rORtlAIIINT
MECCANO
PBNA
EEN PERZISCHE PARELKONING
DIE HOEST LEELIJK'
Vliegtuigbouw is een
TOEKOMSTVAK!
35
Sir Hamad bin Isa al Ehalifah met z'n zoons, sjeik Uaij en sjeik Abdulla.
De machtige sjeik Sir Hamad bin
Isa al Khalifat regeert (onder
Engelsch protectoraat) maar een
heel klein landje aan de Perzische Golf,
een landje, dat niemand kenten ook
hèm kent niemand. Maar hij heeft 't
toch maar zóó ver weten te brengen,
dat hij jaarlijks voor meer dan vijftien
millioen gulden aan parels uit de zee
krijgt.
Voor weinige maanden is de sjeik
in Engeland geweest, en hij bracht een
aantal gladde, ronde, blanke kost-
baarheidjes mee, die de bewondering
van alle kenners opwekten. Maar de
sjeik kwam eigenlijk, om iets te halen
de eereteekenen van ridder-commandeur
van het Indisch Keizerrijk. Hij had
zijn twee zoons, sjeik Daij en sjeik
Abdulla, benevens een heelen hofstoet
meegebracht.
De zwaargebouwde zestigjarige ko
ning droeg een lang roodbruin kleed,
rijk met goud geborduurd, en een krorn-
sabel, met een menigte parels versierd.
Er stond een zekere guitigheid in zijn
oog, toen hij de wonderen van moderne
wetenschap en moderne bedrijvigheid
in de Britsche hoofdstad gadesloeg. Hij
vond 't wel leuk maar hij wou toch
niet omsteken met zijn eigen rijkje.
„Ik vind 't hier erg prettig," zei hij.
„Vóór mij is er nog nooit een regeerende
vorst van Bahrein in Engeland ge
weest. Ik blijf graag nog een poosje"
maar hij vertelde er achter, dat hij
de parel-industrie van Bahrein tot een
der belangrijkste ter wereld had weten
te maken zónder moderne hulpmid
delen als optelmachines, schrijfmachi
nes, duikerpakken, telefoon en motoren
De sjeik krijgt zijn deeltje voor iedere
parel, die er gevonden wordt, door de
duikers te „beschermen".
Jaren geleden, toen de Engelschen
een verdrag met het landje sloten
zij stelden er belang in, omdat het zoo
gunstig lag in de luchtlijn Engeland-
Indië wilden zij de Perzische Golf
van de parelroovers afhelpen, die de
onderdanen van den sjeik plachten te
bestelen. De sjeik kreeg de Engelsohe
kanonneerbooten achter zich d.w.z.
die, gingen politie-toezicht in den zee
boezem uitoefenen en daardoor kon
hij garandeeren, (lat de eerzame duikers
niet meer gestoord en bestolen zouden
worden. Als vergoeding voor die tee-
dere zorg deelt hij mee in de opbrengst
van alle gevonden parels.
Nu werken er echter in het parel-
seizoen (April-October) ruim duizend
booten en twintigduizend duikers dus
loopt dat „aandeeltje" nogal op.
Het aantal godsdienstige secten bij
zijn volk is groot. Wordt nu een boot
bemand, dan geschiedt dit, door de
goede zorgen van den sjeik, aldus, dat
de eene helft van de ploeg de andere
helft op de vingers kijkt. De kapitein
moet wat Perzen in dienst nemen
die houden dan een oogje op de Bedoeï-
nen, die op hun beurt weer op de Nejdies
passen, terwijl deze laatsten wel toe
zien, dat geen Arabier of Bagdadder
een paar pareltjes in zijn zak steekt,
als de kapitein of vertegenwoordiger
van den sjeik even niet kijkt.
Dit stelsel, verklaart de sjeik, werkt
beter dan een ingewikkelde organisatie
van boekhouders en accountants. Ook
bij de Bahreinsche douanen is 't in
gebruik.
De duikers krijgen geen loon voor hun
arbeid, maar een aandeel in de winst-
van 't seizoen reden voor ze, om
harder te werken. Aangezien velen hun
ner religieuze mohammedanen zijn en
dus licht geneigd zouden zijn gerui-
men tijd aan 't gebed te besteden, heeft
de sjeik voor een apart mannetje ge
zorgd, dat namens de duikers bidt,
zoodat die aan 't duiken kunnen
blijven.
Ook mogen zij hun krachten niet
vermorsen aan bijwerk iedere duiker
krijgt een „lijntrekker" mee. Als de
duiker zijn cost-uum heeft aangetrokken
(d.w.z. zijn kleeding tot het uiterst
noodige. beperkt en zijn neusgaten ge
sloten met. 'n soort waschknijper), pakt
hij een grooten steen en stapt in een
lus van een touw, en de lijntrekker
sleept hem het water in tot een meter
of vijftien, twintig diepte. Dan pikt
de duiker zoo snel mogelijk de parel
oesters op, stopt ze in een net, dat hij
om zijn middel gebonden heeft en trekt
aan 't touw signaal voor den lijntrek
ker, om hem naar de oppervlakte te
sjorren.
