NATUUR EN CULTUUR Contrasten in de filmwereld Een naamloos sterretje van het eiland Borneo. Pretentieloos en onbewust van haar groote charme, laa' zij zich door den jot graaf vereeuwigen. Men lette vooral op haar oorlelletjes welke ongeloofélijk ver zijn ui gerekt d or zware ijzeren ringen. Blijkbaar is 't versieren van de ooren een universeel schoonheidsbegrip bij vrouwen. Want verschilt dit eigenlijk zoo heel veel met de opvattingen der gecul.iveerde vrouw, die tok haar lieftallige oortjes doorboort om er sieraden in te hangent liet lint in t ordelooze haar voltooit haar toilet. Een bekende ster, Jenny J ugo, wier geboorteplaats Weenen was. Ook zij draagt oorversieringen en een lint in het haar. De plaatsing van beide is ech er meer in overeens'emming met cnze opvattingen over schoonheidsbegrip, evenals de wijze waarop zij voor den fotograaf poseert. Een mooie Borneocr een gentleman in helzwart wiens imponeerende houding ontzag inboezemt. Een stuk levend brons, uit wiens trekken wilskracht, schranderheid en dooi-zettingsvermogen spreken. Als toonbeeld van zijn opperhoofdelijke waardigheid draagt hij een veer in zijn zorgvuldig gearrangeerde hoofdbedekking. Bij ons heeft Jan en Alleman een veertje op zijn hoed en zélfs zij, die misschien om deze veer zullen lachen. Een stukje filmcultuur aan de telefoon. Victor de l\owa is zijn naam en in zijn soort behoort hij eveneens tot de categorie opqjerhoofden, althans filmopperhoofden. Misschien zullen vélen zijn houding imposanter vinden dan die van den Borueoschen krijgsman, wiens naam niemand kent en waarschijnlijk niemand behoorlijk zou kunnen uit spreken. Aan deze houding ziet men echter het gemaakt ■indrukwekkende het is de pose van een salonjonker, die weet, dat hij als zoodanig bekend en bemind is door, ja doordaarop zullen we geen antwoord geven. Een natuurkind, maar dan ook in alle opzichten een kind. Argeloos, naïef kinderlijk op en top, kijkt hel alle nieuwigheden in de wereld aan, ook het fototoestel van den fotograaf. Zij weet nog niet wat het is, zich aan te stellen, evenmin als 't haar interesseert er zoo voordeelig mogelijk „op te ko menZóó is het kind in werkelijkheid 'n koning. En zoo is het gedresseerde f ilmkind. Een soort volmaakte butler, die den regisseur op zijn wenken bedient en die oogenblikkelijk alle houdingen aan neemt, welke het scenario van hem vereischt. Alles wat kinderlijk in hem was, heeft hij, of zijn ouders, geruild voor een handvol geld. Hel is het Fransche filmjochie Alan Michel, dat op verzoek van den fotograaf even zijn wijze blikken opslaat van het probleem, dat hij aan het oplossen is. Eigenlijk kan men zelfs niet meer spreken van een kind, maar van een groot mensch in zakformaat. (De foto's zijn genomen uit de Tobisfïlm „Liefde en dood op Borneo", en verder uit Filmex- en Lumina-films.) Alle vergelijkingen gaan mank en natuurlijk ook deze. Dat zij echter aan den aandachtigen toeschouwer toch iets zeggendaarvan zijn we overtuigd. -

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 34