HOE „KRABBELS" UW KARAKTER
ONTHULLEN!
f
ff tq.nlff
cT)e geheimen van blocnotes
en vloei lexers
26
Dooien worden gewoonlijk get eekend
door prac i ehe men ehen, die zich be-
20 gd maken over he' betalen van reke
ningen, over het bereiken van ta tbare
resultaten of die trachten diep na te denken.
Speren, dolken, slangen en pijlen wijzen
op woede of soms op hevigen schrik.
Hebt n wel eens inet verwondering naar uw
telefoonblocnote gekeken en zich toen afge
vraagd. hoe u er toe kwam om al die
fantastische figuren, leuke krulletjes, dwaze
cirkels, letters, sterren of doozen te maken f
Het krabbelen op een blocnote of op ieder ander
stukje papier, dat bij de hand ligt, is een gewoonte
van vele menschen. Hoe vreemd het ook lijkt, slechts
zelden maakte dit verschijnsel het onderwerp van
'n populaire bespreking uit en de psychologen hebben
er maar weinig aandacht aan besteed, hoewel het
toch een der meest voorkomende menschelijke
gewoonten is.
Het is niet gemakkelijk een leuk en verrassend
krabbelteekeningetje te maken, terwijl men z'n
volle aandacht erop gevestigd heeft. De originaliteit
der figuren en de vlotheid der uitvoering gaan dan
onmiddellijk verloren, tenzij men het gekrabbel
verricht in oogenblikken van innerlijke afgetrokken
heid, zoodat het onderbewustzijn de kans heoft, de
hersenen en de hand, die het potlood vasthoudt,
te besturen.
Telefoongesprekken zijn niet de eenige hande
lingen, die zulke krabbels tot gevolg hebben. De
conferentietafels in duizenden kantoren, de lesse
naars van politieke figuren en krantenmenschen,
die hun problemen met bezoekers bepraten, de
servetten en tafellakens van restaurants, waar
ernstige gesprekken worden gevoerd, deze dragen
alle de veelbeteekenende, kleine figuurtjes, welke
zooveel verraden omtrent den persoon, die ze pro
duceerde.
Het onderbewustzijn zelf veroorzaakt deze gril
lige krabbels en daar dit onderbewustzijn genoegen
schept in symbolen, onthullen de kleine teekeninge-
tjes dikwijls veel van wat tot het bewustzijn nimmer
werkelijk was doorgedrongen en ook op geen andere
wijze zou kunnen worden waargenomen.
Twintig jaar geleden legde men, uit studie-over
wegingen, een verzameling van deze figuurtjes aan
en bestudeerde ze. Zoodoende is het thans mogelijk
vast te stellen, dat die met een min of meer alge
meen voorkomenden vorm, in ruimen zin genomen,
zekere karaktertrekken van den teekenaar te
kennen geven, terwijl de minder aan vorm ge
bonden afbeeldingen een bepaalden toestand van
tijdelijke reactie uitdrukken. Het gekrabbel van den
innerlijk onevenwichtige of van den prikkelbare zal
dikwijls licht kunnen werpen op de oorzaken van
hun toestand
Fan'astische krabbels met geheimzinnige versieringen
wijzen op verbeeldingskracht en diep gevoelsleven.
Van de standaard"-teekeningen is er geen mis
schien zóóveel gemaakt als de doos. Dit voorbeeld
wordt meermalen versterkt door de lijnen dikker
te maken of te verdubbelen, door een gedeelte van
de doos „op te vullen" of de hoeken te verbinden,
teneinde een vollediger beeld van het voorwerp te
geven.
Doozen worden meestal geteekend door prae-
tische menschen, die zich bezorgd makep over het
betalen van rekeningen, het bereiken van tastbare
resultaten in materieele aangelegenheden, ofwel
trachten over objectieve zaken diep na te denken.
„Doozen" vertellen den psycholoog, dat de tee
kenaar den wenscli koestert nauwkeurig te zijn en
het behoeft dus geen verwondering te wekken, dat
ze hoofdzakelijk vervaardigd worden door boek
houders, scheikundigen, bankiers en wiskunstenaars.
