Rembrandt legt de laatste
hand aan hef portret zijner
inmiddcls overleden vrouw
Saskia van Uylenburgh.
Twee kunstvrienden komen
op bezoek.
een bijzondere bewaker
aangesteld, die tijdens bet
draaien der verschillende
scènes hot oog houdt op
en waakt voor beschadi
ging van de oude kost
baarheden, edelsteenen,
gouden ketens, drink
bekers, poroeleiu, glas
werk en zoo meer, die
dan ook telkens wanneer
ze gediend hebben bij
een of andere opname,
zorgvuldig in de onder-
grondsche kluis der studio
weer worden opgeborgen.
J ohan de Meester, in gesprek met een paar actrices
in oud-Hollandsche kleederdracht.
werktrap van zijn vader en vol aandacht voor het
mooie schilderij waaraan „vader" bezig is.
Bewonderenswaardig raak is deze inise-en-seène,
grootsch in haar betrekkelijke simpelheid. Be
wonderenswaardig niet minder het geduld, waarmee
de spelers elk nieuw spelmoment herhaaldelijk moe
ten overdoen, totdat alles tot in de finesses klopt,
en de regisseur aan den cameraman het sein kan
geven „draaien
Doch ze. weten dat zoo alleen een goede film ont
staat-, en van groot tot klein geeft zich telkens weer
met toewijding aan zijn taak, en onderwerpt zich aan
de aanwijzingen van den regisseur. Ze zijn echter
geheel ingeleefd in hun lang niet gemakkelijke, wijl
zeer uitzonderlijke, rol als groote schilders uit een
grooten, maar zoo geheel anderen tijd, en wanneer
we geruimen tijd de proefnemingen en de mise-en-
scène der achtereenvolgende momenten hebben
gadegeslagen, voelen we ons gedrongen om onzen
leidsman onze verbazing en bewondering uit te
drukken over zooveel concentratie-vermogen en
zooveel taaie volharding en geduld.
Tijdens een der rustpauzes hebben
we ons laten vertellen van de enorme
sommen, welke in deze film aan requi-
sieten-materiaal gebruikt worden. Een
détail slechtsenkele weken geleden
werd, als een der eerste scènes, liej be
grafenismaal gefilmd, 11a den dood van
Rembrandt's eerste vrouw, Saskia van
Uylenburgh. Op de eiken sc-hraagtafel
stond alleen reeds aan echt antiek glas
werk voor een waarde van drieduizend
pond, door antiquairs en verzamelaars
uitgeleend. De firma Katz uit Dieren,
bezitters van een rijke verzameling
oud-Hollandsche meubelen, stond voor
een waarde van vijftienduizend gulden
af aan kostbaarheden, oude meubels
en gebruiksvoorwerpen. Want deze zijn
het, welke in de film het locaal
karakter en het tijdeigen benadrukken,
en den indruk van echtheid vergrooten. Er is zelfs
ls kunstzinnig advi-
seur staat de Hol-
landsche kunstenaar Jo-
han de Meester den re
gisseur terzijde, hij is
belast met het toezicht
op de juiste kleederdracht,
de gebezigde taal, de ge
woonten, opdat dit alles
zoo nauwkeurig mogelijk
zal worden ingesteld op
het zeventiende-eeuwsclie
tijdperk.
Zoo hebben we dus daar
in de film-studio's van
Denham een glimp opge
vangen van den enormen
arbeid en van de artistiek waarlijk hoogstaande
verzorging, welke aan het tot stand komen van deze
historische film worden besteed. Beide beloven
deze film te zullen maken tot een evenement in de
geschiedenis fier film. Een evenement, dat ook zijn
bijzondere beteekenis hebben zal voor ons vader
land. Dat er in niet geringe mate toe zal bijdragen,
de glorie van onze zeventiende-eenwsche schilder
school over de geheele beschaafde wereld nog eens
opnieuw te onderstrepen, en eens te meer de aan
dacht- te vestigen op het kleine landje aan de
Noordzee, waar zooveel groots tot stand kwam, en
dat, ook in onze dagen nog, op meer dan één ge
bied zich groot toont, in alles waarin een klein land
groot kan zijn. SCH.
Een onderhoud tusschen Rembrandt en zijn vrienden.
Hertsbeeke en dokter Menasseh. Staande John
Bryning als de bijna volwassen zoon ran Rem
brandt, Titus. Geheel rechts John Clements als
Fabritius.