den trein naar passagiers, zwaaide zijn vlag en klom in zijn hokje. Andermaal snerpte de machine. Been tjes haalde rustig den handel over, en er kwam een gemoedelijk tjoek-tjoek-tjoek. Beentjes glimlachte het meisje toe. „Niets lastiger dan erwtjes doppen, kleintje," zei hij. „En nu zal ik je eens laten zien, wat et uit te halen is." „George gaf nooit meer dan een kwart stoom waarschuwde het stokertje. „George kan opvliegen zei Beentjes onhartelijk. „Is dat een machinist met fut Betaalt de waarde maatschappij daarvoor 't Idee Marie Louise op 'n kwart stoom Hij keek het meisje aan, instemming verwachtend, maar zij voelde, dat 't in de gegeven omstandigheden wijzer was. geen moening te uiten. Beentjes haalde den handel iets ver-' der over, en Marie Louise waggelde van den schok. „Over dien adelstitel gesproken, beste, juf," zei Beentjes vertrouwelijk. Het kwam er rukkerig uit, want het voor front vau een hotsende locomotief, voor waarts ploeterend in ongewone vaart, bleek geen geschikt voetstuk te zijn voor samenhangende welsprekendheid. ,,'t Vaderland een dienst bewezen ministerie geholpen Chenney gewoon gek op me. „Gaan we niet te hard V' zei het meisje, een arm uitstekend om steun te vinden. „Heelemaal niet," bonkte Beentjes. „Absoluut niet. Ik wou juist eens laten zien hoe. Hij voelde zijn arm aanraken en keek naar het stokertje. „D!r leit hier nogal zand," zei het zwaarmoedige kind „je ken d'r best afspringen ik ga tenminste." „Afspringen kreet Beentjes. „Hoe bedoel je Hé Laat dat stomme kwa. Maar de assistent met het zwarte gelaat stond al op het trapje Beentjes zag hem huitelingen maken langs een zandige helling. Toen zag hij verbaasd het meisje aan. „Zelfmoord, kind," zei hij met een stem van ontzetting. „Verschrikkelijk „Is dat geen station V' vroeg hel meisje, op 't oogenblik meer belang stel lend in haar eigen toekomst. Beentjes keek door de voorraampjes. „Da's Bayham, ouwe jongen," zei hij. „Daar stoppen we." Hij trok aan den handel, maar de han del bewoog niet. Hij rukte wanhopig, maar het leek wel, of de stalen staaf vastgeschroefd zat. Marie Louise sprong vooruit met een ongeloofelijke snelheid, en een goede driehonderd meter verder lag het doodloopend spoor, waar de trein uit Lijnhaven op moest stilstaan. Beentjes werd wit en keek met angst- oogen naar het meisje. Snel speurde hij links en rechts, maar zij waren het zandgebied gepasseerd een poging om nu den trein te verlaten, beteekende een zekeren ondergang. Zijne excellentie minister Chenney had te Tolness bevredigenden arbeid verricht, en gegevens genoeg verzameld, om den lastigsten vrager in het parle ment van antwoord te kunnen dienen. Hij zat met de officieren van het kleine garnizoen te lunchen, toen hij een telegram kreeg. Hij las het en glimlachte. „Goed," zei hij. „Heeren, ik zal een beetje vroeger wegmoeten dan ik ge dacht had. Kolonel Wraggle, kijkt u even, ol mijn extra trein klaar is Ik moet over tien minuten weg. De Ch> neesche commissie is er," zei hij gewich tig, „of liever, ze komt vanmiddag in Londen aan, en ik ben door den minister president afgevaardigd...." Hij verhaalde zijn eerbiedig gehoor, welk aandeel hij genomen had in 't ver krijgen van die steenkool-concessies. Hij

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 26