1 r I L- m "ffi f mm Bij het gereedkomen van het groote schuttersstuk viert Rembrandt feest met zijn leerlingen. Hendricje Stoffels voor den kerkeraad, beschuldigd van immoreel gedrag En inderdaad niet zoodra heeft inen het landgoed betreden of men ontwaart dan hier, dan daar de kenmerkende bouwsels van ieder filmterrein, fronten van latten, doek en gips, van verschillende stijlen en uit verschillende periodes, eenzaam nu en vervallen, omdat men ze niet meer noodig heeft voor het oogen- blik of omdat de tijd ontbrak om ze neer te halen. r)och pas wanneer men, over het breede pad langs den vijver, 't fraaie, typisch Engelsehe landhuis, „The Fishery" genaamd, betreedt, bevindt men zich in het heiligdom der eigenlijke studio, waar de inte rieurscènes worden opgenomen, waar de geluids apparaten zijn opgesteld waar het bordje „Silence" gedurende de opnamen als de hoogste wet geldt, en angstvallig door iedereen wordt in acht genomen. De groote zalen en ruime, hooge vertrekken van het landhuis leenen zich uitstekend voor het doel. De ligging, ver van den grooten weg, in de rustige omgeving van het park, is ideaal. We kwamen in de studio's aan, juist toen men beginnen ging met de opnamen van een der scènes uit Rembrandt's glorietijd zijn opdracht om het Corporaalscliap van kapitein Frans Banning Cocq én luitenant Willem van Ruytenburg te schilderen. Met groote nauwkeurigheid nagebootst rees daar voor ons op het ruime, helder verlichte oud-Hollandsche interieur, een nabootsing van het Rembrandthuis aan de Breestraat, met de opkamer en de betegelde eiken trap. Rembrandt Charles Laughton gekleed in het zorgvuldig gecopieerde costuum van het mid den der zeventiende eeuw, den ruimen overmantel los en nonchalant over de breede schouders, het pen seel in de rechterhand, den schilderstok en schilderlap in de linker, werd verondersteld juist de laatste hand te leggen aan het groote schuttersstuk. Dit laatste laten we het voor het gemak „De Nachtwacht" noemen, ofschoon men weet, dat Rembrandt het Charles Laughton als Rem brandt van Rijn. nooit als zoodanig heeft bedoeld was een op de juiste afmetingen ver- groote en in drie breede strooken op linnen ge- plaktefotografische repro ductie van het meester werk. In de film zal daar van straks natuurlijk niet liet geringste blijken, en zou men zweren Rem brandt voor 't echte doek aan den arbeid te zien. Om hem heen verdringen zich zijn beste leerlingen, beschouwend en helpend, Crovaert Flinck en Karei Fabritius, uitstekend ge typeerd door de acteurs Robert Cochran en John Clemeuts, beiden evenmin onbekenden van het witte doek. Verder nog een paar leerlingen en dan de kleine Titus (Richard Gofe), ge zeten hoog boven op de Saskia, Rembrandt's eerste vrouwligt op sterven. Geertke Dim (Gertrude Lawrence) zegt aan den f kleinen Titus Richard Gofe), dat hij moeder niet wakker maken mag, daar zij rust noodig heeft.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 3