DE ZENUWEN VAN
TOSCANINI
JAVA
LOOPEN en staan werd
TOT EEN MARTELING
DIE AVOND
Hebt U Droste's nieuwe
album JAVA II al
het schitterende vervolg
op het bekende Droste-
aibum ,,Java I"?
Stort 90 ets. op Postgiro-rekening
No. 6850 Droste Haarlem (met ver
melding Album Java II) en franco
krijgt U dit prachtwerk thuis
ALTIJD WELKOM!
Het Radox zuurslofbad bracht uitkomst.
Leest wat de heer W. H. ons schreef
„Mijn voeten waren zoo erg- gezwollen en
pijnlijk, dat ik nauwelijks kon loopen. Ik was
bang 's morgens mijn schoenen aan te trekken.
De pijnen maakten mij bovendien erg zenuw
achtig. Ik had van Radox gelezen en besloot ten
slotte een pak te koopen. Ik kan u verzekeren,
dat na een voetbad van een half uur alle pijn
verdwenen washet brandende, pijnlijke gevoel
was weg en mijn voeten hadden weer de normale
grootte. Mijn voetbezwaren zijn nu-voorgoed
verdwenen."
De zuurstof, die Radox in het water vrij
maakt, ziet ge als duizenden en duizenden kleine
belletjes in het water opstijgen. Deze zuurstof
dringt in de poriën, waardoor de huidwerking
krachtig versterkt wordt. De schadelijke stoffen
en zuren, die zich in uw voeten onder de huid
hebben opgehoopt en de oorzaak der brandende
pijnen en hinderlijke zwellingen zijn, worden
hierdoor naar buiten gedreven, waardoor de
pijnen vrijwel onmiddellijk zullen ophouden. De
levenbrengende zuurstof heeft bovendien een
heerlijk kalmeerenden en versterkenden invloed.
Uw voeten zullen dan ook na twintig minuten
volkomen pijnloos verfrischt en verjongd uit
het Radox voetbad te voorschijn, komen. De
zouten, die Radox bevat, maken de huid boven
dien zacht en glanzend harde huid en hinder-
üjke, pijnlijke eeltplekken zullen verdwijnen,
zelfs eksteroogen kunt ge na enkele voetbaden
met wortel en al zonder meer verwijderen. Radox
is verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende
drogisten fl. 0.75 per pak, omzetbelasting
inbegrepen. Nu ook verkrijgbaar in kleine pakjes
fl. 0.12 14 per stuk.
Imp. N. V. Rowntree Handels-Mij., Heeren-
Sracht 209, A'dam (C.).
Het tooneel is een
rechtszaal, waar,
voor de groene
tafel, aanklager en aan
geklaagde elkaar aan
zien. De beklaagde is
geen moordenaar, in
breker of opium-smok
kelaar. Hij is een groot,
edel, gevierd man
iemand, wiens naam en
wiens band toover-
kracht hebben de heele
wereld over.
Het is Arturo Toscanini, door velen
beschouwd als de grootste dirigent ter
wereld. Hij is er van beschuldigd, een
tweeden violist te hebben aangerand en
mishandeld hij heeft den man onver
wachts aangevallen en zoo onbarmhartig
geslagen, dat 't den stakker haast een
oog had gekost.
De Negende Symphonie van Beet
hoven werd gerepeteerd. Toscanini was
radeloos om de slapheid en onverschil
ligheid van den violistherhaaldelijk,
maar vruchteloos, had hij den man ver
maand. Eindelijk werd de dirigent
razend. Als een tijger sprong hij van zijn
voetstuk. Met zijn maatstok sloeg hij
er zoo wild op los, dat de strijkstok van
den violist doorknapte. De punt er van
sloeg in zijn voorhoofd, en maakte er een
leelijk gat in, gelukkig juist naast het
oog. De geslagene was een Italiaan, even
warmbloedig als zijn chef, zoodat het
alras erg Spaansch toeging in die repe
titie-zaal. Den dag daarop was de
terechtzitting.
Gelukkig voor Toscanini was een
bekende psycholoog, Annibale Pastore,
bij de repetitie tegenwoordig geweest.
Hij sprak in de rechtszaal zijn meening
uit, en wegens dit betoog werd de dirigent
vrijgesproken. Men kan den tekst na
lezen in 't archief der Turijnsche justitie.
De hoofdinhoud kwam hier op neer
„De sacro furore (heilige razernij) van
den musicus kan een zoo hevige opwin
ding worden, dat de normale persoon
lijkheid er geheel door wordt uitge
schakeld De hoogste beoefening der
muziek eischt zoo'n hevige impulsiviteit,
waarbij alle remmende krachten zwijgen.
Toscanini heeft in 't geheel niet vrijwillig
en immoreel gehandeld hij verkeerde in
een geniale verrukking, die hem buiten
zichzelf bracht. Hem daarvoor veroor -
deelen zou zijn het muzikale genie
veroordeelen."
Als Toscanini voor zijn orkest staat,
is hij een maniak, die tegen iederen
prijs de waarheid en schoonheid van
meesterstukken wil doordrijven. Heeft
hij echter geen partituur voor zich, dan
is hij een kalm, beminnelijk, bescheiden
mensch, zeer bedachtzaam en precies en
ordelijk, één en al hartelijkheid voor
familie en vrienden.
