FILMSTERREN
in visschenhuid
De huid van. een haoien-luchtblaas
wordt op den toiletspiegel gespan
nen om de noodige spanning en
elasticiteit te krijgen.
De liichtblaas van een haai levert pas een hoeveelheid materiaal, waar vlot en practisch mee te werken valt.
Zulke kleine visschen als deze hier worden geb nikt voor de fijne afwerking van sommige meer belangrijke
détails van het masker.
Pictures hebben deze maskerkun
stenaars kortelings echter de ge
legenheid gekregen, hun nieuwe
techniek te beproeven voor een
compleet masker. Het gaat er
daarbij om, een normaal, jong ge
zicht in 'n oud en zelfs spookach
tig fantastisch type te veranderen.
Dat brengt echter zijn bezwaren
mee. Want eerstens schijnt het
ongehoord moeilijk te zijn, in het
vischhuidmasker te spelen, omdat
het de gezichtshuid zoo volledig
afsluit en de uitwaseming der po
riën te eenenmale belet, waarvan
een beklemmende benauwdheid het gevolg is.
Maar tweedens neemt het opleggen van het mas
ker alleen reeds volle acht uren in beslageen
tamelijk enerveerend karweitje.
Maar het effect is dan ook onvergelijkelijk. Dat
is bijvoorbeeld te bewonderen aan den prachtigen
kop, dien men voor Boris Karloff gemaakt heeft
in de film De Ghoul (Ghoul noemt men in het Oosten
een menschenlijken etenden daemon).
De bijzonderheden van dit origineele procédé
II kunt ze gemakkelijk volgen aan de hand van de
foto's, die het opleggen van dit vischhuidmasker
in beeld brengen.
Tarbot en rog, kabeljauw en haai hebben nu
hun intrede in de filmwereld gedaan. En
0111 er een belangrijke rol te vervullen ook.
De masker-techniek, altijd nog niei tevreden
met den voortgang, dien zij toch in slechts enkele
jaren maakte, zoekt steeds naar nieuwe mogelijk
heden en daarom naar nieuwe materialen. En
daartoe schijnt zich visschenhuid, of juister gezegd
Met bindgaren worden de zwaardere plooien
gemarkeerd; daarover wordt straks de visch-
huid gespannen.
de luchtblaas van eenige bepaalde vischsoorten,
bij uitstek te leenen.
In Duitsche filmateliers zijn reeds jaren geleden
de eerste proeven met visschen
huid genomen, op kleinere schaal
nog, en wel in 't bijzonder om huid
plooien en litteekens te markeeren.
Til de ateliers der Gaumont British
Boris Karloff, zooals hij met het vischhuidmasker in
zijn film De Ghoul, de men: chenlijken etende daemon,
zulk een succes bereikte.
liet geheele gelaat, met bindgaren, wallen
en andere ma'eiialen vervorrtïd, wordt met
stukken vischhuid overspannen.