rORtlAIIINT MECCANO PBNA EEN PERZISCHE PARELKONING DIE HOEST LEELIJK' Vliegtuigbouw is een TOEKOMSTVAK! 35 Sir Hamad bin Isa al Ehalifah met z'n zoons, sjeik Uaij en sjeik Abdulla. De machtige sjeik Sir Hamad bin Isa al Khalifat regeert (onder Engelsch protectoraat) maar een heel klein landje aan de Perzische Golf, een landje, dat niemand kenten ook hèm kent niemand. Maar hij heeft 't toch maar zóó ver weten te brengen, dat hij jaarlijks voor meer dan vijftien millioen gulden aan parels uit de zee krijgt. Voor weinige maanden is de sjeik in Engeland geweest, en hij bracht een aantal gladde, ronde, blanke kost- baarheidjes mee, die de bewondering van alle kenners opwekten. Maar de sjeik kwam eigenlijk, om iets te halen de eereteekenen van ridder-commandeur van het Indisch Keizerrijk. Hij had zijn twee zoons, sjeik Daij en sjeik Abdulla, benevens een heelen hofstoet meegebracht. De zwaargebouwde zestigjarige ko ning droeg een lang roodbruin kleed, rijk met goud geborduurd, en een krorn- sabel, met een menigte parels versierd. Er stond een zekere guitigheid in zijn oog, toen hij de wonderen van moderne wetenschap en moderne bedrijvigheid in de Britsche hoofdstad gadesloeg. Hij vond 't wel leuk maar hij wou toch niet omsteken met zijn eigen rijkje. „Ik vind 't hier erg prettig," zei hij. „Vóór mij is er nog nooit een regeerende vorst van Bahrein in Engeland ge weest. Ik blijf graag nog een poosje" maar hij vertelde er achter, dat hij de parel-industrie van Bahrein tot een der belangrijkste ter wereld had weten te maken zónder moderne hulpmid delen als optelmachines, schrijfmachi nes, duikerpakken, telefoon en motoren De sjeik krijgt zijn deeltje voor iedere parel, die er gevonden wordt, door de duikers te „beschermen". Jaren geleden, toen de Engelschen een verdrag met het landje sloten zij stelden er belang in, omdat het zoo gunstig lag in de luchtlijn Engeland- Indië wilden zij de Perzische Golf van de parelroovers afhelpen, die de onderdanen van den sjeik plachten te bestelen. De sjeik kreeg de Engelsohe kanonneerbooten achter zich d.w.z. die, gingen politie-toezicht in den zee boezem uitoefenen en daardoor kon hij garandeeren, (lat de eerzame duikers niet meer gestoord en bestolen zouden worden. Als vergoeding voor die tee- dere zorg deelt hij mee in de opbrengst van alle gevonden parels. Nu werken er echter in het parel- seizoen (April-October) ruim duizend booten en twintigduizend duikers dus loopt dat „aandeeltje" nogal op. Het aantal godsdienstige secten bij zijn volk is groot. Wordt nu een boot bemand, dan geschiedt dit, door de goede zorgen van den sjeik, aldus, dat de eene helft van de ploeg de andere helft op de vingers kijkt. De kapitein moet wat Perzen in dienst nemen die houden dan een oogje op de Bedoeï- nen, die op hun beurt weer op de Nejdies passen, terwijl deze laatsten wel toe zien, dat geen Arabier of Bagdadder een paar pareltjes in zijn zak steekt, als de kapitein of vertegenwoordiger van den sjeik even niet kijkt. Dit stelsel, verklaart de sjeik, werkt beter dan een ingewikkelde organisatie van boekhouders en accountants. Ook bij de Bahreinsche douanen is 't in gebruik. De duikers krijgen geen loon voor hun arbeid, maar een aandeel in de winst- van 't seizoen reden voor ze, om harder te werken. Aangezien velen hun ner religieuze mohammedanen zijn en dus licht geneigd zouden zijn gerui- men tijd aan 't gebed te besteden, heeft de sjeik voor een apart mannetje ge zorgd, dat namens de duikers bidt, zoodat die aan 't duiken kunnen blijven. Ook mogen zij hun krachten niet vermorsen aan bijwerk iedere duiker krijgt een „lijntrekker" mee. Als de duiker zijn cost-uum heeft aangetrokken (d.w.z. zijn kleeding tot het uiterst noodige. beperkt en zijn neusgaten ge sloten met. 