WAARHEID EN LEUGEN
IN HOLLYWOOD
H"!
Elke studio van wat grooteren omvang beschikt over
een volledig arsenaal van de meest uiteenloopende
revolvers, geweren en mitrailleurs, kogels, bommen,
granaten en andere munitie, voor oorlogs- en ban
dieten-scènes en de duizend-en-één gelegenheden,
waarbij gevechten worden verfilmd. Dat er voor de
bediening en verzorging van al dat gevaarlijke tuig
een afzonderlijke staf van deskundigen noodig is,
hoeft wel niet vermeld te worden.
Het was met het décor en den tooneelbouw
al precies zoo gesteld als bij grime en eos-
tumeering op het tooneel van het einde der
eeuw stijl en kunstzin hadden er al even
weinig mee te maken als zelfs maar eenige natuurlijk
heid en geloofwaardig realisme. En wie nog maar
eenige heugenis heeft aan
vertooningen zoo uit den
tijd van de eeuw-wisseling,
die weet nog mee te praten
van de onveranderlijk al
tijd even saaie, stijve,
fantasie- en smaaklooze
scènes, die u alle illusie
benamen ook bij het zui
verst vertolkte kunstwerk.
Alsof de ontwikkeling der
schilderkunst van de laat
ste helft der eeuw ons
niets geleerd had omtrent
vorm, kleur, compositie
en licht, was het tooneel-
.técor op het primitiefste
plan blijven staan. Denk
maar 'ns aan de boomen,
die altijd netjes, een klein
beetje schuin naar binnen
gericht, op rijtjes stonden
geschaard langs de zij
kanten van een bosch- of
parktafereel, met hun cho
coladekleurige stammen,
waaruit soms een paar
liet schoolprogram mag niet lijden onder de
beginnende filmcarrière. Entusschen de opnamen
door moet. er worden voortgegaan met de dage-
lijksche lessen.
onhandig uitgezaagde zijtakken staken. En die. rare
slingers van ondefinieerbaar gebladerte, die er dan,
ook weer als guirlandes stijf achter elkaar, over
liet tooneel gespannen hingen te deinen. En de
wapperende strooken blauw boezeroenengoed, die
de lucht voorstelden. En de krinkelige horizonnen
vol plooien en bobbels
Wanden van gebouwen
of intérieurs ontveinsden
geen oogenblik, dat ze maar
wat beklodderd linnen
waren. En de acteurs
doemden zoo maar op van
t ussclien de coulissen, als
of ze, zonder deur te ge
bruiken, rustig als geest
verschijningen door de
houten of steenen wanden
gedrongen waren.
En te schriller sprong
de leelijkheid van die
entourage in het oog in
die tijden van realistisch
tooneel, toen de acteurs
alle middelen, waarover zij
hadden leeren beschikken,
aanwendden om ons te
overtuigen, dat zij Rus
sische boeren of Fransche
edellieden waren, Noorsche
magistraten of Engelsclie
society-leden. Ieder woord
in den schouwburg trachtte
Een complete haven met pakhuizen en kantoren, met booten en schuiten is aangelegd midden op de Ilolly-
woodsche terreinen van de Metro Goldwyn Mayer.