t 1 27 •JLfrM /ïSS Verliefde jongelui geven dikwijls uiting aan hun gemoedstoestand door krab bels van verlangengewoonlijk ruwe teekeningen van huizen, waarin ze met hun uitverkorene hopen te gaan wonen. Met zorg uitgevoerde, zeer ingewikkelde, doch goed ontworpen f iguren worden gewoonlijk gemaakt door ingenieurs, architecten en scheikundigen. in werkelijkheid een bovenhuisje in de stad wordt. Met zorg uitgevoerde, zeer ingewikkelde, doch goed ontworpen figuren ziet men gewoonlijk van ingenieurs, architecten, scheikundigen en bouwers. Artisten krabbelen speelsgewijs, maar hun onder bewuste scheppingen zijn dikwijls humoristischer en fantastischer dan het werk, dat ze bewust doen. Fantastische, krabbels met geheimzinnige versie- vingen wijzen op verbeeldingskracht en diep ge voelsleven. Hoe onbewogen de teekenaar in kwestie uiterlijk ook mag schijnen, in werkelijkheid is hij een vurige en temperamentvolle persoonlijkheid. Slechte, evenals geestelijk uit het evenwicht ge brachte menschen bewijzen ontstellend duidelijk hun bedorvenheid in teekeningen. De kalender op het bureau van een zakenman ver raadt somtijds, hoe hij den dag heeft doorgebracht. Op de pagina hiernaast staan afgebeeld de onbewuste reacties van een jongen, levenslustigen man in een leidende functie bij een groote onderneming. Van links naar rechts ziet men achtereenvolgens een bloem met de aanduiding 8.45; dat was het oogenblik, waarop het meisje, waarmede hij spoedig zou trouwen, hem opbelde en goedenmorgen wenschte. Het volgende uur had hij verschillende onbelangrijke gesprekken en de speren en streepjes toonen, dat zijn ongeduld gestadig groeide. Toen vond er een werkelijk belangrijk onderhoud plaats. Hij teekende zorgvuldig een doos en naarmate de verschillende punten werden afgehandeld, kwamen er om de doos verschillende vierkantjes. Dat het gesprek naar volle tevredenheid verliep, bewijzen de twee ladders. Om half een helde een vriend, dien hij graag mocht, hem op om samen te ga-an lunchen. Een rij kleine, vroolijke sterretjes verscheen er op het papier tijdens de discussie, welk restaurant ze zouden kiezen. Terug van een overdadig maal, bracht hij een uur in lustelooze stemming door, totdat om drie uui een langdurig telefoongesprek de kroon zette op wekenlangen harden arbeid aan een bepaald onder werp. Ladders, sterren en zijn eigen initialen ver rieden nadrukkelijk zijn groote voldoening. Om vijf uur helde zijn meisje weer op om hem te zeggen, dat hij haar kon ontmoeten in een door haar bij voor keur bezocht restaurant. Ditmaal zat hij met een glimlach om zijn mond en een droomerigen blik in zijn oogen aan zijn bureau, voordat hij hoed en jas nam en zijn dagtaak als Links: Een geestelijk on evenwichtige jongen, die zijn zusters haatte, onthult zijn toestand door het onbewuste krabbelen van mismaakte geëindigd beschouwde. Tijdens dit korte oogen blik van droomen „met open oogen" had hij na tuurlijk het „huisje vau verlangen" geteekend. Een ander interessant geval was dat van een jonge vrouw, die de ge woonte bezat om drie vormen te teekenen schepen, vogels of hoo rnen. Dikwijls krabbelde zij, als ze aan haar les senaar zat te droomen of 'n telefoongesprek voerde, deze drie figuren in vage lijnen op het papier. Uiterlijk scheen ze een gelukkige vrouw. Maar in werkelijkheid was ze ontevreden en de voor werpen, die zij teekende, waren de symbolen van deze ontevredenheid. Eén zijde van haar natuur verlangde naar een voller en interessanter leven, naar reizen en opwin dende avonturen. Ofschoon ze ver van de kust was geboren en in haar leven nimmer de zee had gezien, teekende ze, wanneer ze met een potlood in de hand zat, in ruwe lijnen den omtrek van booten. En steeds vertolkte dit denzelfden wensch los te komen van de dingen, die haar gebonden hielden. Maar soms veranderde haar stemming. Dan had ze genoeg van de inspanning, die het werk van haar vergde en verlangde ze onbewust naar een eenvoudig, kalm leven zonder eenige opwinding. Dan kwamen de hoornen op papier. Dit symbool, zooals door haar gekrabbeld, was heel duidelijk. Het beteekende, dat ze buiten wilde wonen, ver van het woelige stads leven, in een kleine, rustige plaats, waar ze haar geest 1 C\ ft Het plaatsen van punten in symmetrische vormen wijst op een methodisch en nauwgezet karakter. Sterren worden het meest geteekend door jonge men schen, die het vertrouwen en de hoop nog niet hebben verlaren in teleurstellende jaren. niet behoefde te gebruiken voor dingen, die haar in werkelijkheid niet interesseerden waar ze den geheelen dag kon wandelen in de bosschen of rustig zitten droomen en peinzen over datgene, wat haar toevallig bezighield. Een ding, dat haar werkelijk belang inboezemde, was muziek en de vogels, die zij teekende, waren een uiting van deze belangstelling, ofschoon ze dit zelf niet besefte. Als kind studeerde zij muziek, maar zij werd later gedwongen dit op te geven. In droomerige oogenblikken kwamen de vage herinneringen aan het geluk, dat ze eens had ondergaan, weer bij haar op en dan teekende ze vogels altijd vliegende vogels, die uitdrukking gaven aan het verheven gevoel, dat muziek haar schonk. Rechts: Artisten krabbelen vaak vreemde teekeningen, die meermalen humoristi scher en fantastischer zijn dan het werk, dat ze bewust RvmNmiiiiiMVi! L Willi

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 27