Dit prachtige berywinterlandsehap uit Alaska is maar ecu olieverj-schilderij. De film is gereeden de figuranten wachten in rijen voor het bureau der onder-
Alleen de blokhut rechts op den voorgrond is echt. Maar het is heel wat neming om hun vijf dollar per dag in ontvangst te nemen. Veel dagen werk zijn
eenvoudiger, op die manier Alaska naar de Fox-studio, dan de Fox-studio er niet voor de 1 lolly wood sche „extra's", maar alle beetjes helpen, en er is altijd
naar Alaska over te plaatsen. nog de kansdat een klein rolletje eens leidt tot een star-carrière
de hoorders te overtuigen, dat, wat zij zagen, geen
tooneelspelers waren, maar menschelijke wezens
uit een wereld, even reëel, als die zij juist hij het
binnentreden van het theater verlaten hadden, dat
mensehen zóó waren, dat het leven dién zin had.
Maar al wat die wezens op het tooneel omringde,
herinnerde u weer even levendig eraan, dat wat u
te zien kreeg, toch maar een erg kunstmatige
nabootsing was, die niets gemeen had met uw eigen
leven van allen dag.
Dit tooneelmatige tooneel moest natuurlijk aan
zijn eigen onbevredigenden indruk ten gronde gaan.
En toen eenmaal het inzicht ontwaakt was, is
de verbetering ook grondig en definitief geweest
om het even, of het spel of de opvatting der regie
nu een realistische of een abstracte omgeving
vergden. En ervaren kunstenaars zorgen hij elke
vertooning van eenig belang met steeds grooter
raffinement en met volledige beheersching van nog
zoo simpele of nog zoo uitbundige artistieke moge
lijkheden voor een waardig gestileerde, overtuigende
en verantwoorde omlijsting van de actie.
Dat de verfijning van de film daartoe aanleiding
geweest is kan zeker niet volgehouden worden,
want het „réveil" in de tooneeldecoratie dateert,
zeker in Europa, van vóór haar groote vlucht
dat tusschen tooneel en film in dit opzicht (evenals
trouwens in meerdere) een vruchtbare wisselwer
king is ontstaan, zal wel niemand ontkennen.
Wat op het gebied van décors en requisieten dan
ook te vinden is in de établissementen va,n de groote
filmindustrieën, voor wie er geen bezwaar tegen
bestaat, daarin aanzienlijke kapitalen te investeeren,
is dan ook soms fabelachtig. Daarbij moeten we
In de wapen-af deeling van Fox staat ook een pracht-
cóllectie van de meest uiteenloopende machinegeweren
voor dagelijksch gebruik opgesteld.
zorgvuldig en op groote schaal nagebootste Italiaansche kerkhof werd door de M.G. M. o.a. gebruik'
voor de verfilming van Romeo en Julia.
echter dadelijk onderscheid maken tusschen bouw
sels, die zóó karakteristiek voor een bepaalde film
zijn, dat zij na de daarvoor benoodigde opnamen
ook weer dadelijk verwijderd worden, en zulke
décors, die, voor velerlei doeleinden bruikbaar, op
het terrein van een film voor min of meer dagelijksch
gebruik beschikbaar blijven.
Onze foto's geven van de laatste eenige sprekende
voorheelden, waaruit blijkt, welke grootscheepsclie
constructies en werken daarvoor soms noodig zijn.
Afmetingen en overtuigende natuurlijkheid, waarin
de film altijd een voorsprong zal blijven behouden
op de bescheidener middelen, waarover ecu tooneel-
regissenr beschikken kan.