De duiker blijft iederen keer niet
langer beneden dan y2 a 2 minuten
dat hangt af van de temperatuur van 't
water. De sjeik weet heel goed, dat
misschien de kostbaarste parels op groo-
ter diepten zitten, dan de inlanders
beduiken kunnen, maar toch wil hij
geen duikerpakken koopen, en geen der
booten bezit een apparaat, om duikers
op te hijschen.
Als een duiker te lang onder water
blijft, als een sterke strooming hem
wegsleept van de boot, is dat de „wil
van Allah" jammer, en daarmee uit.
De duikers staan niet alleen aan die
gevaren bloot, maar velen hunner
worden ook doof door den druk van 't
water op hun trommelvliezen. Anderen
krijgen een hartziekte of tuberculose
doordat zij zich in 't water te veel ver
moeien zij moeten vele keeren per
dag duiken, in de maanden, dat de vloot
vaart.
Toch krijgen de kapiteins hun manne
tjes altijd makkelijk bij elkaar, wan)
als een duiker een goed seizoen maakt,
verdient hij genoeg, om de rest. van '1
jaar st.il te leven. Heeft hij dan pech,
of verdobbelt hij zijn geld (dat gebeurt
nogal eens), dan gaat hij naar zijn
kapitein en vraagt een voorschotje
op zijn inkomen van het volgende
seizoen
Na den oorlog kwam er in den parel-
handel van Bahrein een inzinking. De
Europeesche koopers, die vroeger bij
sjeik Sir Hamad bin Isa al Khalifali
kwamen met zakken vol geld, bleven
weg, of zaten krap. Daardoor hield hij
een aantal der kostbaarste parels in
zijn schatkamer. Nu echter de wereld
handel weer wat opleeft, is er kans,
dat de heerscher van Bahrein weldra
weer mooie prijzen maakt voor de
kostbaarheden in zijn kluizen
„Neem dan een van mijn
Formaminttabletten, anders
hebben wij het morgen ook
te pakken."
BIJ ALLE APOTH. DROG a FL. 1.- PER FLACON
Depot voor Engrot:
HAUSEMANN
HÖTTE
(Afd. 35)
Kromboomssloot
Amsterdam
I trrnardnjd dour
Mncinio Lid.
Licerpoul, Ewjcland.
Zoo lijn er tal van toekomstvakken, met perspec
tieven voor onderlegde krachtenLaat PBNA U
voorlichtenHonderden hebben reeds hun PBN A«
studie met succes bekroond gezien! Ook U kunt
iets bereiken, PBNA zal U daarbij helpenDoor
het aparte P B N Asysteem, met z'n technici en
ingenieurs. Zend ons onderstaanden bon of schrijf
een briefkaart om inlichtingen! Uw toekomst is
zéker een postzegel waard!
Er bestaat geen spel ter wereld, dat Meccano zelfs maar
terzijde kan streven in belangwekkendheid voor jongens.
Meccano is ECHTE werktuigkunde in het klein. De
modellen worden gebouwd met behulp van ECHTE werk
tuigkundige onderdeden, die steeds weer opnieuw
gebruikt kunnen worden voor het maken van honderden
verschillende modellen—kranen, bruggen, auto's, vlieg-
tuigen.feitelijk welhaast ieder voorwerp, dat in de moderne
practijk der werktuigkunde voorkomt. Het systeem is
zoo eenvoudig, dat iedere jongen onmiddellijk met
bouwen kan beginnen.
Vertel je Vader maar eens, dat je een Meccano
uitrusting wilt hebben voor St. Nicolawis of Kerstmis.
Geen PrijsverhoogingPrijzen van f. 1.25 tot f 200.00
OVERIGE MECCANO-KWALITEITSARTIKELEN
De prachtige serie Meccano-artikelen omvat ook HORNBY TREINEN
met TOEBEHOOREN voor het spelen van het groote spoorwegspel
VLIEGTUIGBOUWDOOZEN voor het bouwen van vliegtuigmodellen
AUTOMOBIEL-BOUWDOOZEN. waarmede de meest uiteenloopende
typen van auto's gebouwd kunnen worden DINKY BUILDER-BOUW-
DOOZEN. een boeiend bouwsysteem voor jonge kinderen DINKY-
TOYS met een serie van meer dan 250 aantrekkelijke modellen en ten
slotte het nieuwe POPPENHUIS DOLLY VARDEN.
Vraagt je leverancier je al deze mooie dingen eens te laten zien.
DE MECCANO CATALOGUS VAN 1936
Iedere jongen en ieder meisje moest eigenlijk een exemplaar van
dezen volledigen catalogus van 36 bladzijden hebben. Haal er vandaag
nog één bij je leverancier, of schrijf rechtstreeks aan ons depot voor
engros. De catalogus bevat volledige bijzonderheden over alle goede
en mooie dingen, die in Meccanoland vervaardigd worden.
Een i>r<ichfiije I lotk
eijejiiud met Mecc'tn
*"F"T
Dir.: E. i. ROTHUIZEN
en F. WIND
Adres
PBNA - ARNHEM 52p
Zend mij omgaand gratis inlichtingen