FILMSTERREN in visschenhuid De huid van. een haoien-luchtblaas wordt op den toiletspiegel gespan nen om de noodige spanning en elasticiteit te krijgen. De liichtblaas van een haai levert pas een hoeveelheid materiaal, waar vlot en practisch mee te werken valt. Zulke kleine visschen als deze hier worden geb nikt voor de fijne afwerking van sommige meer belangrijke détails van het masker. Pictures hebben deze maskerkun stenaars kortelings echter de ge legenheid gekregen, hun nieuwe techniek te beproeven voor een compleet masker. Het gaat er daarbij om, een normaal, jong ge zicht in 'n oud en zelfs spookach tig fantastisch type te veranderen. Dat brengt echter zijn bezwaren mee. Want eerstens schijnt het ongehoord moeilijk te zijn, in het vischhuidmasker te spelen, omdat het de gezichtshuid zoo volledig afsluit en de uitwaseming der po riën te eenenmale belet, waarvan een beklemmende benauwdheid het gevolg is. Maar tweedens neemt het opleggen van het mas ker alleen reeds volle acht uren in beslageen tamelijk enerveerend karweitje. Maar het effect is dan ook onvergelijkelijk. Dat is bijvoorbeeld te bewonderen aan den prachtigen kop, dien men voor Boris Karloff gemaakt heeft in de film De Ghoul (Ghoul noemt men in het Oosten een menschenlijken etenden daemon). De bijzonderheden van dit origineele procédé II kunt ze gemakkelijk volgen aan de hand van de foto's, die het opleggen van dit vischhuidmasker in beeld brengen. Tarbot en rog, kabeljauw en haai hebben nu hun intrede in de filmwereld gedaan. En 0111 er een belangrijke rol te vervullen ook. De masker-techniek, altijd nog niei tevreden met den voortgang, dien zij toch in slechts enkele jaren maakte, zoekt steeds naar nieuwe mogelijk heden en daarom naar nieuwe materialen. En daartoe schijnt zich visschenhuid, of juister gezegd Met bindgaren worden de zwaardere plooien gemarkeerd; daarover wordt straks de visch- huid gespannen. de luchtblaas van eenige bepaalde vischsoorten, bij uitstek te leenen. In Duitsche filmateliers zijn reeds jaren geleden de eerste proeven met visschen huid genomen, op kleinere schaal nog, en wel in 't bijzonder om huid plooien en litteekens te markeeren. Til de ateliers der Gaumont British Boris Karloff, zooals hij met het vischhuidmasker in zijn film De Ghoul, de men: chenlijken etende daemon, zulk een succes bereikte. liet geheele gelaat, met bindgaren, wallen en andere ma'eiialen vervorrtïd, wordt met stukken vischhuid overspannen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 28