DE MAAN IS ONS
NESTJE
■ilijkhedeu, die p<o> val
i halverwege de film.
Het jonge paar heeft eindelijk onderdak gevonden en eerst dan beginnen de moe
later in een gelukkige oplossing eindigen. Want krijgen" doen ze elkaar reeds
Deze Paramountfilm is 'n bewijs
dat het niet noodzakelijk is,
ouderwetsch te zijn, wanneer
men de romantiek weer in eere
herstelt. Het lijkt of Margaret
Sullavan, Henry Fonda en Charles
Butterworth er zelf plezier in
hadden de hoofdrollen in deze
film te vervullen, terwijl de re-
gisseur William Seiter er blijkbaar
schik in had een zoo bekoor
lijk mogelijk filmpje te maken.
(„The moon 's our home")
Sinds eeuwen levert de maan
voor verliefde menschen de
noodige poëzie en menig paartje
zou elkaar waarschijnlijk nooit
gevonden hebben, indien mama maan
niet had bestaan en dus niet. haar
zachte, doch zoo machtige stralen
naar de verliefde harten had kunnen
zenden.
Sommige filmregisseurs geneeren
zich ervoor een maan in hun werk
te betrekken en zien met een zeker
dédain op dezen ouderwetschen, afge-
zaagden hemelvriend
neer, maar al te dikwijls
zijn dan ook de jonge
paren, die ze in de film
plegen te vereenigen
allesbehalve met een
hechten band tezaam ge
smeed en meestal voor
de film uit is, weer van
elkaar af. Maar in een
film als deze, waarin de
maan de plaats wordt
toegekend, welke haar
rechtens toekomt, daarin
kan geen storm, hoe
hevig ook, het tweetal
voorgoed van elkaar af
krijgen. Want het paar,
lit eerste stappen op het pad der liefde gingen in
glijvlucht(Henry Fonda en Margaret Sullavan).
waar het om gaat, heeft niets meer of minder dan
de maan uitverkozen als verblijfplaats voor zijn
geluk eu we zijn ervan overtuigd, dat niet alleen wij
zoo'n heerlijke romantische oase in dien eentonigen
stroom sensationeele films waardeeren, maar ook
tallooze anderen.
Met tegenzin zal men misschien moeten erkennen,
dat velen onder ons in alle stilte een schuwen blik
naar het verleden slaan, om even te verwijlen in dien
benijdenswaardigen, rustigen, romantisehen tijd, die
alweer zoo ver achter ons ligt en ons zoo uiterst
weinig op dat gebied heeft nagelaten Zij vooral
kunnen even hun hart ophalen aan dit „maan
lichte" liefdesspel, dat met al zijn moderniteiten,
want de hoofdpersonen zijn een beroemde filmster
en een dito schrijver, toch aan de romantiek weer 11
waardige plaats toekent. Dit is een verdienste,
waarvan men de waarde heusch niet moet onder
schatten.
De romance is nog niet
begonnen en de filmster
(Margaret Stdlavan) ver
toeft nog in haar „van
alle gemakken voorziene
luxueuze woning.