Mogen we het laken, dat hij zoo wild
kan worden Zooals op 'n dag bij 'n
repetitie, toen hij 't bedoelde effect niet
bereiken kon, en wanhopig den stok
wegsmeet, en met de handen voor 't ge
zicht neerviel voor de voeten van een der
orkest-ledentot een cellist den weg
geworpen stok ging oprapen en zacht
zei „Toe, maestro, laten we 't nog één
keertje probeeren." Een anderen keer
speelden de horens onzuiver in den
treurmarsch van Götterdammerung, en
met wilde oogen, transpireerend, zonder
jas of hoed, roepend „dat lappen ze me
nu altijd,"rende hij de zaal uit, Carnegie-
Hall uit, de straat op
in den kouden winter
nacht, haast vlak voor
een auto. 't Was een
mirakel, dat hij geen
longontsteking kreeg.
En eens werd hij woe
dend op het publiek,
dat midden in de uit
voering van een opera
om een bis van een aria
klapte Toscanini keer
de zich om, nam zijn
maatstok in zijn vuist en gooide hem
het publiek in 't gezicht, hij rende den
schouwburg uit, en nam den volgenden
morgen de boot naar Buenos Aires, en
hij heeft in geen jaren terug willen ko
men in de stad, die hem zoo geërgerd had.
De leden van zijn orkest hadden een
hekel aan hem om zijn scherpe tong en
om de afmattende wreedheid van zijn
repetities, tot zij eens met hem reisden
op 'n beroemden Europeeschen toer van
het Philharmonisch orkest. Toen ont
dekten zij, dat Toscanini op de boot ge
weigerd had een betere hut te nemen,
dan zij hadden dat Toscanini 's nachts
een heelen trein doorliep, om zich te ver
gewissen, dat zijn mannen 't goed
haddendat Toscanini in een storm
van applaus dankbaar de eer overdroeg
op zijn medewerkers. Kortom, zij ont
dekten, dat die duivel der repetities een
mensch was, die afgepijnigd werd dooi
de hevigheid van zijn ontroeringen en de
dwingende eischen van zijn inspiratie.
en die hunkerde naar hartelijkheid en
zelf van hartelijkheid overliep. Sindsdien
verdroegen ze zijn razernijen en vereer
den zij hem, vooral die weinige keeren,
dat zij precies bereikten wat hij gezocht
had, of dat hij, lijdend om de kunst, óók
geleden had om de scheldwoorden, die
hij ze had toegeslingerd Als de maestro
berouw had, en dat ontwapenende, kin
derlijke lachje lachte.
Op een ochtend, verleden jaar winter,
was hij aan 't repeteeren voor een radio
concert, dat door Radio City zou worden
uitgezonden. Achter in de zaal stond
eerbiedig een groep radio-ambtenaren
en anderen. Dicht bij het orkest, achter
Toseanini's rug, zat mevrouw Toscanini
met haar dochter. Signora Toscanini
had het hondje des huizes op haar
schoot. Het beest had blijkbaar muzikaal
gevoel, want toen zijn meester opspeelde
en de musici voor prutsers en idioten
uitmaakte, stemde het in met een boos
gegrom. Dat deed de deur dicht. Buiten
zichzelf schreeuwde Toscanini „Van
wie is die vervloekte hond Weg er
mee, dadelijkMevrouw Toscanini
liep kalm met het dier naar den uitgang,
maar 't was en bleef mis. Er volgde nog
een reeks uitvallen tegen die ezels, waar
hij niets mee beginnen kon, die móórde-
naars en verraders en schénners van
groote meesterstoen stuurde Tosca
nini het orkest naar huis. Hij deed 't
niet meer.
Den volgenden ochtend was er weer
repetitie, voor het gewone wekelijksche
concert. De zon was weer door. Tosca
nini kwam vriendelijk, glimlachend, een
tikje rouwmoedig achter zijn lessenaar
staan. Hij sprak de spelers toe
„Heeren, u bent bekwame musici. Ik
vertrouw u onvoorwaardelijk. Ik weet,
dat u prachtig zult spelen aanstaanden
Donderdag. We hoeven héusch niet meer
te repeteeren. Gaat u maar naar huis."
Dank zij het gebrom van een hond
MIJN BAARD GROEIT
ZOO GAUW... EN MUN
HUID IS TE GEVOE
LIG OM TWEEMAAL
DAAGS TE SCHEREN..
'T GAAT MU NET
ZOO. MAAR IK GE
BRUIK PALMOLIVE
SCHEERCRÊME.
EN DAN
DE VOLGENDE MORGEN
DAT IS TOCH WEL
GRONDIG „UIT"SCHEREN.
EN VAN SCHRUNEN GEEN
SPRAKE... 'K BEN BE
NIEUWD OF MIJN KIN
VANAVOND NOG
SCHOON IS!
ZOO ZOO!
GEEN STOPPELS
VANAVOND?
DAT WAS EEN GOE
DE RAAD. KEES!
VOOR MIJ NOOIT
MEER IETS AN
DERS DAN
PALMOLIVE
SCHEERCRÊME!
EEN SNEL-GROEIENDE BAARD..
moet met zorg worden geschoren.
Bij een gevoelige huid is dat alléén
mogelijk,als U de verzachtende
Palmolive Scheercrême gebruikt.
De groote hoeveelheid olijfolie,
die er in verwerkt wordt, maakt
de baard zóó soepel, dat II zich in
enkele minuten volkomen schoon
scheert, zonder kans op naschrij-
nen. Met als aangenaam resultaat
dat U er ook 's avonds
nog even welver
zorgd uitziet
als 's mor-
t