1
r
I
L-
m
"ffi
f
mm
Bij het gereedkomen van het groote schuttersstuk viert Rembrandt feest
met zijn leerlingen.
Hendricje Stoffels voor den kerkeraad,
beschuldigd van immoreel gedrag
En inderdaad niet zoodra heeft inen het landgoed
betreden of men ontwaart dan hier, dan daar de
kenmerkende bouwsels van ieder filmterrein, fronten
van latten, doek en gips, van verschillende stijlen en
uit verschillende periodes, eenzaam nu en vervallen,
omdat men ze niet meer noodig heeft voor het oogen-
blik of omdat de tijd ontbrak om ze neer te halen.
r)och pas wanneer men, over het breede pad langs
den vijver, 't fraaie, typisch Engelsehe landhuis,
„The Fishery" genaamd, betreedt, bevindt men zich
in het heiligdom der eigenlijke studio, waar de inte
rieurscènes worden opgenomen, waar de geluids
apparaten zijn opgesteld waar het bordje „Silence"
gedurende de opnamen als de hoogste wet geldt, en
angstvallig door iedereen wordt in acht genomen.
De groote zalen en ruime, hooge vertrekken
van het landhuis leenen zich uitstekend voor
het doel. De ligging, ver van den grooten weg,
in de rustige omgeving van het park, is ideaal.
We kwamen in de studio's aan, juist toen men
beginnen ging met de opnamen van een der scènes
uit Rembrandt's glorietijd zijn opdracht om het
Corporaalscliap van kapitein Frans Banning Cocq én
luitenant Willem van Ruytenburg te schilderen. Met
groote nauwkeurigheid nagebootst rees daar voor ons
op het ruime, helder verlichte oud-Hollandsche
interieur, een nabootsing van het Rembrandthuis
aan de Breestraat, met de opkamer en de betegelde
eiken trap. Rembrandt Charles Laughton gekleed
in het zorgvuldig gecopieerde costuum van het mid
den der zeventiende eeuw, den ruimen overmantel
los en nonchalant over de breede schouders, het pen
seel in de rechterhand, den schilderstok en schilderlap
in de linker, werd verondersteld juist de laatste hand
te leggen aan het groote schuttersstuk. Dit laatste
laten we het voor het gemak „De Nachtwacht"
noemen, ofschoon men weet, dat Rembrandt het
Charles Laughton als Rem
brandt van Rijn.
nooit als zoodanig heeft
bedoeld was een op de
juiste afmetingen ver-
groote en in drie breede
strooken op linnen ge-
plaktefotografische repro
ductie van het meester
werk. In de film zal daar
van straks natuurlijk niet
liet geringste blijken, en
zou men zweren Rem
brandt voor 't echte doek
aan den arbeid te zien.
Om hem heen verdringen
zich zijn beste leerlingen,
beschouwend en helpend,
Crovaert Flinck en Karei
Fabritius, uitstekend ge
typeerd door de acteurs
Robert Cochran en John
Clemeuts, beiden evenmin
onbekenden van het witte
doek. Verder nog een paar
leerlingen en dan de kleine
Titus (Richard Gofe), ge
zeten hoog boven op de
Saskia, Rembrandt's eerste
vrouwligt op sterven.
Geertke Dim (Gertrude
Lawrence) zegt aan den f
kleinen Titus Richard
Gofe), dat hij moeder niet
wakker maken mag, daar
zij rust noodig heeft.