WAARHEID EN LEUGEN IN HOLLYWOOD H"! Elke studio van wat grooteren omvang beschikt over een volledig arsenaal van de meest uiteenloopende revolvers, geweren en mitrailleurs, kogels, bommen, granaten en andere munitie, voor oorlogs- en ban dieten-scènes en de duizend-en-één gelegenheden, waarbij gevechten worden verfilmd. Dat er voor de bediening en verzorging van al dat gevaarlijke tuig een afzonderlijke staf van deskundigen noodig is, hoeft wel niet vermeld te worden. Het was met het décor en den tooneelbouw al precies zoo gesteld als bij grime en eos- tumeering op het tooneel van het einde der eeuw stijl en kunstzin hadden er al even weinig mee te maken als zelfs maar eenige natuurlijk heid en geloofwaardig realisme. En wie nog maar eenige heugenis heeft aan vertooningen zoo uit den tijd van de eeuw-wisseling, die weet nog mee te praten van de onveranderlijk al tijd even saaie, stijve, fantasie- en smaaklooze scènes, die u alle illusie benamen ook bij het zui verst vertolkte kunstwerk. Alsof de ontwikkeling der schilderkunst van de laat ste helft der eeuw ons niets geleerd had omtrent vorm, kleur, compositie en licht, was het tooneel- .técor op het primitiefste plan blijven staan. Denk maar 'ns aan de boomen, die altijd netjes, een klein beetje schuin naar binnen gericht, op rijtjes stonden geschaard langs de zij kanten van een bosch- of parktafereel, met hun cho coladekleurige stammen, waaruit soms een paar liet schoolprogram mag niet lijden onder de beginnende filmcarrière. Entusschen de opnamen door moet. er worden voortgegaan met de dage- lijksche lessen. onhandig uitgezaagde zijtakken staken. En die. rare slingers van ondefinieerbaar gebladerte, die er dan, ook weer als guirlandes stijf achter elkaar, over liet tooneel gespannen hingen te deinen. En de wapperende strooken blauw boezeroenengoed, die de lucht voorstelden. En de krinkelige horizonnen vol plooien en bobbels Wanden van gebouwen of intérieurs ontveinsden geen oogenblik, dat ze maar wat beklodderd linnen waren. En de acteurs doemden zoo maar op van t ussclien de coulissen, als of ze, zonder deur te ge bruiken, rustig als geest verschijningen door de houten of steenen wanden gedrongen waren. En te schriller sprong de leelijkheid van die entourage in het oog in die tijden van realistisch tooneel, toen de acteurs alle middelen, waarover zij hadden leeren beschikken, aanwendden om ons te overtuigen, dat zij Rus sische boeren of Fransche edellieden waren, Noorsche magistraten of Engelsclie society-leden. Ieder woord in den schouwburg trachtte Een complete haven met pakhuizen en kantoren, met booten en schuiten is aangelegd midden op de Ilolly- woodsche terreinen van de Metro Goldwyn Mayer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 6