EEN APEN-HUWELIJK in ritsch-Indië m Onder een brandende tropische zon en te midden der vreugde van een lieele stad, hebben Vithal en Sunderi, de twee heilige apen, een huwelijk gesloten. Deze trouw plechtigheid vond plaats met al het koninklijk cere monieel, waarmede een dergelijke verbintenis bij Hindoes uit de hooge kaste gepaard gaat. Offervuren, ernstige boetedoeningen, heilige lof zangen en priesterlijke zegeningen vormden een deel van de ceremonie. Een glorieuze huwelijks- optocht, gelijk aan een carnavalsfeest, eindigde in een monster-maaltijd, waaraan duizenden menschen deelnamen. Vithal en Sunderi sloten een huwelijk, in pracht en praal gelijkwaardig aan dat van een Hindoe- maharadjah, omdat zij als 't ware de vorsten zijn van het apendom. Vithal stamt rechtstreeks af van Hanuman, den aap-god, en Sunderi is de heiligste der kuisohe apen-maagden uit een der meest verheven tempels van Nasik. Althans dit werd beweerd door Andhradewa Bhagwat, kortweg Dewa genaamd. En hij is een zeer heilige sadhu (of asceet), wiens heele leven is ingesteld op de „innerlijke stem van de goden". Zijn woorden en daden worden zonder aarzelen aanvaard door duizenden Hindoes in het Noorden van het Bombay-district. Beide, Vithal en Sunderi, zijn een jaar oud. Vithal is door Dewa na vele maanden zoeken ge vonden. Hij volgde een visioen, waarin den sadhu volgens zijn bewering door de goden was bevolen om uit te zien naar „een verstaiidigen, schoonen, mannelijken aap, die een reïncarnatie is van Hanu man, den god van alle apen en zelf eveneens een rechtstreeksche afstammeling van de goden." Dewa reisde vele honderden mijlen en wachtte op het teeken, waaruit zou blijken, dat zijn zending ten einde was. Vertrouwende op wat hij noemde zijn „innerlijke inspiratie", zag hij op zekeren dag een mooien, jongen aap, die afzonderlijk zat van de rest der apenkolonie en „diep mediteerde"; volgens den sadhu „met al de teekenen van concentratie en innerlijke beschouwing, die van een jonge godheid konden worden verwacht". Dewa gaf het mystieke teeken, waarvan wordt verondersteld, dat het alleen bekend is aan hen, die door de goden worden begunstigd. Zoo werden Dewa en Vithal onafscheidelijk. De sadhu vertelde aan iedereen, dat hij de reïncarnatie van Hanuman had gevonden, waarover weldra heel de wereld verbaasd zou staan. Gedurende twee maanden was Vithal Dewa's leerling. Hij mediteerde met hem bij nacht en be delde met hem overdag, gelijk 't. aapje van den orgel draaier alles ter voorbereiding van de groote zending, die de goden regelmatig aan Dewa in visioenen onthulden. Deze laatste zinspeelde er meerdere malen op, dat Vithal nog beroemder zou worden dan Gandhi en dat Indië misschien zijn vrijheid kon verwachten van dezen aristocraat onder de apen, die was gezonden om de menschen te wijzen op hun verregaande onverschilligheid voor het ideaal van den alouden Ilindoeschen godsdienst. Totdat de goden Dewa op een nacht vertelden, dat hij een vrouw voor Vithal moest gaan zoeken. „En zij moet zijn toegewijd aan een tempel van Hanu man en bedreven in al de kennis der apen-wereld", stond er bij in de boodschap aan den ontvanke- lijken Dewa dit zegt hij tenminste. Zoo moest Dewa er dus wederom op uit om te zoeken naar de apin, die zou voldoen aan voor waarden, gesteld door zijn innerlijke inspiratie. Ditmaal volgde hij echter een andere tactiek. Hij baseerde zijn methode op het algemeen-geldende principe, dat een Hindoe-vrouw moet gehoorzamen aan den roep van haar toekomstigen echtgenoot. Dewa besloot, dat hij en Vithal al de tempels moesten bezoeken, toegewijd aan den aap-god, totdat ze de jonge „vrouw" vonden, die onmiddellijk zou rea- geeren op den naam,welken hij de toekomstige bruid van den gereïnearneerden Hanuman had toebedacht. Een