25 JAAR getrouwd 2 GEBISMUREERD Gestoorde Nachtrust! De Maag is er de schuld van MAGNESIUM Ook in Engeland PANORAMA II De schadelijke invloed. e door een slechte spijsvertering op het gansehe zenuwgestel wordt uitgeoefend, doet zich tevens gelden ten op zichte van de andere organen en bovendien is een der meest voorkomende symptomen er van slapeloosheid. Heeft 1" uren lang doorge bracht woelend in Uw bed. trachtend in slaap te komen, zonder dat het U mocht gelukken, omdat U dien avond iets gegeten had dat U niet coed kon verdragen? Des morgensgevoeldet gij V slap. uitgeput, lusteloos, zonder wilskracht of geestdrift, zelfs het denken viel U moeilijk en U gevoelde U koortsig, gejaagd en ont zenuwd Dergelijke ongesteldheden, die in de meeste gevallen te wijten zijn aan gestoorde spijsvertering,, worden bestreden door Gebis-; mureerd Magnesium. Een paar minuten nadat U een half koffie-lepeltje Gebismureerd Magne sium in een beetje water heeft gebruikt zoodra U de geringste pijn in Uw maag opmerkt wordt U duurzame verlichting toegedeeld en wordt U in staat gesteld ongestoorde en aan gename nachtrust te genieten. Indien U na het gebrpik van voedsel, of wanneer dan ook, last mocht ondervinden van aeiditeit (zure opris pingen), opeenhooping van gassen in de maag, opgeblazenheid, of een gevoel van bezwaring, zal een kleine dosis Gebismureerd Magnesium U onmiddellijk verlichting brengen. Verkrijgbaar bij alle Apothekers en Drogisten tegen f 1.per flesch, ol 12.75 per groote flesch, die voordeeliger is. Panorama is steeds in voorraad bij de hieronder vermelde kiosken van de fa. W. II. Smith Son, Ltd., en bovendien op bestelling verkrijgbaar bij elk tiarer 1T0Ö agentschappen in Engeland en Wales. LONDON Charing Cross Station. .C. 2. Distriet Railway. Cumberland Hotel, W. t. Kensington High Street Station. W. 8. Metropolitan Railway. Liverpool Street Station, E.C. 2. Main Line. Mark Lane Station, E.C. "5. Regent Palace Hotel, W. t. Strand. W.C. 2. Tube Station. Strand Palace Hotel, W .C. 2. Victoria Station. S.W. 1. Continental Platform No. 1. Waterloo Station, S.E. 1. Main Line South Kensington, S.W. Tube Station. Brighton Railway Station. Graveaend Railway Bookstall Parkeston Ouay Railway Bookstall Southampton Terminus Railway Bookstall. gingen onder zijn kleed of onder zijn bloemenkransen, waaraan hij onop houdelijk zat te rukken en te trekken, zoodat er weinig van overbleef. Sunderi was ongeveer net zoo ge kleed als haar bruidegom, met uit zondering van de juweelen, die haar waren omhangen op de wijze, zooals Indische vrouwen ze plegen te dragen. Ze bleek zich eveneens niet bijster behaaglijk te voelen en bracht het grootste gedeelte van den tijd door met te trachten ze af te nemen. Over het geheel echter was ze een aantrekkelijke bruid, die preutschheid paarde aan voortvarendheid, en zacht moedigheid aan een onmiskenbare nieuwsgierigheid in hetgeen er zich om haar heen afspeelde. Dit had soms het schokkende resultaat ten gevolge, dat ze haar sluier oplichtte en het gezicht liet zien, iets wat geen enkele Hindoe-bruid zou doen. Maar de meeste toeschouwers lagen met hun aanschijn plat ter aarde, in vereering voor het bruidspaar, zoodat ze haar niet zagen. En als een voorproefje van haar echte lijke plichten begon ze halverwege den optocht in het zijden gewaad van haar bruidegom ijverig naar vlooien te zoeken. Toen