t
1
27
•JLfrM /ïSS
Verliefde jongelui geven dikwijls uiting
aan hun gemoedstoestand door krab
bels van verlangengewoonlijk ruwe
teekeningen van huizen, waarin ze
met hun uitverkorene hopen te gaan
wonen.
Met zorg uitgevoerde, zeer ingewikkelde,
doch goed ontworpen f iguren worden
gewoonlijk gemaakt door ingenieurs,
architecten en scheikundigen.
in werkelijkheid een bovenhuisje in de stad wordt.
Met zorg uitgevoerde, zeer ingewikkelde, doch
goed ontworpen figuren ziet men gewoonlijk van
ingenieurs, architecten, scheikundigen en bouwers.
Artisten krabbelen speelsgewijs, maar hun onder
bewuste scheppingen zijn dikwijls humoristischer en
fantastischer dan het werk, dat ze bewust doen.
Fantastische, krabbels met geheimzinnige versie-
vingen wijzen op verbeeldingskracht en diep ge
voelsleven. Hoe onbewogen de teekenaar in kwestie
uiterlijk ook mag schijnen, in werkelijkheid is hij een
vurige en temperamentvolle persoonlijkheid.
Slechte, evenals geestelijk uit het evenwicht ge
brachte menschen bewijzen ontstellend duidelijk
hun bedorvenheid in teekeningen.
De kalender op het bureau van een zakenman ver
raadt somtijds, hoe hij den dag heeft doorgebracht.
Op de pagina hiernaast staan afgebeeld de onbewuste
reacties van een jongen, levenslustigen man in een
leidende functie bij een groote onderneming.
Van links naar rechts ziet men achtereenvolgens
een bloem met de aanduiding 8.45; dat was het
oogenblik, waarop het meisje, waarmede hij spoedig
zou trouwen, hem opbelde en goedenmorgen
wenschte. Het volgende uur had hij verschillende
onbelangrijke gesprekken en de speren en streepjes
toonen, dat zijn ongeduld gestadig groeide. Toen
vond er een werkelijk belangrijk onderhoud plaats.
Hij teekende zorgvuldig een doos en naarmate de
verschillende punten werden afgehandeld, kwamen
er om de doos verschillende vierkantjes. Dat het
gesprek naar volle tevredenheid verliep, bewijzen de
twee ladders.
Om half een helde een vriend, dien hij graag
mocht, hem op om samen te ga-an lunchen. Een rij
kleine, vroolijke sterretjes verscheen er op het
papier tijdens de discussie, welk restaurant ze zouden
kiezen. Terug van een overdadig maal, bracht hij een
uur in lustelooze stemming door, totdat om drie uui
een langdurig telefoongesprek de kroon zette op
wekenlangen harden arbeid aan een bepaald onder
werp. Ladders, sterren en zijn eigen initialen ver
rieden nadrukkelijk zijn groote voldoening. Om vijf
uur helde zijn meisje weer op om hem te zeggen, dat
hij haar kon ontmoeten
in een door haar bij voor
keur bezocht restaurant.
Ditmaal zat hij met een
glimlach om zijn mond en
een droomerigen blik in
zijn oogen aan zijn bureau,
voordat hij hoed en jas
nam en zijn dagtaak als
Links: Een geestelijk on
evenwichtige jongen, die zijn
zusters haatte, onthult zijn
toestand door het onbewuste
krabbelen van mismaakte
geëindigd beschouwde.
Tijdens dit korte oogen
blik van droomen „met
open oogen" had hij na
tuurlijk het „huisje vau
verlangen" geteekend.
Een ander interessant
geval was dat van een
jonge vrouw, die de ge
woonte bezat om drie
vormen te teekenen
schepen, vogels of hoo
rnen. Dikwijls krabbelde
zij, als ze aan haar les
senaar zat te droomen of
'n telefoongesprek voerde,
deze drie figuren in vage
lijnen op het papier.
Uiterlijk scheen ze een
gelukkige vrouw. Maar
in werkelijkheid was ze
ontevreden en de voor
werpen, die zij teekende,
waren de symbolen van
deze ontevredenheid.
Eén zijde van haar natuur verlangde naar een
voller en interessanter leven, naar reizen en opwin
dende avonturen. Ofschoon ze ver van de kust was
geboren en in haar leven nimmer de zee had gezien,
teekende ze, wanneer ze met een potlood in de hand
zat, in ruwe lijnen den omtrek van booten. En steeds
vertolkte dit denzelfden wensch los te komen van
de dingen, die haar gebonden hielden.
Maar soms veranderde haar stemming. Dan had
ze genoeg van de inspanning, die het werk van haar
vergde en verlangde ze onbewust naar een eenvoudig,
kalm leven zonder eenige opwinding. Dan kwamen
de hoornen op papier. Dit symbool, zooals door haar
gekrabbeld, was heel duidelijk. Het beteekende, dat
ze buiten wilde wonen, ver van het woelige stads
leven, in een kleine, rustige plaats, waar ze haar geest
1
C\
ft
Het plaatsen van punten in symmetrische vormen wijst
op een methodisch en nauwgezet karakter.
Sterren worden het meest geteekend door jonge men
schen, die het vertrouwen en de hoop nog niet hebben
verlaren in teleurstellende jaren.
niet behoefde te gebruiken voor dingen, die haar in
werkelijkheid niet interesseerden waar ze den
geheelen dag kon wandelen in de bosschen of rustig
zitten droomen en peinzen over datgene, wat haar
toevallig bezighield.
Een ding, dat haar werkelijk belang inboezemde,
was muziek en de vogels, die zij teekende, waren een
uiting van deze belangstelling, ofschoon ze dit zelf
niet besefte. Als kind studeerde zij muziek, maar zij
werd later gedwongen dit op te geven. In droomerige
oogenblikken kwamen de vage herinneringen aan
het geluk, dat ze eens had ondergaan, weer bij haar
op en dan teekende ze vogels altijd vliegende
vogels, die uitdrukking gaven aan het verheven
gevoel, dat muziek haar schonk.
Rechts: Artisten krabbelen
vaak vreemde teekeningen,
die meermalen humoristi
scher en fantastischer zijn
dan het werk, dat ze bewust
RvmNmiiiiiMVi!
L Willi