Dit prachtige berywinterlandsehap uit Alaska is maar ecu olieverj-schilderij. De film is gereeden de figuranten wachten in rijen voor het bureau der onder- Alleen de blokhut rechts op den voorgrond is echt. Maar het is heel wat neming om hun vijf dollar per dag in ontvangst te nemen. Veel dagen werk zijn eenvoudiger, op die manier Alaska naar de Fox-studio, dan de Fox-studio er niet voor de 1 lolly wood sche „extra's", maar alle beetjes helpen, en er is altijd naar Alaska over te plaatsen. nog de kansdat een klein rolletje eens leidt tot een star-carrière de hoorders te overtuigen, dat, wat zij zagen, geen tooneelspelers waren, maar menschelijke wezens uit een wereld, even reëel, als die zij juist hij het binnentreden van het theater verlaten hadden, dat mensehen zóó waren, dat het leven dién zin had. Maar al wat die wezens op het tooneel omringde, herinnerde u weer even levendig eraan, dat wat u te zien kreeg, toch maar een erg kunstmatige nabootsing was, die niets gemeen had met uw eigen leven van allen dag. Dit tooneelmatige tooneel moest natuurlijk aan zijn eigen onbevredigenden indruk ten gronde gaan. En toen eenmaal het inzicht ontwaakt was, is de verbetering ook grondig en definitief geweest om het even, of het spel of de opvatting der regie nu een realistische of een abstracte omgeving vergden. En ervaren kunstenaars zorgen hij elke vertooning van eenig belang met steeds grooter raffinement en met volledige beheersching van nog zoo simpele of nog zoo uitbundige artistieke moge lijkheden voor een waardig gestileerde, overtuigende en verantwoorde omlijsting van de actie. Dat de verfijning van de film daartoe aanleiding geweest is kan zeker niet volgehouden worden, want het „réveil" in de tooneeldecoratie dateert, zeker in Europa, van vóór haar groote vlucht dat tusschen tooneel en film in dit opzicht (evenals trouwens in meerdere) een vruchtbare wisselwer king is ontstaan, zal wel niemand ontkennen. Wat op het gebied van décors en requisieten dan ook te vinden is in de établissementen va,n de groote filmindustrieën, voor wie er geen bezwaar tegen bestaat, daarin aanzienlijke kapitalen te investeeren, is dan ook soms fabelachtig. Daarbij moeten we In de wapen-af deeling van Fox staat ook een pracht- cóllectie van de meest uiteenloopende machinegeweren voor dagelijksch gebruik opgesteld. zorgvuldig en op groote schaal nagebootste Italiaansche kerkhof werd door de M.G. M. o.a. gebruik' voor de verfilming van Romeo en Julia. echter dadelijk onderscheid maken tusschen bouw sels, die zóó karakteristiek voor een bepaalde film zijn, dat zij na de daarvoor benoodigde opnamen ook weer dadelijk verwijderd worden, en zulke décors, die, voor velerlei doeleinden bruikbaar, op het terrein van een film voor min of meer dagelijksch gebruik beschikbaar blijven. Onze foto's geven van de laatste eenige sprekende voorheelden, waaruit blijkt, welke grootscheepsclie constructies en werken daarvoor soms noodig zijn. Afmetingen en overtuigende natuurlijkheid, waarin de film altijd een voorsprong zal blijven behouden op de bescheidener middelen, waarover ecu tooneel- regissenr beschikken kan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 7