Hindoe-voorstelling van Hanuman, den aap-god, van wien V ithal 'n rechlstreelcsche aj stam meling zou zijn. Die naam luidde Sunderi. De fakir en zijn aap-metge zel trokken door de streken van Indië. Dewa fluis terde voortdurend „Sunderi, Sunderi" tot de heilige apen, zoodra ze een tempel van Hanuman naderden. Vele malen werden ze teleurgesteld, maar na ongeveer tweehonderd vijf tig mijl te hebben rondge zworven, vonden ze eindelijk de vurig verbeide bruid voor een der heiligste apen-tempels in de zeer heilige stad Nasik. Bij zijn terugkomst in Surat vroeg Dewa den raad der goden voor de huwelijksplechtigheden en in een visioen werd hem onthuld (we herhalen hier slechts de verklaringen van Dewa), dat het huwelijk moest worden voltrokken met al de formaliteiten van een Hindoe-echtverbintenis der hoogste kaste. Daar Dewa zelf een geleerd priester was, die er reeds lang naar streefde om de Hindoes te bewegen weer terug te keeren tot de oude tradities en plechtig heden, nam hij het besluit het huwelijk te laten vol trekken volgens de bepalingen, neergelegd in de heilige Vedas, of oude boeken van den Hindoe- godsdienst. Geld was er gemakkelijk los te krijgen van rijke Hindoes, die gunsten en zegeningen van Hanuman hoopten te verkrijgen, zoodat de voorbe reidingen voor de plechtigheid zoo grootscheeps mogelijk konden plaats vinden. Er moesten drie voorname punten worden ge regeld Ten eerste, de passende versiering voor bruid en bruidegom ten tweede, de bijzonderheden van het plechtstatige ceremonieel, verbonden aan de Hindoe-huwelijksvoorschriftenen ten derde, het overvloedige banket, waartoe zoo goed als alle vooraanstaande bewoners der stad en van het district zouden worden uitgenoodigd, om niet te vergeten liet verstrekken van voedsel aan de armen, die zich vanzelfsprekend eveneens in duizenden zouden verzamelen. Aan deze voorwaarde kon het gemakkelijkst worden voldaan, omdat men in Indië een zekere routine heeft in het arrangeeren van „monster"- huwelijksfeesten. Het was eenvoudig een kwestie van marchandeeren over de voedsel-voorziening. En daar dit bijzondere huwelijk werd voltrokken op bevel van den aap-god zelf, waren de leveranciers er niet op uit veel winst te maken, uit vrees, dat ze zich het ongenoegen van den god op den hals zouden halen. Ook het voldoen aan de eerste voorwaarde bracht naar verhouding weinig moeilijkheden met zich mee. Overal ter wereld zijn apen gewend om in kleeding rond te wandelen, en aangezien zoowel Vithal als Sunderi verschillende maanden als metgezellen en leerlingen van den sadhu leefden, hadden ze zich min of meer aangepast. In ieder geval bereikte hun opvoeding een dergelijken graad van voltooiing, dat ze zich vrij behoorlijk in Indische kleeren rond- bewogen. Juweelen kopden gemakkelijk worden geleend, zoswel uit de schatkist van den tempel als uit de persoonlijke bezittingen van menschen, die niets liever wenschten dan een steentje bij te dragen tot het welslagen van^I&ze door den aap-god gelaste plechtigheid. In het»vervullen van de tweede voorwaarde, den juisten vorm» en omvang der ceremoniën, had Dewa zelf alleen te beslissen. Hij benutte deze gelegenheid ten volle om 't volk te toonen, hoe een waar Hindoe huwelijk behoort te zijn. Duizenden stonden in de straten om den optocht te zien voorbijtrekken. Vithal was gekleed in zijden gewaden, waarvan de waarde kon worden geschat op duizenden en duizenden ropijen. Om zijn hals hingen snoeren van diamanten, robijnen, smaragden en paarlen, die echter voor het grootste deel schuil Zoo kon het gebeuren, dat. toen de apen-bruid, tegen alle voorschriften der Hindoe-huwelijJcsplech'ighelen in, haar sluier oplichtte, slechts weinigen deze schokkende inbreuk op de etiquette zagen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 30