'n soort waschknijper), pakt hij een grooten steen en stapt in een lus van een touw, en de lijntrekker sleept hem het water in tot een meter of vijftien, twintig diepte. Dan pikt de duiker zoo snel mogelijk de parel oesters op, stopt ze in een net, dat hij om zijn middel gebonden heeft en trekt aan 't touw signaal voor den lijntrek ker, om hem naar de oppervlakte te sjorren. De duiker blijft iederen keer niet langer beneden dan y2 a 2 minuten dat hangt af van de temperatuur van 't water. De sjeik weet heel goed, dat misschien de kostbaarste parels op groo- ter diepten zitten, dan de inlanders beduiken kunnen, maar toch wil hij geen duikerpakken koopen, en geen der booten bezit een apparaat, om duikers op te hijschen. Als een duiker te lang onder water blijft, als een sterke strooming hem wegsleept van de boot, is dat de „wil van Allah" jammer, en daarmee uit. De duikers staan niet alleen aan die gevaren bloot, maar velen hunner worden ook doof door den druk van 't water op hun trommelvliezen. Anderen krijgen een hartziekte of tuberculose doordat zij zich in 't water te veel ver moeien zij moeten vele keeren per dag duiken, in de maanden, dat de vloot vaart. Toch krijgen de kapiteins hun manne tjes altijd makkelijk bij elkaar, wan) als een duiker een goed seizoen maakt, verdient hij genoeg, om de rest. van '1 jaar st.il te leven. Heeft hij dan pech, of verdobbelt hij zijn geld (dat gebeurt nogal eens), dan gaat hij naar zijn kapitein en vraagt een voorschotje op zijn inkomen van het volgende seizoen Na den oorlog kwam er in den parel- handel van Bahrein een inzinking. De Europeesche koopers, die vroeger bij sjeik Sir Hamad bin Isa al Khalifali kwamen met zakken vol geld, bleven weg, of zaten krap. Daardoor hield hij een aantal der kostbaarste parels in zijn schatkamer. Nu echter de wereld handel weer wat opleeft, is er kans, dat de heerscher van Bahrein weldra weer mooie prijzen maakt voor de kostbaarheden in zijn kluizen „Neem dan een van mijn Formaminttabletten, anders hebben wij het morgen ook te pakken." BIJ ALLE APOTH. DROG a FL. 1.- PER FLACON Depot voor Engrot: HAUSEMANN HÖTTE (Afd. 35) Kromboomssloot Amsterdam I trrnardnjd dour Mncinio Lid. Licerpoul, Ewjcland. Zoo lijn er tal van toekomstvakken, met perspec tieven voor onderlegde krachtenLaat PBNA U voorlichtenHonderden hebben reeds hun PBN A« studie met succes bekroond gezien! Ook U kunt iets bereiken, PBNA zal U daarbij helpenDoor het aparte P B N Asysteem, met z'n technici en ingenieurs. Zend ons onderstaanden bon of schrijf een briefkaart om inlichtingen! Uw toekomst is zéker een postzegel waard! Er bestaat geen spel ter wereld, dat Meccano zelfs maar terzijde kan streven in belangwekkendheid voor jongens. Meccano is ECHTE werktuigkunde in het klein. De modellen worden gebouwd met behulp van ECHTE werk tuigkundige onderdeden, die steeds weer opnieuw gebruikt kunnen worden voor het maken van honderden verschillende modellen—kranen, bruggen, auto's, vlieg- tuigen.feitelijk welhaast ieder voorwerp, dat in de moderne practijk der werktuigkunde voorkomt. Het systeem is zoo eenvoudig, dat iedere jongen onmiddellijk met bouwen kan beginnen. Vertel je Vader maar eens, dat je een Meccano uitrusting wilt hebben voor St. Nicolawis of Kerstmis. Geen PrijsverhoogingPrijzen van f. 1.25 tot f 200.00 OVERIGE MECCANO-KWALITEITSARTIKELEN De prachtige serie Meccano-artikelen omvat ook HORNBY TREINEN met TOEBEHOOREN voor het spelen van het groote spoorwegspel VLIEGTUIGBOUWDOOZEN voor het bouwen van vliegtuigmodellen AUTOMOBIEL-BOUWDOOZEN. waarmede de meest uiteenloopende typen van auto's gebouwd kunnen worden DINKY BUILDER-BOUW- DOOZEN. een boeiend bouwsysteem voor jonge kinderen DINKY- TOYS met een serie van meer dan 250 aantrekkelijke modellen en ten slotte het nieuwe POPPENHUIS DOLLY VARDEN. Vraagt je leverancier je al deze mooie dingen eens te laten zien. DE MECCANO CATALOGUS VAN 1936 Iedere jongen en ieder meisje moest eigenlijk een exemplaar van dezen volledigen catalogus van 36 bladzijden hebben. Haal er vandaag nog één bij je leverancier, of schrijf rechtstreeks aan ons depot voor engros. De catalogus bevat volledige bijzonderheden over alle goede en mooie dingen, die in Meccanoland vervaardigd worden. Een i>r<ichfiije I lotk eijejiiud met Mecc'tn *"F"T Dir.: E. i. ROTHUIZEN en F. WIND Adres PBNA - ARNHEM 52p Zend mij omgaand gratis inlichtingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 35