Eet ri
modél
Tiet zweefvliegtuig in wording. Thane zijn de Hengele gereed om met linnen
meteen, dat voor minstens eenige weken geen oefe
ningen gehouden konden worden en dat de'vlieger
wachten moest tot na urenlang zwoegen het onheil
hersteld was.
Zoo was de stand van zaken tot voor kort, doch
thans worden de zweefvliegtuigen hier te lande
fabriekmatig vervaardigd de eerste werkelijke fa
briek, waar seriewerk wordt ge
maakt, is tot stand gekomen eu
blijkens de aanvraag voorziet zij
in een werkelijke behoefte.
Een en ander was voor ons
voldoende om met deze nieuwe in
dustrie eens kennis te maken en
zoo trokken wij naar Deventer,
naar de N.V. Vliegtuigbouw.
Een aantal rompen van Grunau
Baby's (het type waarmede het
Nederlandseh duurrecord is geves-
tigt) stond rondom en langs de
wanden zagen wij tallooze vleugel
ribben, stabilo's enz. in eiken
staat van afwerking. Kortom, alles
wees -erop, dat hier, voor 't eerst
in ons land, zweefvliegtuigen in
serie werden gebouwd.
De neus van het vliegtuig bestaat
uit verschillende dunne latten, welke
op elkaar gelijmd worden op de
juiste dikte.
liet eerste zweefvliegtuig gereed om
de fabriek te verlaten.
De chef van de fabriek, de heer Dijkmans, was
onmiddellijk bereid ons de noodige toelichtingen te
geven.
Zooals men weet worden zweefvliegtuigen uit
sluitend van hout vervaardigd, alleen wat beslag
ter bevestiging van stijlen enz. is van zoogenaamd
vliegtuigstaai. Het hout is speciaal uitgezocht
Archangel grenenhout, foutvrij, want er mag
geen enkel kwastje, scheurtje of dergelijk gebrek
in voorkomen. En verder wordt speciaal vliegtuig-
triplex in verschillende dikten verwerkt. Al het te
verwerken materiaal staat onder strenge keuring
van den Rijksluchtvaartdienst, die geregeld keurin
gen komt verrichten.
Evenmin als zulks bijvoorbeeld met een Fokker
vliegtuig gebeurt, wordt er een spijker in een zweef
toestel geslagen, alles wordt gelijmd met koudlijm.
De bouw van het toestel geschiedt in grove trek
ken als volgt Voor de vleugels worden zoogenaamde
langsliggers geconstrueerd, d.w.z. een doorligger,
die in de lengte van den vleugel looptdaarover
worden de ribben (die het profiel van den vleugel
bepalen) geschoven en vastgelijmd. Dan komen de
neuslijst en de achterlijst, d.w.z. lange, vrij dunne
latten, die evenwijdig met den langsligger loopen en
den voor- en achterkant van den vleugel begrenzen.
De voorkant van den vleugel wordt dan overtrok
ken met triplex en de ailerons (de „klappen" aan de
vleugels, die gebruikt worden voor het zijdelingsch
evenwicht) aangebracht. Daarna worden de ribben
overtrokken met vliegtuigdoek, dat nog een speciale
lakbehandeling krijgt.
Dan wordt het geheel ingedekt met triplex van
verschillende dikten, al naar gelang van den druk
die op het onderhavige deel tijdens het vliegen uit
geoefend zal worden, en daarna worden romp en
vleugels afgelakt met daarvoor bestemde laksoorten,
die bestand zijn tegen weer en wind.
Dan worden de vleugels gemonteerd aan den romp,
de verschillende stuurdraden gespannen en als dan
de heeren van den Rijksluchtvaartdienst komen
(die tijdens den bouw ook geregeld toezicht hebben
uitgeoefend) krijgt het toestel z'n luchtwaardigheids-
papieren en mag het de lucht ingetrokken worden.
Bij ons bezoek troffen wij het, want het was juist
op den dag, dat het eerste toestel, een Grunau
Baby, zou worden afgeleverd. Dit eerste toestel was
bestemd voor de Rotterdamsche Zweefvliegclub, die
het „Koosje" doopte; het werd Zaterdagmiddag dooi
de lucht naar Waalhaven gesleept. Deze opsleeperij
viel juist samen met de viering van het tienjarig
bestaan van de Rotterdamsche Aëroclub, zoodat de
„Koosje" onmiddellijk de hooge belangstelling trok
van autoriteiten op luchtvaartgebied, zooals de
heeren Plesman. Yan Tijen, Van Nijenhoff, Baum-
hauer van den Rijksluchtvaartdienst enz., die het
keurig afgewerkte toestel allen prezen.
Is er een grootere voldoening denkbaar voor de
heeren van de N.V. Vliegtuigbouw t
K. Jr.