kwam de eigenlijke huwelijks plechtigheid, evenals in oude tijden, voor een altaar in de open lucht, achter een rijkelijk versierde, groote feesttent. Naar dit altaar schreden de bruidegom en bruid, vergezeld door een eerewacht van jonge mannen en vrouwen. Maag den uit naburige tempels zongen huwe lijks-hymnen liederen van liefde en teefteriieid, van onschuld en geluk. En een aantal priesters zong den aap- god toe en smeekte zijn zegen af over dit huwelijk. De bruid bereikte het eerst het altaar en werd begroet door Dewa, die den ochtend had doorgebracht met het ondergaan van de voorgeschreven rei- nigingsplechtigheden. Toen zij de afge sloten en verheven ruimte naderde, bood hij haar het heilig' vuur aan, dat zij, volgens het maatschappelijk stelsel der Hindoes, voortaan zou moeten be dienen. Zevert maal werd haar dit vuur aangeboden en zeven maal aanvaardde zij het. Weliswaar toonde Sunderi zich niet zoo rustig als de meestal zeer inge togen bruid bij een Hindoe-huwelijk, 'maar ze speelde haar rol toch goed en gedroeg zich heel behoorlijk met uitzondering van den glurenden blik nu en dan onder haar zijden kleed. Vithal's aandeel in de plechtigheid bestond uit het aannemen van verschil lende gewijde kruiden, een krans van heilige tempelbloemen en een bespren kelen met Ganges-water. Al deze han delingen namen ongeveer een uur in beslag en verliepen onder het zingen van gewijde liederen. In tegenstelling met zijn bruid legde Vithal een opval lende onverschilligheid aan den dag. Zijn oogen waren meestal gesloten. Hij toonde niet de minste belangstel ling in hetgeen er zich om hem heen afspeelde. In de oogen van de priesters echter was deze minzame onverschilligheid een teeken, dat alles, goed ging. Een goed- getrainde bruidegom moet, volgens Hindoe-tradities, geen opwinding of nieuwsgierigheid verraden. Tijdens de plechtigheid behooren al zijn gedachten geconcentreerd te zijn op den ernst van de verbintenis, die hij aangaat. Zoodra de inleidende ceremoniën achter den rug waren, begon de „eigen lijke" plechtigheid. De bruid en bruide gom stonden naast elkaar, terwijl de priester de einden van hun zijden ge waden aan elkander knoopte. De twee liepen toen zeven maal om het gewijde vuur heen. waarna de gevolmachtigde van den bruidegom, die achter dezen stond als .een soort levende schaduw, den plechtigen huwelijkseed uitsprak, welken iedere Hindoe-echtgenoot moet afleggen, wanneer hij voor de heilige tempel-vlam tegenover zijn vrouw staat: „Bij mijn ouders, bij de goden van mijn familie, bij den grooten Hanuman, zal ik u koesteren en u beminnen en u beschermen en zelfs indien ge mij ontrouw wordt, zal ik wachten tot het eeuwige ik het tijdelijke ik overwint. Wat zal ik meer zeggen Niet alleen in de incarnatie, maar in alle komende incarnaties en reïncar naties zult gij aan mij zijn ge bonden, gelijk mijn hart aan mij gebonden is door z'n kloppen. Gebeden en hymnen volgden op deze plechtige woorden, terwijl de twee jong-gehuwden werden besprenkeld mei saffraan, Ganges-water en een mengsel van gewijde dranken. Wolken van zachten wierook en sandelhout-rook vervulden de luchtjasmijnbloem- bladen regenden neer op de gasten en de trommels en verdere instrumen ten van den tempel barstten los in groote vreugde. Vithal en Sunderi waren nu man en vrouw. Hanuman's wenschen werden ten uitvoer gebracht. De goden hadden getuigd