De volgende veelvoorkomende figuur is de krul,
die een soort hoofdletter ,,L" voorstelt, herhaald tot
in het oneindige en meestal gebruikt door menschen.
die boven de middelmaat uitsteken en een goed
humeur hebben. Als bewijs voor iemands tijdelijken
gemoedstoestand worden zulke figuren dikwijls ge
vonden op een telefoonbloc na een vroolijk, harte
lijk of gezellig onderhoud.
Het plaatsen van punten in verschillende, doch
symmetrische figuren komt eveneens veelvuldig
voor. Personen uit de bouwwereld, die zich graag
aan hun afspraak houden en er steeds op bedacht
zijn, slechts datgene te zeggen wat ze meenen en hun
voorstellen tot in de kleinste bijzonderheden uit
leggen, gebruiken een dergelijken vorm. Deze punten
worden herhaaldelijk gevonden op
plaatsen, waar men aan het bouwen
is, als de onbewuste doch zichtbare
uitingen van timmerlui, metselaars en loodgieters,
terwijl ze de onderdeden van hun arbeid bespraken.
Sterren, hetzij werkelijk goed geteekende öf iets.
dat er maar op lijkt, worden meer gemaakt door
jonge menschen dan door oudere.
Dit valt gemakkelijk te begrijpen, want de jeugd
gelooft in haar toekomst en streeft omhoog naar de
sterren hoop en vertrouwen gaan pas verloren
na vele teleurstellingen. Slechts weinig menschen,
die sterren teekenen, zijn ziek, ontmoedigd of onge
lukkig.
Wanneer het potlood of de pen vlug ronddraait
en op het papier een min of meer vuile vlek maakt,
is dit een minder gunstig teeken zoo'n geschreven
symbool wijst op verwarde gedachten en oneven
wichtigheid. Dreigende ziekten, angst voor moeilijk
heden, financieele tegenslagen, gebrek aan liefde en
vriendschap zijn de oorzaak van dit gekrabbel. Veel
menschen fabriceeren er onder den druk van hun
moeilijkheden nog krulletjes bij, maar zoodra de
toestand zich verbetert, komt hieraan een einde.
Speren, dolken, pijlen
tuigen spreken duidelijk
van angst en toorn, even
als hevige schrik op zulk
'n manier tot uiting komt.
Een vrouw, wier echtge
noot gevaarlijk was in
oogenblikken van dronken
schap, ontdekte, dat zij.
als hij in dien toestand
thuiskwam en zij hem
trachtte te kalmeeren, in
haar angst en opwinding
dergelijke krabbels maakte.
Het is niet te verwonde
ren, dat bloemen, bladeren
en booinen, als heel na
tuurlijke symbolen, worden
geteekend door verliefde
menschen, jonge moeders,
gelukkige mannen en vrou
wen en door rustige, kin
derlijke zielen. Vele perso
nen met een fijn karakter
worden zelfs handig in het
teekenen van deze figuur
tjes, omdat zij er in hun
vroegste jeugd reeds mee
begonnen zijn,
Ladders en kronkelende
pluimen, gelijkende op
rook, vertolken hoop en
ambitie.
Een van de ineest amusante vormen, die men zou
kunnen noemen „krabbels van verlangen", is het
teekenen van geld.
Deze uiting komt dikwijls voor en men kan haar 't
best beschouwen als 'n soort droomen in wakenden
toestand, waaraan vele menschen zich overgevon.
Een zelfde verschijnsel is het teekenen van een
klein huis. Menigeen, die op kantoor bekend staat
om zijn barschen toon, verraadt op deze wijze zijn
werkelijke genegenheid voor gezin en woning, en
verklaart door zijn „huis-gekrabbel" de oorzaak,
waarom hij door zijn familie wordt bemind.
Verliefde jonge menschen, die aan trouwen denken,
teekenen zelfs dikwijls huizen, hoewel hun droom
I)e vermakelijke telefoonblocnote van 'n jongen zaken
man, waarin hij, over een heelen dag, onbewuft ont
hult: beroeringen van liefde, boosheid, geluk, gecon
centreerd denken, verwarring en vervulling - het
ware verslag van acht kantooruren.
en andere moordwerk-
Dwaze cirkels, veroor
zaakt doordal po'lood
of pen vlug worden
rondgedraaid tot er een
min of meer vuile plek
op 't papier i» gevmnd,
verraden dikwijls ziek
te, vrees en financieele
tegenslagen