A*'V*;>> V" -i hi kfr'A* is; In dereddingkooi van Hoek van Holland. Schoepen voorkomen* t wegzakken der wielen. Het spring- oj vangnet voor de .schipbreukelingen. De najaarsstormen zijn gekomen. Del, onbarm hartig. Schepen hebben in nood verkeerd. Vele zullen, jammer genoeg, nog volgen. Maar de zee en de storm zullen onverzoenlijken tegen zieh vinden de mannen der Reddingmaatschappijen, de stoere kerels aan onze gevaarvolle kust G. VAN TEYLINGEN rubber bekleed de luchtkokers af. Geen spatje water kan binnendringen. Indien noodig kunnen zestig personen geborgen worden. Met een acht-mijls-vaart malen de twee schroeven en jagen full speed het scheepje met kostbaren buit naar den vasten wal. De z.g. strand-reddingsbooten worden door rie men voortbewogen. Ingeval een schip reeds te ver naar do kust is geslagen, kan de motor er niet meer bijkomen. De zandbanken zouden van de redders slachtoffers maken. Dan moeten de roeiers aan 't werk. Een span paarden trekt de boot op een vreemd gerij (de slee) door de duinen, een eindje zee in. De mannen, zwemvesten aan, nemen plaats, enkele rukken aan de slee, de boot is vlot. De strijd tegen de elementen begint. Nu met handkracht. Kort geleden zagen wij dien lieroïschen kamp. Ongeloofelijk handig manoeuvreerde de schipper met 't roer, een..,, langen, lossen roeiriem. Een korte wending, een minieme draai, golven werden „ge nomen". Vakmanschap en koele berekening. Er zijn nog andere middelen Het lijnwerptoestel. Een mortier (klein model kanon) wordt met kruit gevuld. Een ronde kogel met oog verdwijnt in den „loop". Naast het toestel staat een bak, waarin een Tusschen hemel en water. dunne lijn is opgeschoten (zie foto). Het touw is aan het kogeloog verbonden. Dicht tegen het duin zit een schip. Vuurpijlen glissen omhoog. De mortier moet in werking treden. De schutter taxeert de windkracht, richt, trekt af. Een knal, boven het geloei van den storm uit. Den kogel zien we niet meer, wel de lijn, die razend snel uit den bak zigzagt. Zou ze over het schip gaan Een kreet van teleurstelling. Mis Rade loos steken ginds de menschjes hun armen op. Mis Nieuw kruit, nieuwe kogel, nieuwe lijn. De mas sieve kop van den schutter staat ernstig. Hij is zich van zijn verantwoording bewust. Even wacht hij Dan een schot Geraakt Erover Bravo Aan boord van het gestrande schip halen de mannen de dunne lijn naar zich toe. Er wordt een dikkere aangebonden en daarna laat men een katrol volgen met een „broek". Een simpele constructie van enkele omwoelde lussen. Hoevelen hebben hier echter hun leven al aan te danken Want na een sein trekken de helpers langs den verbindings kabel een schipbreukeling op veiligen grond. Nu en dan spoelt het water over hem heen,tracht de zee haar ontsnappende prooi mee te sleuren. Ver geefs Wat de mannen van de Reddingmij in hun han den hebben, laten ze niet licht meer los. Na de ontstellende ramp van de „Berlin" heeft men op het Noorderhoofd bij Hoek van Holland een reddingssteiger geplaatst. De mogelijkheid bestond, dat er weer een boot op het eind van de pier zou loopen. Het is ondoenlijk er bij te komen. Basalt blokken zouden iedere po ging daartoe volstrekt doen mislukken. Een steiger, een eind van den vuur toren af, naast de pier ge bouwd, zou daarentegen wel te bereiken wezen. En wat dan De ijzeren aanlegplaats moest in stevig contact staan met den toren door middel van een kooi, langs staaldra den. Indien nu een schip op het Hoofd wordt ge smeten, is er gelegenheidom via de kooi schepelingen te redden. Gelukkig is dit nog niet het geval geweest. Maar het kan en daarom moest een voorzorgsmaat regel genomen worden. Met den heer van Diest hebben wij één van de drie jaarlijksche oefeningen bijgewoond. De mortier wordt grinden De kogel erin De dunne lijn zigzagt uit den bok.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 3