Eet ri modél Tiet zweefvliegtuig in wording. Thane zijn de Hengele gereed om met linnen meteen, dat voor minstens eenige weken geen oefe ningen gehouden konden worden en dat de'vlieger wachten moest tot na urenlang zwoegen het onheil hersteld was. Zoo was de stand van zaken tot voor kort, doch thans worden de zweefvliegtuigen hier te lande fabriekmatig vervaardigd de eerste werkelijke fa briek, waar seriewerk wordt ge maakt, is tot stand gekomen eu blijkens de aanvraag voorziet zij in een werkelijke behoefte. Een en ander was voor ons voldoende om met deze nieuwe in dustrie eens kennis te maken en zoo trokken wij naar Deventer, naar de N.V. Vliegtuigbouw. Een aantal rompen van Grunau Baby's (het type waarmede het Nederlandseh duurrecord is geves- tigt) stond rondom en langs de wanden zagen wij tallooze vleugel ribben, stabilo's enz. in eiken staat van afwerking. Kortom, alles wees -erop, dat hier, voor 't eerst in ons land, zweefvliegtuigen in serie werden gebouwd. De neus van het vliegtuig bestaat uit verschillende dunne latten, welke op elkaar gelijmd worden op de juiste dikte. liet eerste zweefvliegtuig gereed om de fabriek te verlaten. De chef van de fabriek, de heer Dijkmans, was onmiddellijk bereid ons de noodige toelichtingen te geven. Zooals men weet worden zweefvliegtuigen uit sluitend van hout vervaardigd, alleen wat beslag ter bevestiging van stijlen enz. is van zoogenaamd vliegtuigstaai. Het hout is speciaal uitgezocht Archangel grenenhout, foutvrij, want er mag geen enkel kwastje, scheurtje of dergelijk gebrek in voorkomen. En verder wordt speciaal vliegtuig- triplex in verschillende dikten verwerkt. Al het te verwerken materiaal staat onder strenge keuring van den Rijksluchtvaartdienst, die geregeld keurin gen komt verrichten. Evenmin als zulks bijvoorbeeld met een Fokker vliegtuig gebeurt, wordt er een spijker in een zweef toestel geslagen, alles wordt gelijmd met koudlijm. De bouw van het toestel geschiedt in grove trek ken als volgt Voor de vleugels worden zoogenaamde langsliggers geconstrueerd, d.w.z. een doorligger, die in de lengte van den vleugel looptdaarover worden de ribben (die het profiel van den vleugel bepalen) geschoven en vastgelijmd. Dan komen de neuslijst en de achterlijst, d.w.z. lange, vrij dunne latten, die evenwijdig met den langsligger loopen en den voor- en achterkant van den vleugel begrenzen. De voorkant van den vleugel wordt dan overtrok ken met triplex en de ailerons (de „klappen" aan de vleugels, die gebruikt worden voor het zijdelingsch evenwicht) aangebracht. Daarna worden de ribben overtrokken met vliegtuigdoek, dat nog een speciale lakbehandeling krijgt. Dan wordt het geheel ingedekt met triplex van verschillende dikten, al naar gelang van den druk die op het onderhavige deel tijdens het vliegen uit geoefend zal worden, en daarna worden romp en vleugels afgelakt met daarvoor bestemde laksoorten, die bestand zijn tegen weer en wind. Dan worden de vleugels gemonteerd aan den romp, de verschillende stuurdraden gespannen en als dan de heeren van den Rijksluchtvaartdienst komen (die tijdens den bouw ook geregeld toezicht hebben uitgeoefend) krijgt het toestel z'n luchtwaardigheids- papieren en mag het de lucht ingetrokken worden. Bij ons bezoek troffen wij het, want het was juist op den dag, dat het eerste toestel, een Grunau Baby, zou worden afgeleverd. Dit eerste toestel was bestemd voor de Rotterdamsche Zweefvliegclub, die het „Koosje" doopte; het werd Zaterdagmiddag dooi de lucht naar Waalhaven gesleept. Deze opsleeperij viel juist samen met de viering van het tienjarig bestaan van de Rotterdamsche Aëroclub, zoodat de „Koosje" onmiddellijk de hooge belangstelling trok van autoriteiten op luchtvaartgebied, zooals de heeren Plesman. Yan Tijen, Van Nijenhoff, Baum- hauer van den Rijksluchtvaartdienst enz., die het keurig afgewerkte toestel allen prezen. Is er een grootere voldoening denkbaar voor de heeren van de N.V. Vliegtuigbouw t K. Jr.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 7