voor het visioen van een heilig man. Nadat de vreugde zich een uur lang uitte in muziek en dans, begaven de gasten zich op weg naar de tent, waai de reusachtige feestmaaltijd zou worden gehouden, en die een mijl of vijf verder lag. Vithal en Sunderi stapten in hun automobiel en reden door propvolle straten naar de kleine hut, die voor hun verblijfplaats was bestemd. Beiden waren in die oogenblikken vermoeid en knorrig. Maar Dewa's invloed liet zicli al spoedig gelden, toen hij hun op kal- j men toon beval zich rustig te houden. Nog slechts één ceremonie moest worden verricht, namelijk het „Welkom thuis". Terwijl de gasten zich verder te goed deden aan den maaltijd, nam Dewa de apen mee door een geheime deur naai de ldeine ieemeii hut, die het jonge paar was geschonken uit de middelen van een naburigen tempel. Vithal en Sunderi gaven elkaar een hand en wachtten bij de deur tot het groote oogenblik aanbrak, een oogen- blik, dat nauwkeurig en uitvoerig was berekend door een comité van astro logen en asceten op grond van persoon lijke data, die de apen betroffen en door Dewa waren verstrekt. Eindelijk ging de deur open en werden Vithal en Sunderi gewenkt door een eerhiedwaardigen priester, die beweerde patriarch te zijn van al de priesters van Hanuman en zijn zegen uitsprak. Sunderi hield de handen voor de borst gevouwen in nederige smeeking en dankbaarheid. Eensklaps deed ze een uitval naar het zijden kleed van Vithal. Hierop sprongen beide onverwachts door de deur naar binnen en hurkten onder het slaken van allerlei geluiden in een hoek neer, waar ze een aantal bananen en cocosnoten hadden ontdekt. Voor hen behoorde de ernst van de plechtigheid tot het verleden. Ze waren nu weer terug in apenland. Ze rukten hun zijde, satijn en juweelen af. Sunderi toonde zich volmaakt onverschillig voor het feit, dat van haar werd verwacht het voorbeeldige gedrag van een Hindoe- echtgenoote, die eerbied heeft voor haar man. Integendeel Vithal en Sunderi gedroegen zich niet meer en niet minder dan als apen in hun wittebroodsweken. NOG DOLOP ELKAAR! JE KUNT WEL ZIEN DAT HET GEEN HUWE LIJK UIT BEREKENING IS GEWEEST! WANT OVERAL ZIE JE j 'T IS WAAR - ZE SAMEN! j MAAR ZIJ ZIET ER BIZONDER JONG EN KNAP UIT! NIEMAND ZOU GELOOVEN DAT JELU1GROOTMOE- DER EN KLEIN ZOON BENT. MOE- DfcR EN ZOON - DAT ZOU VEEL WAARSCHIJN LIJKER KLINKEN! JE VLEIT ME... 1,1 MAAR HEUSCH, 1 •T IS ZOO EEN- I, VOUDIGJONG \lj EN CHARMANT i TE BLIJVEN... I NIETS ANDERS DAN'S MORGENS EN S AVONDS WASSCHEN MET PALMOLIVE, DE SCHOONHEIDS-ZEEP! I OLIJFOLIE... OM DE HUID JONG EN STRALEND TE HOUDEN. Sinds overoude tijden heeft men geen beter natuurlijk cosmetisch middel kun nen vinden dan de olijfolie, die verfraait en de teerste huid beschermt. Daarom waardeeren alle vrouwen, die prijs stellen op een jeugdige, frissche teint, de Palmolive schoonheidsbehandeling 's morgens en 's avonds twee minuten masseeren! Dank zij de kostelijke olijf olie, die bij haar vervaardi ging wordt gebruikt, verzacht Palmolive de de huid en geeft deze de char me der jeugd. Palmolive kost zoo weinig dat de meeste vrouwen ze tegenwoordig ook voor haar bad gebruiken. De geheele 'huid on dervindt dan haar weldadige invloed welk een groote hoeveelheid verzach tende olijfolie bij de bereiding van ieder stuk Palmolive zeep wordt gebruikt

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 31