cVer nachttrein van
Londen naar
cLa rijs
Drie van deze jerry -
booten zijn er op het
oogenblik in dienst
de complete trein kan
op de vier sporen plaats
vinden en wordt daar
stevig vastgezet, terwijl
de passagiers rustig
blijven doorslapen in
hun compartimenten.
UnderHet drijvend
station in het Kanaal
de Twickenham Ferry
met den completen trein
aan boord.
Geen overstappen pascontrole en douaneonderzoek in den treinOm
10 uur 's avonds kunt u aan Victoria-Station in London op den trein
stappen, u begeeft u in den slaapwagen ter ruste en om even voor
negenen stoomt u 's morgens binnen in Paris-Nord. Van de zeereis bemerkt
u niets meer, want de groote nieuwe veerbooten, de Twickenham-ferry's,
eigenlijk groote drijvende stations met vierdubbelspoor, slokken in Dover
om half een den heelen trein met locomotief, wagons en al opde slapende
reizigers blijven ongestoord bun nachtrust in de slaapwagens genieten, en
als om half vijf 's morgens in Duinkerken wordt geland, rijdt de heele trein
weer rustig van boord en door naar Parijs. Wees gerust de douane is zoo
discreet u niet in uw sluimer en droomen te storen pas tegen het naderen, van
het eindstation vinden in den trein de noodige formaliteiten plaats.
En wilt u denzelfden dag weer terug ook 's avonds om 9.50 wacht u de
overzee-trein weer aan Paris-Nord om u den volgenden ochtend voor
kantoortijd 8.30 weer aan Victoria-Station af te leveren.
Zeker, het vliegtuig heeft ons aan heel wat comfortabele en handige ver
bindingen gewend maar de Southern Railway en de Fransche Staatsspoor
wegen hebben hier toch een concurrentiemiddel gevonden, dat veler voorkeur
hebben zal.
oo ziet het er uit in de moderne eerste-klas-slaapwagens, die het overzee-ver
keer LondenParijs en vice-versa onderhouden.
Door de groote inrijpoorten rijdt de nachttrein de hal van 't drijvend station binnen